Bu
araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri kavramlarına ilişkin
kavram yanılgılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, tarama
modelindedir. Araştırmanın evreni 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde
Kastamonu İl merkezindeki devlet okullarında öğrenim görmekte olan ilkokul
dördüncü sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu
okullar arasından alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde öğrencilerin yer
aldığı 6 okuldaki toplam 162 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen “Kavram Yanılgısı Belirleme Testi”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız gruplar için t-testi ve tek
yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre,
farklı sosyo-ekonomik düzeylerde bulunan öğrencilerin bazı fen bilimleri
kavramlarına ilişkin kavram yanılgılarının farklılık gösterdiği tespit
edilmiştir. Alt sosyo-ekonomik düzeyde yer alan öğrencilerin kavram yanılgısı
belirleme testi puanları ile üst sosyo-ekonomik düzeyde yer alan öğrencilerin
puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir. Orta sosyo-ekonomik düzeyde yer alan
öğrencilerin kavram yanılgısı belirleme testi puanları ile hem alt hem de üst
sosyo-ekonomik düzeydeki öğrencilerin puanları arasındaki farkın anlamlı
olmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin kavram yanılgısı
belirleme testi puanları arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark
olmadığı belirlenmiştir. Elde edilen bulguların genel incelemesi yapıldığında,
öğrencilerin belirli kavramlara ilişkin kavram yanılgılarının daha fazla olduğu
tespit edilmiştir. Buna ek olarak, üst sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda
öğrenim görmekte olan öğrencilerin fen bilimleri kavramlarına ilişkin daha az
kavram yanılgısına sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Social Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 4 |