Bu
çalışma ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inanç
düzeyleri üzerinde öğrenci yaşı, öğretmen cinsiyeti, fen dersi başarı puanı,
fen öğretmenini sevme düzeyi, öğretmenin hizmet süresi, evinde kendisine ait
bir oda bulunması, evinde bilgisayar bulunması, interneti kullanma amacı, en
çok sevilen ders ve gelecekteki meslek tercihi değişkenlerinin anlamlı bir fark
meydana getirip getirmediğini araştırmak, öz-yeterlik inanç düzeylerini
incelemek, fen öğrenmeye yönelik motivasyon ile öz-yeterlik inanç arasındaki
ilişkiyi belirlemek ve fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerinin
geliştirilmesi için öneri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 öğretim
yılında Ankara’daki devlet ortaokullarının 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim
gören 2412 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik
öz-yeterlik inanç düzeylerini saptamak amacıyla “Fen Öğrenmeye Yönelik
Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler “Bağımsız Gruplar İçin
t-Testi”, “İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi” ve Pearson Korelasyon
Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırmada öğrenci yaşı, öğretmen cinsiyeti,
fen dersi başarı puanı, fen öğretmenini sevme düzeyi, interneti kullanma amacı,
en çok sevilen ders ve gelecekteki meslek tercihi değişkenlerinin fen öğrenmeye
yönelik öz-yeterlik inanç üzerinde anlamlı fark meydana getiren değişkenler
olduğu, öğretmenin hizmet süresi, evinde kendisine ait oda bulunması, evinde
bilgisayar bulunması değişkenlerinin ise öz-yeterlik inanç üzerinde anlamlı
fark meydana getirmeyen değişkenler olduğu belirlenmiştir. Fen öğrenmeye
yönelik motivasyonla öz-yeterlik inancın arasında yüksek seviyede anlamlı bir
korelasyon olduğu görülmüştür. Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik
öz-yeterlik inançları yaklaşık iyi düzeydeyken, yaşları 10 yaşından 14 yaşına
doğru arttıkça öz-yeterlik inançlarında anlamlı bir azalma olduğu
belirlenmiştir.
Fen öğrenmeye ilişkin öz-yeterlik inanç öz-yeterlik inanç ortaokul öğrencisi fen eğitimi
The present study
was conducted with the aim of investigating whether some variables caused
significant differences in the self-efficacy belief levels of secondary school
students towards science learning, examining the self-efficacy belief levels of
the secondary school students towards science learning, determining the
relationship between motivation towards science learning and self-efficacy
belief and providing suggestions for improving self-efficacy belief levels
towards science learning. A survey method and convenience sampling was used in
the study. Sample consisted of 2412 students studying at the 5th, 6th,
7th and 8th grades in public secondary schools in Ankara
in the 2017-2018 academic year. “Self-Efficacy Belief towards Science Learning
Scale” was used as data collection tool. It was concluded in the study that age
of student, sex of the teacher, science course success grade, level of
affection to science teacher, favorite course and choice of profession for the
future are variables resulting in significant differences in self-efficacy
belief towards science learning while term of office of the teacher,
availability of a room in the house and availability of a computer in the house
are the variables which do not make a significant difference in the
self-efficacy belief. This finding points out a highly significant relationship
between motivation towards science learning and self-efficacy belief towards
science learning. A high level of significant relationship was found between
motivation towards science learning and self-efficacy belief towards science
learning. Most importantly, while self-efficacy belief levels of secondary
school students towards science learning were good, they decreased
significantly as age increases from 10 to 14.
Self-efficacy belief toward science learning self- efficacy belief secondary school student science education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 1 |