BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 24 - 42, 20.10.2014
https://doi.org/10.17497/tuhed.185604

Abstract

This research aims to determine whether teachers’ wievs about discussion method differed in terms of various variables. Gender, professional experience, typ of school and graduated faculty were used as variabales. The research is a descriptive study. A questionnaire was used as data collection tool. History teachers who are working in secondary schools in the centre of Ankara are the universe of the study. The ample of the study are 284 teachers who participated in the survey. The quantitative data which obtained within this research were analyzed by using SPSS package program for Windows 7. The questionnaire which is used in the context of the research revealed an overview of history teachers’ beliefs about discussion method. As a result of research teachers have positive opinions about discussion method. There are significant differences between gender, * Yrd.Doç.Dr., Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. E-posta: tongali@hotmail.com ** Prof.Dr., Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi. E-posta: nhayta@gazi.edu.tr seniority and type of school in terms of opinions of history teachers. There is no difference about theachers’ graduated faculty in terms of opinions.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2005), Etkili Öğrenme ve Öğretme, İzmir: Eğitim Dünyası Yay.
  • Alexander, R. (2004), Towards Dialogic Teaching Rethinking Classroom Talk, (Second Ed.), University of Cambridge, Dialogos, UK.
  • Bono, E. De. (1993), Teach Your Child How to Think, Penguin Books, UK.
  • Bridges D. (1979), Education, Democracy and Discussion, NFER Publishing Company Ltd, Berks, UK.
  • Brokkfield, S.D. ve Preskill S. (1999), Discussion as a Way of Teaching Tools and Techniques for University Teachers, Buckingam: Open University Press. UK.
  • Büyüközütürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demircioğlu İ. H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayınları.
  • Dillon, J.T. (1995), Using Discussions in Classrooms, Buckingham: Open University Press. UK.
  • Dilek, Dursun. (2002). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi. (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • El- Elmai, Z.B. A. (2011), Kuranda Tartışma Metotları (Çev: E. Elbinsoy), İstanbul: Pınar Yay.
  • Fisher R. (2003), Teaching Thinking, London: Continuum, UK
  • Haynes, J. (2002), Children as Philosophers Learning Through Enquiry and Dialog in the Primary Classroom, London: Routledge, UK.
  • Hess, D. (2004). “Discussion in Social Studies: Is It Worth the Rouble?”, Social Education, (vol: 68).
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araşrtırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademik.
  • Keleş, H. ve Kiriş, A. (2010). Tarihsel Tartışma ve Tarihsel Tartışma Metni Yazma, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11, sayı 1, ss: 187-205.
  • Köksal, H. (2007). Tarih Öğretiminde Tarihsel Düşünmenin İki Felsefi Dayanağı. Milli Eğitim Dergisi. (175) s. 230-235.
  • Kuş, E. (2007), Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Ankara: Anı.
  • Kuzgun, Y. (2000), Eğitimde Kendini Gerçekleştirme Ali Şimşek. (Ed.) Sınıfta Demokrasi s.1-25, Ankara: Eğitim Sen Yay..
  • MEB (2010). T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=95 html (Erişim Tarihi: 16.11.2012).
  • Mill J. S. (2003). Düşünme ve Tartışma Özgürlüğü Üstüne, Ankara: Küçük Kitaplar.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: MEB.
  • Parker, W. C. ve Hess, D. (2001). Teaching With and For Discussion. Teaching and Teacher Education, Iss. 17, Pg. 273-289
  • Paykoç, F. (1998), Tarih Öğretiminde Duyuşsal Alanın Rolü, Salih Özbaran (Haz.). Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Rudduck, J. (1979), Learning to Teach Through Discussion, Center for Applied Research in Education. Occasional Publication. No: 8.
  • Safran, M. (2006), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • TDK, (2013), Türk Dil Kurumu. “Tartışma”. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.50f6de0f475a15.42874008 Erişim Tarihi: 24.11.2013.
  • Tokdemir, M. A. (2013), Ortaöğretim Tarih Dersinin Öğretiminde Tartışma Yöntemine İlişkin Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamaları: Ankara İli Örneği( Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wenzel, J. W. (1990), Three Perspectives On Argument: Essays in Honor Of Wayne Brockriede, 9-26, Prospect Heights, IL: Waveland Press
  • Yazıcı, K. (2003). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Demokratik Hayat Ünitesinde Tartışma Yönteminin kullanılmasının Öğrencilerin Demokratik Tutumlarına Etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisasn Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yeşil, Rüştü. (2003). Tartışma Etkinliğine İlişkin Öğrenci Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim Dergisi. (Güz 2003), Sayı 36, s. 606-624
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yay.

TARİH ÖĞRETMENLERİNİN TARTIŞMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 24 - 42, 20.10.2014
https://doi.org/10.17497/tuhed.185604

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı tarih öğretmenlerin tartışma yönteminin kullanılmasına yönelik görüşlerini belirlemek ve tarih öğretmenlerinin tartışma yöntemi hakkındaki düşüncelerinde çalışılan okul türü, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte ve cinsiyet değişkenleri açısından farklılıkların olup olmadığı tespit etmektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara ili merkezinde orta öğretim kurumlarında çalışan tarih öğretmenleri, örneklemini ise ankete katılan 284 tarih öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir.

Yapılan araştırmanın sonucunda, tartışma yönteminin tarih derslerinde kullanımına ilişkin öğretmenlerin genel olarak olumlu görüşlere sahip olduğu belirlenmiştir. Tarih derslerinde tartışma yönteminin kullanımına ilişkin görüşler açısından cinsiyet, mesleki kıdem ve çalışılan okul türü bakımından öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmışken mezun olunan fakülte değişkeni açısından görüşlerde bir farklılık görülmemiştir.

Anahtar Kelimeler: Tarih Öğretimi, Tartışma Yöntemi, Öğretmen Görüşleri

 

AN INVESTIGATION of HISTORY TEACHERS OPINIONS FOR the USE of DISCUSSION METHOD in RELATED to VARIOUS VARIABLES

 

Abstract: This research aims to determine whether teachers’ wievs about discussion method differed in terms of various variables. Gender, professional experience, typ of school and graduated faculty were used as variabales. The research is a descriptive study. A questionnaire was used as data collection tool. History teachers who are working in secondary schools in the centre of Ankara are the universe of the study. The ample of the study are 284 teachers who participated in the survey. The quantitative data which obtained within this research were analyzed by using SPSS package program for Windows 7.

The questionnaire which is used in the context of the research revealed an overview of history teachers’ beliefs about discussion method. As a result of research teachers have positive opinions about discussion method. There are significant differences between gender, seniority and type of school in terms of opinions of history teachers. There is no difference about theachers’ graduated faculty in terms of opinions.

Keywords: Teaching History, Discussion Method, Teachers’ Opinions

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2005), Etkili Öğrenme ve Öğretme, İzmir: Eğitim Dünyası Yay.
  • Alexander, R. (2004), Towards Dialogic Teaching Rethinking Classroom Talk, (Second Ed.), University of Cambridge, Dialogos, UK.
  • Bono, E. De. (1993), Teach Your Child How to Think, Penguin Books, UK.
  • Bridges D. (1979), Education, Democracy and Discussion, NFER Publishing Company Ltd, Berks, UK.
  • Brokkfield, S.D. ve Preskill S. (1999), Discussion as a Way of Teaching Tools and Techniques for University Teachers, Buckingam: Open University Press. UK.
  • Büyüközütürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demircioğlu İ. H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayınları.
  • Dillon, J.T. (1995), Using Discussions in Classrooms, Buckingham: Open University Press. UK.
  • Dilek, Dursun. (2002). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi. (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • El- Elmai, Z.B. A. (2011), Kuranda Tartışma Metotları (Çev: E. Elbinsoy), İstanbul: Pınar Yay.
  • Fisher R. (2003), Teaching Thinking, London: Continuum, UK
  • Haynes, J. (2002), Children as Philosophers Learning Through Enquiry and Dialog in the Primary Classroom, London: Routledge, UK.
  • Hess, D. (2004). “Discussion in Social Studies: Is It Worth the Rouble?”, Social Education, (vol: 68).
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araşrtırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademik.
  • Keleş, H. ve Kiriş, A. (2010). Tarihsel Tartışma ve Tarihsel Tartışma Metni Yazma, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11, sayı 1, ss: 187-205.
  • Köksal, H. (2007). Tarih Öğretiminde Tarihsel Düşünmenin İki Felsefi Dayanağı. Milli Eğitim Dergisi. (175) s. 230-235.
  • Kuş, E. (2007), Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Ankara: Anı.
  • Kuzgun, Y. (2000), Eğitimde Kendini Gerçekleştirme Ali Şimşek. (Ed.) Sınıfta Demokrasi s.1-25, Ankara: Eğitim Sen Yay..
  • MEB (2010). T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=95 html (Erişim Tarihi: 16.11.2012).
  • Mill J. S. (2003). Düşünme ve Tartışma Özgürlüğü Üstüne, Ankara: Küçük Kitaplar.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: MEB.
  • Parker, W. C. ve Hess, D. (2001). Teaching With and For Discussion. Teaching and Teacher Education, Iss. 17, Pg. 273-289
  • Paykoç, F. (1998), Tarih Öğretiminde Duyuşsal Alanın Rolü, Salih Özbaran (Haz.). Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Rudduck, J. (1979), Learning to Teach Through Discussion, Center for Applied Research in Education. Occasional Publication. No: 8.
  • Safran, M. (2006), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • TDK, (2013), Türk Dil Kurumu. “Tartışma”. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.50f6de0f475a15.42874008 Erişim Tarihi: 24.11.2013.
  • Tokdemir, M. A. (2013), Ortaöğretim Tarih Dersinin Öğretiminde Tartışma Yöntemine İlişkin Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamaları: Ankara İli Örneği( Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wenzel, J. W. (1990), Three Perspectives On Argument: Essays in Honor Of Wayne Brockriede, 9-26, Prospect Heights, IL: Waveland Press
  • Yazıcı, K. (2003). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Demokratik Hayat Ünitesinde Tartışma Yönteminin kullanılmasının Öğrencilerin Demokratik Tutumlarına Etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisasn Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yeşil, Rüştü. (2003). Tartışma Etkinliğine İlişkin Öğrenci Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim Dergisi. (Güz 2003), Sayı 36, s. 606-624
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yay.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Muhammet Tokdemir

Necdet Hayta

Publication Date October 20, 2014
Submission Date October 20, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Tokdemir, M., & Hayta, N. (2014). TARİH ÖĞRETMENLERİNİN TARTIŞMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish History Education Journal, 3(2), 24-42. https://doi.org/10.17497/tuhed.185604



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT