BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 166 - 186, 03.07.2014
https://doi.org/10.17497/tuhed.185600

Abstract

In this research towards the Alevis in high school history textbooks were performed to determine whether there had been any discrimination. A qualitative research method and document analysis techniques and content analysis were used. In 2013-14 years, the 9th 10th 11th 12th grade in history textbooks study sample consisted of. In this article it has been revealed in high school history textbooks "invisibility, stretyping, eclecticism and instability, unreality, fragmentation and isolation, language" have been introduced together against Alevis with the evidence of discrimination made.

References

  • Akman, T. Ş. (2011). Türk Tarih Tezi Bağlamında Erken Cumhuriyet Dönemi Resmi Tarih Yazımının İdeolojik ve Politik Karakteri. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi., 1(1).s.80-109.
  • Aksoy, M. (2013). Bilimin Mabedinde Yöntem Meselesi. İstanbul: Yeni İnsan.
  • Altınay, A. G. (2009). “Can veririm, kan dökerim”: Ders kitaplarında militarizm, Tüzün,
  • G. (ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, (s.143-165), İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Arslan, Y. (2012). Yerel ve Sözlü Tarih Algısının Ortaöğretim Öğrencileri Üzerindeki Yansımaları (Tunceli Merkez Örneği). Marmara Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Arslan, Y. (2013). Sözlü Tarihin Ortaöğretim Öğrencileri Üzerindeki Etkileri (Tunceli Merkez Örneği). Türk Tarih Eğitimi Dergisi. 2013:2 (1), 1-29.
  • Banks, J. A. (2013) Çokkültürlü Eğitime Giriş. Aydın, H. (çev.). Ankara: Anı.
  • Barkan, L. Ömer. (1942). İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri ve Zaviyeler. Vakıflar Dergisi. Ankara. S. II., S: 279-304.
  • Bilgiseven, A. K. (1991). Türkiye’de Milli Birliği Bozan Ayrılık (Alevi-Sünni Ayrılığı).İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Bora, T. (2009). Ders kitaplarında milliyetçilik “siz bu ülke için neler yapmayı düşünüyorsunuz?”, Tüzün, G. (Ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, s.115-141, İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Copeaux, E. (2003). Türkiye’de 1931-1993 arasında tarih ders kitapları. Köymen, O. (Haz.). Tarih Öğretimine Eleştirel Yaklaşımlar. s.107-113. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Çamuroğlu, R. (2000). Tarih, Heterodoksi ve Babailer. İstanbul: Doğan.
  • Çem, M. (2000). Dersim Merkezli Kürt Aleviliği. İstanbul: Vate.
  • Çınar, E. (2007). Aleviliğin Kayıp Bin Yılı. İstanbul: Khalkedon.
  • Dierl, A. J. (1985). Anadolu Aleviliği. İstanbul: Ant.
  • Ersanlı, B., B. (1992). İktidar ve Tarih Türkiye’de Resmȋ Tarih Tezinin Oluşumu (1929-
  • . İstanbul: Afa.
  • Faroqhi, S. (2003). Anadolu’da Bektaşilik. Barın, N. (Çev.). İstanbul: Simurg.
  • Gözüaydın, İ. (2009). Türkiye’de “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi” ders kitaplarına insan hakları merceğiyle bir bakış, Tüzün, G. (Ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, s.167-193. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • İnal, K. (2008). Eğitim ve İdeoloji. İstanbul: Kalkedon.
  • Kabapınar, Y. (2003). Bir öğretim metaryali olarak hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitapları, Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, s.317-342. Ankara: PegamA.
  • Kaplan, İ. (2013). Türkiye’de Milli Eğitim İdeolojisi. İstanbul: İletişim.
  • Kızıloluk, H. (2013). Eğitimin Toplumsal Temelleri. Ankara: Anı.
  • Koca, Ş. (2009). Bektaşilik ve Bektaşi dergahları. İstanbul: Cem Vakfı.
  • Komisyon (2013). İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı. Ankara: MEB.
  • Laanatza, M.A. (2010). Türkiye Alevileri- Suriye Alevileri: Benzerlikler ve farklılıklar. Alevi Kimliği, Olsson, T., Özdalga, E., Raudvere, C., (Ed.), s. 212-233. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Melikoff, I. (2010). Bektaşilik Kızılbaşlık: Tarihsel bölünme ve sonuçları, Alevi Kimliği. Olsson, T., Özdalga, E., Raudvere, C., (Der.). s. 3-12. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Neuman, Lawrence, W. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar I-II. İstanbul: Yayın Odası.
  • Ocak, A. Y. (1996). Babailer İsyanı. İstanbul: Dergah.
  • Ocak, A. Y. (2009). Türk Sufiliğine bakışlar. İstanbul: İletişim.
  • Okur, Y., Genç, İ., Özcan, T., Yurtbay, M., Sever, A. (2011). Ortaöğretim Tarih 9. Ankara: MEB.
  • Okur, Y., Aksoy, M., Kızıltan, H., Sever, A., Öztürk, M., Karaman, M. (2013a). Ortaöğretim Tarih 11. Ankara: MEB.
  • Okur, Y., Sever, A., Aydın, E., Kızıltan, H., Aksoy, M., Öztürk, M. (2013b). Ortaöğretim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi 12. Ankara: MEB.
  • Önder, T. A (2007) Türkiye’nin Etnik Yapısı. İstanbul: Fark.
  • Öz, B. (2001). Bir Alevilik Yolu Ahilik. İstanbul: Can.
  • Öz, B. (tarihsiz). Kurtuluş Savaşında Alevilik- Bektaşilik. İstanbul: Can.
  • Özbaran, S. (2005). Tarih, Tarihçi ve Toplum. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Öztürk, M. (2009). Ders kitapları ve insan haklarına dair bazı satırbaşları, Tüzün, G.
  • (Ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, s. 243-274, İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Özyurt, C. (2008). Küreselleşme, ulusal eğitim ve siyasal toplumsallaşma, 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi. Safran, M., Dilek, D. (Ed.), s.211-227. İstanbul: Yeni İnsan.
  • Üzüm, İ. (2009). Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevilik, İslam Araştırma Merkezi
  • Yayınları: İstanbul
  • Sarıkaya, M.S. (2003). Alevi ve Bektaşiliğiin Ahilik ile İlişkisi-Fütüvvetnamelere Göre-
  • İslamiyet Alevilik Özel Sayısı. Ankara
  • Şener, C. (1996). Anadolu’da Alevi-Bektaşi dergahları. İstanbul: Şahkulu Sultan Dergahı Mehmet Ali Hilmi Dedebaba Araştırma Eğitim ve Kültür Vakfı.
  • Şener, C. (2006). Atatürk ve Aleviler. İstanbul: Etik.
  • Şimşek, A. (2011) Heredotos’tan bugüne tarih yazıcılığına kısa bir bakış. Türkiye’de tarih yazımı, Engin, V. ve Şimşek, A. (ed.), s. 1-20. İstanbul: Yeditepe.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarihyazımı Üzerine Düşünmek. Ankara: Dost.
  • Tombak, Y. (2012). Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinde Kolektif Özgürlükler Perspektifinden Türkiye’de Alevilerin Durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi: Ankara.
  • Turan, V., Genç, İ., Çelik, M., Genç, C., Türedi, Ş. (2013). Ortaöğretim Tarih 10. Ankara: MEB.
  • Yazıcı, F. (2011). Cumhuriyet dönemi tarih ders kitaplarında tarih yazımı. Engin, V. ve Şimşek, A. (Ed.), Türkiye’de Tarih Yazımı, s. 197-219. İstanbul: Yeditepe.
  • Zelyut, R. (2010). Osmanlı’da Karşı Düşünce ve İdam Edilenler. İstanbul: Yön.
  • Web-1: http://www.unicef.org/turkey/udhr/_gi17.html (erişim: 15.03.2014).
  • Web-2: http://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/Books/khuku/egitim_hakki/egitim_hakki_egitimde_ayrimciliga_karsi_sozlesme.pdf (erişim: 15.03.2014).

TÜRKİYE'DE LİSE TARİH DERS KİTAPLARINDA ALEVİLER

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 166 - 186, 03.07.2014
https://doi.org/10.17497/tuhed.185600

Abstract

Bu araştırmada Türkiye’deki lise tarih ders kitaplarında Alevilere nasıl ayrımcılık yapıldığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu araştırmanın sonuçları  2013-4 eğitim öğretim yılında devlet okullarında  okutulan lise tarih ders kitaplarıyla sınırlanmıştır. Bu makalede lise tarih ders kitaplarında Alevilere “görünmez kılma, kalıp yargılama, seçmecilik ve dengesizlik, gerçekçi olmayış, parçalama ve yalıtma, dil” gibi ayrımcılıklar yapıldığı kanıtlarıyla beraber ortaya konulmuştur. 

Anahtar Kelimeler: Alevilik, Tarih Ders Kitapları, Tarih Eğitimi, Ayrımcılık, Çokkültürlülük

 

ALEVIS in HIGH SCHOOL HISTORY TEXTBOOKS in TURKEY


Abstract

In this research towards the Alevis in high school history textbooks were performed to determine whether there had been any discrimination. A qualitative research method and document analysis techniques and content analysis were used. In 2013-14 years, the 9th 10th 11th 12th grade in history textbooks study sample consisted of. In this article it has been revealed in high school history textbooks "invisibility, stretyping, eclecticism and instability, unreality, fragmentation and isolation, language" have been introduced together against Alevis with the evidence of discrimination made.

Keywords: Alevism, History Textbooks, History of Education, Discrimination, Multiculturalism.

References

  • Akman, T. Ş. (2011). Türk Tarih Tezi Bağlamında Erken Cumhuriyet Dönemi Resmi Tarih Yazımının İdeolojik ve Politik Karakteri. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi., 1(1).s.80-109.
  • Aksoy, M. (2013). Bilimin Mabedinde Yöntem Meselesi. İstanbul: Yeni İnsan.
  • Altınay, A. G. (2009). “Can veririm, kan dökerim”: Ders kitaplarında militarizm, Tüzün,
  • G. (ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, (s.143-165), İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Arslan, Y. (2012). Yerel ve Sözlü Tarih Algısının Ortaöğretim Öğrencileri Üzerindeki Yansımaları (Tunceli Merkez Örneği). Marmara Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Arslan, Y. (2013). Sözlü Tarihin Ortaöğretim Öğrencileri Üzerindeki Etkileri (Tunceli Merkez Örneği). Türk Tarih Eğitimi Dergisi. 2013:2 (1), 1-29.
  • Banks, J. A. (2013) Çokkültürlü Eğitime Giriş. Aydın, H. (çev.). Ankara: Anı.
  • Barkan, L. Ömer. (1942). İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri ve Zaviyeler. Vakıflar Dergisi. Ankara. S. II., S: 279-304.
  • Bilgiseven, A. K. (1991). Türkiye’de Milli Birliği Bozan Ayrılık (Alevi-Sünni Ayrılığı).İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Bora, T. (2009). Ders kitaplarında milliyetçilik “siz bu ülke için neler yapmayı düşünüyorsunuz?”, Tüzün, G. (Ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, s.115-141, İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Copeaux, E. (2003). Türkiye’de 1931-1993 arasında tarih ders kitapları. Köymen, O. (Haz.). Tarih Öğretimine Eleştirel Yaklaşımlar. s.107-113. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Çamuroğlu, R. (2000). Tarih, Heterodoksi ve Babailer. İstanbul: Doğan.
  • Çem, M. (2000). Dersim Merkezli Kürt Aleviliği. İstanbul: Vate.
  • Çınar, E. (2007). Aleviliğin Kayıp Bin Yılı. İstanbul: Khalkedon.
  • Dierl, A. J. (1985). Anadolu Aleviliği. İstanbul: Ant.
  • Ersanlı, B., B. (1992). İktidar ve Tarih Türkiye’de Resmȋ Tarih Tezinin Oluşumu (1929-
  • . İstanbul: Afa.
  • Faroqhi, S. (2003). Anadolu’da Bektaşilik. Barın, N. (Çev.). İstanbul: Simurg.
  • Gözüaydın, İ. (2009). Türkiye’de “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi” ders kitaplarına insan hakları merceğiyle bir bakış, Tüzün, G. (Ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, s.167-193. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • İnal, K. (2008). Eğitim ve İdeoloji. İstanbul: Kalkedon.
  • Kabapınar, Y. (2003). Bir öğretim metaryali olarak hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitapları, Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, s.317-342. Ankara: PegamA.
  • Kaplan, İ. (2013). Türkiye’de Milli Eğitim İdeolojisi. İstanbul: İletişim.
  • Kızıloluk, H. (2013). Eğitimin Toplumsal Temelleri. Ankara: Anı.
  • Koca, Ş. (2009). Bektaşilik ve Bektaşi dergahları. İstanbul: Cem Vakfı.
  • Komisyon (2013). İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı. Ankara: MEB.
  • Laanatza, M.A. (2010). Türkiye Alevileri- Suriye Alevileri: Benzerlikler ve farklılıklar. Alevi Kimliği, Olsson, T., Özdalga, E., Raudvere, C., (Ed.), s. 212-233. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Melikoff, I. (2010). Bektaşilik Kızılbaşlık: Tarihsel bölünme ve sonuçları, Alevi Kimliği. Olsson, T., Özdalga, E., Raudvere, C., (Der.). s. 3-12. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Neuman, Lawrence, W. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar I-II. İstanbul: Yayın Odası.
  • Ocak, A. Y. (1996). Babailer İsyanı. İstanbul: Dergah.
  • Ocak, A. Y. (2009). Türk Sufiliğine bakışlar. İstanbul: İletişim.
  • Okur, Y., Genç, İ., Özcan, T., Yurtbay, M., Sever, A. (2011). Ortaöğretim Tarih 9. Ankara: MEB.
  • Okur, Y., Aksoy, M., Kızıltan, H., Sever, A., Öztürk, M., Karaman, M. (2013a). Ortaöğretim Tarih 11. Ankara: MEB.
  • Okur, Y., Sever, A., Aydın, E., Kızıltan, H., Aksoy, M., Öztürk, M. (2013b). Ortaöğretim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi 12. Ankara: MEB.
  • Önder, T. A (2007) Türkiye’nin Etnik Yapısı. İstanbul: Fark.
  • Öz, B. (2001). Bir Alevilik Yolu Ahilik. İstanbul: Can.
  • Öz, B. (tarihsiz). Kurtuluş Savaşında Alevilik- Bektaşilik. İstanbul: Can.
  • Özbaran, S. (2005). Tarih, Tarihçi ve Toplum. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Öztürk, M. (2009). Ders kitapları ve insan haklarına dair bazı satırbaşları, Tüzün, G.
  • (Ed.), Ders Kitaplarında İnsan Hakları II Tarama Sonuçları, s. 243-274, İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Özyurt, C. (2008). Küreselleşme, ulusal eğitim ve siyasal toplumsallaşma, 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi. Safran, M., Dilek, D. (Ed.), s.211-227. İstanbul: Yeni İnsan.
  • Üzüm, İ. (2009). Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevilik, İslam Araştırma Merkezi
  • Yayınları: İstanbul
  • Sarıkaya, M.S. (2003). Alevi ve Bektaşiliğiin Ahilik ile İlişkisi-Fütüvvetnamelere Göre-
  • İslamiyet Alevilik Özel Sayısı. Ankara
  • Şener, C. (1996). Anadolu’da Alevi-Bektaşi dergahları. İstanbul: Şahkulu Sultan Dergahı Mehmet Ali Hilmi Dedebaba Araştırma Eğitim ve Kültür Vakfı.
  • Şener, C. (2006). Atatürk ve Aleviler. İstanbul: Etik.
  • Şimşek, A. (2011) Heredotos’tan bugüne tarih yazıcılığına kısa bir bakış. Türkiye’de tarih yazımı, Engin, V. ve Şimşek, A. (ed.), s. 1-20. İstanbul: Yeditepe.
  • Tekeli, İ. (1998). Tarihyazımı Üzerine Düşünmek. Ankara: Dost.
  • Tombak, Y. (2012). Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinde Kolektif Özgürlükler Perspektifinden Türkiye’de Alevilerin Durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi: Ankara.
  • Turan, V., Genç, İ., Çelik, M., Genç, C., Türedi, Ş. (2013). Ortaöğretim Tarih 10. Ankara: MEB.
  • Yazıcı, F. (2011). Cumhuriyet dönemi tarih ders kitaplarında tarih yazımı. Engin, V. ve Şimşek, A. (Ed.), Türkiye’de Tarih Yazımı, s. 197-219. İstanbul: Yeditepe.
  • Zelyut, R. (2010). Osmanlı’da Karşı Düşünce ve İdam Edilenler. İstanbul: Yön.
  • Web-1: http://www.unicef.org/turkey/udhr/_gi17.html (erişim: 15.03.2014).
  • Web-2: http://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/Books/khuku/egitim_hakki/egitim_hakki_egitimde_ayrimciliga_karsi_sozlesme.pdf (erişim: 15.03.2014).
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Yusuf Arslan

Publication Date July 3, 2014
Submission Date July 3, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Arslan, Y. (2014). TÜRKİYE’DE LİSE TARİH DERS KİTAPLARINDA ALEVİLER. Turkish History Education Journal, 3(2), 166-186. https://doi.org/10.17497/tuhed.185600



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT