Bu araştırmanın temel amacı, sosyal bilgiler
öğretmenlerinin derslerinde savaş ve barış kavramlarının öğretimine ilişkin
görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma,
nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desene uygun olarak yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu 2014 - 2015 eğitim-öğretim yılında Sakarya ili
içerisinde kolay ulaşılabilirlik esasıyla seçilen 15 sosyal bilgiler öğretmeni
oluşturmuştur. Veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeden elde edilen veriler
betimsel analize tabi tutularak değerlendirilmiştir. Araştırmadaki
sosyal bilgiler öğretmenleri savaş
kavramının öğretiminde sadece siyasal anlamı içeren olayların vurgulandığını,
barış kavramında ise herhangi bir olayın vurgulanmadığını, her iki kavramın
öğretiminde milli duygularının etkisiyle sübjektif davrandıklarını
belirtmişlerdir. Savaş ve barış konularının öğretiminde genel olarak buluş
yoluna ilişkin teknikleri kullandıklarını ancak ülkeler arası yanlı
politikalardan, toplumsal ortamdan ve dünya genelinde yaşanan olaylardan
kaynaklı sorunlar nedeniyle zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Araştırma
neticesinde savaş ve barış kavramlarının bütün boyutları ile ele alınması ve bu
boyutların farklı teknikler ile öğrenciye öğretilmesinin gerekli olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this research is to reveal
social studies teachers’ views related to the usage of war and peace concepts
in their courses. The research was conducted in accordance with
phenomenological pattern, a qualitative research method. The study group
consisted of 15 teachers that worked in middle schools from Sakarya in
2014-2015 academic year. The semi-structured interview form, developed by the
researchers, was used to collect data. The data obtained through the interview
were evaluated via descriptive analysis. They stated that while teaching war, mostly
political events are emphasized and while teaching peace no events are
emphasized. While teaching both subjects, influenced by their nationalist
emotions, they act subjective. They also stated that while teaching war and
peace concepts, they mostly use discovery-learning strategies but while doing
so they have some difficulties because of international politics, the social
environment and the problems arising from the events around the world. At the
end of the research, it was concluded that it is necessary to approach these
terms from all dimensions and those should be taught to students through
different methods.
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 22, 2017 |
Submission Date | March 14, 2017 |
Acceptance Date | April 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT