Bu araştırmada mülteci çocukların eğitim sistemi içinde hangi sorunları yaşadıklarının ortaya çıkarılması ve mevcut sorunların okul sosyal hizmeti bağlamında tartışılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın ana sorusu ise; “Mülteci çocukların eğitim hayatında yaşadıkları sorunlar nedir ve bu sorunların çözümünde okul sosyal hizmetinin rolü nedir?” olarak belirlenmiştir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik desen türü kullanılarak araştırma yürütülmüştür. Nitekim nitel araştırma yöntemi ile konula ilgili detaylı bilgi toplanabilmiş, fenomenoloji desen türü ile de rehber öğretmenlerin mesleki deneyimleri odak noktasında tutulabilmiştir. Araştırmada 20 rehber öğretmen ile derinlemesine mülakat ve gözlem yapılarak veri toplanmıştır. Elde edilen veriler Maxqda Nitel Veri Analiz Programı’nda betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda mülteci çocukların eğitim yaşamlarında yaşadıkları sorunlar arasında okula devam etme, yerel dili bilmeme, derslere katılma, sosyalleşme, uyum sağlama gibi sorunların yer aldığı belirlenmiştir. Bu sorunlara ailesel faktörler ve ekonomik yetersizlikler gibi unsurların etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan rehber öğretmenlerin mülteci öğrencilerle ilgili deneyimleri ve yetersiz kaldıkları noktalar ortaya çıkarılmıştır. Bu bağlamda okul sosyal hizmetinin, eğitim sistemi için yenilikten veya değişimden ziyade kritik bir ihtiyaç ve gereklilik olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla araştırma sonuçlarının uygulamada henüz karşılığı olmayan okul sosyal hizmeti için bir temel niteliği taşıdığı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1 |