Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Opinions of Social Studies Teachers about Outdoor History Teaching

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 89 - 121, 26.02.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185618

Abstract

Outdoor history teaching is about teaching relevant historical topics to students in appropriate places outside school. It helps us to make history classes more entertaining and educative rather than a monotonous experience. History topics covered in social studies lesson of the middle school level are usually found abstract by students which results in poor learning. In this context, one of the ways to provide students with an effective history learning experience could be thorugh outdoors history teaching. This research attempts to find out the opinions of social studies teachers about outdoors history teaching. An “Opinion Form” is used to collect data. The data was obtained from 26 Social Studies Teachers who work in different cities (i.e. Bolu, Antalya, Düzce, Aydın, Trabzon, Bitlis and İstanbul). The data was analysed and interpreted according to the variables such as gender, city, school type and outdoor activities. According to the findings, female teachers do more outdoor teaching than male teachers. However, in general the awarenesses of teachers about the historical places of their cities and their knowledge about the outdoors history teaching are limited.

References

  • Akbaba, Bülent; Kılcan, Bahadır. (2012). “Sözlü Tarih Çalışmalarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışmaları”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, cilt.2, sayı.1. s.2
  • Akçalı, Aslı Avcı; Aslan, Erdal. (2012). “Tarih Öğretiminin İyileştirilmesi Yolunda Alternetif Bir Yöntem: Sözlü Tarih”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 20, No:2, s.670-671-672.
  • Altın, Bekir Necati; Oruç (Demirtaş), Sıddıka. (2009). “Sosyal Bilgiler Dersinde Sınıf Dışı Eğitim Etkinlikleri”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.509, 516.
  • Barth, James. (1991). Elemantary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials, University Press of America, Third Edition. p.7.
  • Bilgili, A. Sinan. (2006). “Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.31-32.
  • Büyüköztürk, Şener; Çakmak, Ebru Kılıç; Akgün, Özcan Erkan; Karadeniz, Şirin; Demirel Funda. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem. s.234.
  • Çapa, Mesut. (2006). “Tarih”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.243.
  • Çengelci, Tuba. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf Dışı Öğrenmeye İlişkin Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, DOI: 10.12738/estp.2013.3.1410, s.2.
  • Demircioğlu, İsmail Hakkı. (2010). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık, s.104.
  • Dilek, Dursun. (2007). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi, Ankara: Nobel Yayınları, s.5.
  • Erden, Münire. (2000). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınevi, s.8.
  • Gökkaya, A. Kürşat: Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı. 2009-Bahar, s.500
  • Karakuş, Ufuk; Aksoy, Bülent; Gündüz, İbrahim. (2012). “Dokuzuncu Sınıf Coğrafya Derslerinde Ders Dışı Etkinliklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Gazi Eğitim Dergisi, cilt.32, say.2, s.492.
  • Kılıçoğlu, Gökçe. (2009). “Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.12.
  • Köse, Erdoğan. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, s.3. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/75.pdf
  • Köstüklü, Nuri. (2006). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Konya: Sebat Ofset Matbaacılık, s.11, 48-49.
  • Kütükoğlu, Mübahat S. (1998). Tarih Araştırmalarında Usül, İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, s.1-2.
  • Levstik, L. S ve Tyson, C. A. (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Tyson and Levstik (Ed.), First Edition. New York: Routkedge. p.XIX.
  • Mindes, G. (2006). Teaching Young Children Social Studies. First Edition, Westport: Praeger Publishers, p.3.
  • Özçelik, İsmail. (2011). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları, s.16.
  • Özdemir, Murat. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yötembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sayı. 1. s.336.
  • Öztürk, Cemil; Otluoğlu, Rahmi. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller, Ankara: Pegem, s.6.
  • Preston, Ralph C.; Herman, Wayne L. (1974). Teaching Social Studies İn The Elemantary School. USA: Holt, Rinehart and Winston Inc. Fourth Edition. p. 2.
  • Safran, Mustafa: Ata, Bahri. (2006). “Okul Dışı Tarih Öğretimi” (Bahri Ata ile birlikte), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara: Gazi Kitabevi, s.53-54.
  • Safran, Mustafa. (2008). “Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış”. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Bayram Tay; Adem Öcal). Ankara: s.5.
  • Sarı, İbrahim. (2006). “Akademik Tarih ve Tarih Öğretiminde Sözlü Tarihin Yeri ve Önemi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl.10, sayı.3, s.112.
  • Savage, T. V ve Armstrong, D. G. (2000). Effective Teaching in Elementary Social Studies, Fourth Edition, New Jersey: Prentice Hall, p.5.
  • Sönmez, Veysel. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu, Ankara: Anı Yayıncılık, s.455.
  • Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımı, TÜBAR-XXIII. 2008-Bahar, s. 220.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek Hasan. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.39.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ‘OKUL DIŞI TARİH ÖĞRETİMİ’NE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 89 - 121, 26.02.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185618

Abstract

Okul dışı tarih öğretimi, ilgili tarih konularının öğrencilere okul sınırları dışındaki uygun ortamlarda öğretilmesidir. Tarih konularının öğretimini monotonluktan kurtararak daha eğlenceli ve daha öğretici hale gelmesine yardımcı olmaktadır. Ortaokul düzeyinde işlenen konuların birçoğu soyut kalmakta ve bu sebepten dolayı öğrenciler tarafından anlaşılamamaktadır. Sosyal bilgiler içerisinde önemli disiplinlerinden olan ‘Tarih’ de bu kapsam içerisinde düşünülebilir. Bilhassa sosyal bilgiler içerisindeki tarih konuları öğrencilerin yaş seviyeleri de dikkate alındığında, onların okul dışı faaliyetlerden daha fazla faydalanacağı aşikârdır. Bu bağlamda araştırma sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Bolu, Antalya, Düzce, Aydın, Trabzon, Bitlis ve İstanbul illerindeki ortaokullarda görev yapan 26 sosyal bilgiler öğretmenine ulaşılmış ve elde edilen bulgular yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan bir “Görüş Formu” yardımıyla elde edilmiştir. Öğretmenlerin konuyla ilgili görüşleri cinsiyet, görev yaptığı yer ve okul dışı etkinlik yapma durumları gibi değişkenlerle ele alınmıştır. Araştırma sonucunda kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre daha fazla okul dışı faaliyet düzenlediği, öğretmenlerin görev yaptıkları illerdeki tarih öğretiminin gerçekleştirilebileceği mekânlar hakkındaki farkındalıklarının sınırlı olduğu ve okul dışı tarih öğretiminin içeriği hakkında öğretmenlerin yeterli bilgiye sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır.

References

  • Akbaba, Bülent; Kılcan, Bahadır. (2012). “Sözlü Tarih Çalışmalarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışmaları”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, cilt.2, sayı.1. s.2
  • Akçalı, Aslı Avcı; Aslan, Erdal. (2012). “Tarih Öğretiminin İyileştirilmesi Yolunda Alternetif Bir Yöntem: Sözlü Tarih”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 20, No:2, s.670-671-672.
  • Altın, Bekir Necati; Oruç (Demirtaş), Sıddıka. (2009). “Sosyal Bilgiler Dersinde Sınıf Dışı Eğitim Etkinlikleri”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.509, 516.
  • Barth, James. (1991). Elemantary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials, University Press of America, Third Edition. p.7.
  • Bilgili, A. Sinan. (2006). “Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.31-32.
  • Büyüköztürk, Şener; Çakmak, Ebru Kılıç; Akgün, Özcan Erkan; Karadeniz, Şirin; Demirel Funda. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem. s.234.
  • Çapa, Mesut. (2006). “Tarih”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.243.
  • Çengelci, Tuba. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf Dışı Öğrenmeye İlişkin Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, DOI: 10.12738/estp.2013.3.1410, s.2.
  • Demircioğlu, İsmail Hakkı. (2010). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık, s.104.
  • Dilek, Dursun. (2007). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi, Ankara: Nobel Yayınları, s.5.
  • Erden, Münire. (2000). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınevi, s.8.
  • Gökkaya, A. Kürşat: Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı. 2009-Bahar, s.500
  • Karakuş, Ufuk; Aksoy, Bülent; Gündüz, İbrahim. (2012). “Dokuzuncu Sınıf Coğrafya Derslerinde Ders Dışı Etkinliklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Gazi Eğitim Dergisi, cilt.32, say.2, s.492.
  • Kılıçoğlu, Gökçe. (2009). “Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.12.
  • Köse, Erdoğan. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, s.3. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/75.pdf
  • Köstüklü, Nuri. (2006). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Konya: Sebat Ofset Matbaacılık, s.11, 48-49.
  • Kütükoğlu, Mübahat S. (1998). Tarih Araştırmalarında Usül, İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, s.1-2.
  • Levstik, L. S ve Tyson, C. A. (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Tyson and Levstik (Ed.), First Edition. New York: Routkedge. p.XIX.
  • Mindes, G. (2006). Teaching Young Children Social Studies. First Edition, Westport: Praeger Publishers, p.3.
  • Özçelik, İsmail. (2011). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları, s.16.
  • Özdemir, Murat. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yötembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sayı. 1. s.336.
  • Öztürk, Cemil; Otluoğlu, Rahmi. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller, Ankara: Pegem, s.6.
  • Preston, Ralph C.; Herman, Wayne L. (1974). Teaching Social Studies İn The Elemantary School. USA: Holt, Rinehart and Winston Inc. Fourth Edition. p. 2.
  • Safran, Mustafa: Ata, Bahri. (2006). “Okul Dışı Tarih Öğretimi” (Bahri Ata ile birlikte), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara: Gazi Kitabevi, s.53-54.
  • Safran, Mustafa. (2008). “Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış”. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Bayram Tay; Adem Öcal). Ankara: s.5.
  • Sarı, İbrahim. (2006). “Akademik Tarih ve Tarih Öğretiminde Sözlü Tarihin Yeri ve Önemi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl.10, sayı.3, s.112.
  • Savage, T. V ve Armstrong, D. G. (2000). Effective Teaching in Elementary Social Studies, Fourth Edition, New Jersey: Prentice Hall, p.5.
  • Sönmez, Veysel. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu, Ankara: Anı Yayıncılık, s.455.
  • Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımı, TÜBAR-XXIII. 2008-Bahar, s. 220.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek Hasan. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.39.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Galip Öner

Publication Date February 26, 2015
Submission Date February 26, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Öner, G. (2015). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ‘OKUL DIŞI TARİH ÖĞRETİMİ’NE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish History Education Journal, 4(1), 89-121. https://doi.org/10.17497/tuhed.185618

Cited By













ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT