Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“AİLE ÇİZ TESTİ” ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 149 - 163, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1419896

Öz

çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde kurgulanmıştır. Araştırmada betimsel analiz yöntemi ile ortaokul öğrencilerinin resimleri değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim döneminde İstanbul ili Kağıthane ilçesinde bulunan iki farklı ortaokulda öğrenimine devam etmekte olan 11-14 yaş grubu, 200 kız, 200 erkek olmak üzere toplamda 400 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre, resimlerin çoğunlukla çekici, neşeli, mutlu ve eğlenceli olduğu, çocukların genellikle beden parçalarını orantılı bir şekilde resmettikleri görülmüştür. Çocukların genellikle çizimlerini birçok renkle ve sayfayı ortalayarak resmettikleri, çizimlerde aile bireylerinin çoğunlukla bir arada çizildiği, araya engel koymadıkları ve çekirdek aile dışında bireylerin resmedilmediği tespit edilmiştir. Resimler cinsiyete göre değerlendirildiğinde kız çocukların erkek çocuklara oranla resimlerinde aile bireylerini çekici, neşeli, mutlu ve eğlenceli olarak çizdikleri görülmüştür. Erkek çocuklarının resimlerinde kız çocuklarına oranla beden parçalarını daha orantılı çizdikleri, daha fazla renk kullandıkları, sayfayı ortaladıkları, arka planda ayrıntılara daha çok yer verdikleri, aile bireylerini daha çok belirli bir zemine oturttukları, genellikle çekirdek aile dışında başka bireylerin resmedilmediği, aile üyelerini bir arada çizdikleri, araya engel koymadıkları, daha çok aile bireylerinin yüz ifadelerini olumlu ve mutlu bir şekilde resmettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca kız çocuklarının çoğunlukla kendilerini annelerinin yanında resmettikleri, erkek çocukların ise kendilerini çoğunlukla babalarının yanında resmettikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Akgün, E., ve Ergül, A. (2015). 55-74 aylık çocukların resimlerinde aile algısının değerlendirilmesi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 44(2). https://doi:10.14812/cufej.2015.011
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Demir 0000-0002-8148-8647

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2024
Kabul Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, V. (2025). “AİLE ÇİZ TESTİ” ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 149-163. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1419896
AMA Demir V. “AİLE ÇİZ TESTİ” ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ. TSA. Nisan 2025;29(1):149-163. doi:10.20296/tsadergisi.1419896
Chicago Demir, Volkan. “‘AİLE ÇİZ TESTİ’ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 1 (Nisan 2025): 149-63. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1419896.
EndNote Demir V (01 Nisan 2025) “AİLE ÇİZ TESTİ” ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 149–163.
IEEE V. Demir, “‘AİLE ÇİZ TESTİ’ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ”, TSA, c. 29, sy. 1, ss. 149–163, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1419896.
ISNAD Demir, Volkan. “‘AİLE ÇİZ TESTİ’ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (Nisan 2025), 149-163. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1419896.
JAMA Demir V. “AİLE ÇİZ TESTİ” ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ. TSA. 2025;29:149–163.
MLA Demir, Volkan. “‘AİLE ÇİZ TESTİ’ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 1, 2025, ss. 149-63, doi:10.20296/tsadergisi.1419896.
Vancouver Demir V. “AİLE ÇİZ TESTİ” ARACILIĞIYLA ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AİLE ALGILARININ İNCELENMESİ. TSA. 2025;29(1):149-63.