Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 127 - 148, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1406625

Öz

Bu araştırmada mülteci çocukların eğitim sistemi içinde hangi sorunları yaşadıklarının ortaya çıkarılması ve mevcut sorunların okul sosyal hizmeti bağlamında tartışılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın ana sorusu ise; “Mülteci çocukların eğitim hayatında yaşadıkları sorunlar nedir ve bu sorunların çözümünde okul sosyal hizmetinin rolü nedir?” olarak belirlenmiştir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik desen türü kullanılarak araştırma yürütülmüştür. Nitekim nitel araştırma yöntemi ile konula ilgili detaylı bilgi toplanabilmiş, fenomenoloji desen türü ile de rehber öğretmenlerin mesleki deneyimleri odak noktasında tutulabilmiştir. Araştırmada 20 rehber öğretmen ile derinlemesine mülakat ve gözlem yapılarak veri toplanmıştır. Elde edilen veriler Maxqda Nitel Veri Analiz Programı’nda betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda mülteci çocukların eğitim yaşamlarında yaşadıkları sorunlar arasında okula devam etme, yerel dili bilmeme, derslere katılma, sosyalleşme, uyum sağlama gibi sorunların yer aldığı belirlenmiştir. Bu sorunlara ailesel faktörler ve ekonomik yetersizlikler gibi unsurların etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan rehber öğretmenlerin mülteci öğrencilerle ilgili deneyimleri ve yetersiz kaldıkları noktalar ortaya çıkarılmıştır. Bu bağlamda okul sosyal hizmetinin, eğitim sistemi için yenilikten veya değişimden ziyade kritik bir ihtiyaç ve gereklilik olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla araştırma sonuçlarının uygulamada henüz karşılığı olmayan okul sosyal hizmeti için bir temel niteliği taşıdığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Agcadağ, Ç. İ. (2019). Sınıf öğretmenleri gözünden Suriyeli mülteci çocuklar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66), 662-680.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Gizem Atagül 0009-0006-5015-6742

Rabia Betül Özen 0009-0003-2195-9149

Ezgi Ergün 0009-0002-7727-5275

Kübra Akin 0009-0001-0079-3018

Gamze Özbayrak 0000-0003-0636-0683

Ömer Miraç Yaman 0000-0001-9989-8575

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2023
Kabul Tarihi 18 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atagül, M. G., Özen, R. B., Ergün, E., Akin, K., vd. (2025). REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 127-148. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1406625
AMA Atagül MG, Özen RB, Ergün E, Akin K, Özbayrak G, Yaman ÖM. REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ. TSA. Nisan 2025;29(1):127-148. doi:10.20296/tsadergisi.1406625
Chicago Atagül, Merve Gizem, Rabia Betül Özen, Ezgi Ergün, Kübra Akin, Gamze Özbayrak, ve Ömer Miraç Yaman. “REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 1 (Nisan 2025): 127-48. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1406625.
EndNote Atagül MG, Özen RB, Ergün E, Akin K, Özbayrak G, Yaman ÖM (01 Nisan 2025) REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 127–148.
IEEE M. G. Atagül, R. B. Özen, E. Ergün, K. Akin, G. Özbayrak, ve Ö. M. Yaman, “REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ”, TSA, c. 29, sy. 1, ss. 127–148, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1406625.
ISNAD Atagül, Merve Gizem vd. “REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (Nisan 2025), 127-148. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1406625.
JAMA Atagül MG, Özen RB, Ergün E, Akin K, Özbayrak G, Yaman ÖM. REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ. TSA. 2025;29:127–148.
MLA Atagül, Merve Gizem vd. “REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 1, 2025, ss. 127-48, doi:10.20296/tsadergisi.1406625.
Vancouver Atagül MG, Özen RB, Ergün E, Akin K, Özbayrak G, Yaman ÖM. REHBER ÖĞRETMENLERİN GÖZÜNDEN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMDEKİ SORUNLARI VE OKUL SOSYAL HİZMETİNİN ÖNEMİ. TSA. 2025;29(1):127-48.