Research Article
BibTex RIS Cite

GEÇ OSMANLI ve ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ ÖĞRETİM MATERYALLERİ: TARİH ve YURT BİLGİSİ DERSLERİ

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 363 - 382, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.338771

Abstract

Bu araştırmanın amacı son dönem
Osmanlı ve erken Cumhuriyet dönemleri Tarih ve Yurt Bilgisi dersleri öğretim
materyallerini incelemek ve ortaya koymaktır. Bu araştırmada nitel araştırma
yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma konusu dönem incelendiğinde eğitimin sözlü,
yazılı ve görsel materyaller ile desteklenmesi için çalışmalarda bulunulduğu
görülmektedir. Öğretim materyalleri devlet tarafından temin edilmiş, ancak
ihtiyaç dâhilinde yurtdışından sipariş edilen materyaller de olmuştur. Alan
uzmanları tarafından maliyeti yüksek olan materyaller ile ilgili alternatif
materyal önerileri sunulmuştur. Eğitim kalitesini artırmak için engellerin
aşılmaya çalışıldığı söylenebilir. Maddi manevi birçok eksikliğin yaşandığı bu
dönemlerde eğitim sistemindeki eksiklikleri giderebilmek adına girişimlerde
bulunulması oldukça önemlidir. Tüm bulgular ışığında araştırma konusu olan
dönemlerde öğretim materyallerinin kullanımına ilişkin olan girişimlerin
küçümsenemeyecek düzeyde olduğu ortaya çıkmaktadır.

References

  • Akyüz, Y. (2011). Türk Eğitim Tarihi. Pegem. Ankara.
  • Arslan, M. (2000). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programları ve Belli Başlı Özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, S. 146. (08.03.2017 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/146/aslan.htm adresinden alınmıştır.)
  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” Öncesi Dönem (1923-1931). Eğitim ve Bilim Dergisi, S. 164 (37).
  • Ata, B. (2000). Atatürk, Tarih Öğretimi ve Müzeler. Türk Yurdu Dergisi, S. 160.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1995). Talim ve Terbiyede İnkılap. (haz. R. Canım, R. Y. Kıncal). MEB. İstanbul.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi. Mayıs-Kasım.
  • Çapa, M. (2012). Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne Geçiş Sürecinde Türkiye’de Tarih Öğretiminin Tarihçesi. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, S. 3 (2).
  • Çelik, H. (2008). Cumhuriyet Dönemi Vatandaşlık Eğitiminde Önemli Adımlar. SAÜ Fen-Edebiyat Dergisi, S. 1.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç ve Materyal Kullanımının Önemi. Pegem. Ankara.
  • Demircioğlu, İ. H. (2012). Tarih Öğretimi, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Pegem. Ankara.
  • Dönmez, C. ve Oruç, Ş. (2006). II. Meşrutiyet Dönemi Tarih Öğretimi. Gazi. Ankara.
  • Elban, M. (2015). Tarih Eğitimi ve Vatanseverlik Üzerine Bazı Düşünceler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S. 4(3).
  • Fortna, B. J. (2005). Mekteb-i Hümayûn-Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Döneminde İslam, Devlet ve Eğitim. (Çev. Pelin Siral). İletişim. İstanbul.
  • Gündüz, M. (2010). Osmanlı Mirası Cumhuriyet’in İnşası Modernleşme, Eğitim, Kültür ve Aydınlar. Lotus. Ankara.
  • Keleşoğlu, S. (2008). Demokrat yurttaş niteliklerinin kazandırılması açısından 7.-8. sınıf vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersi programı (2000) ile 6.-7. sınıf sosyal bilgiler dersi programının (2005) karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Köksal, H. (2013). İhsan Sungu’ya Ait Bir Tarih Dersi Örneği: Taç Giydirme Töreni Tablosu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 6 (14).
  • Meydan, A. ve Akdağ, H. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. B. Tay ve A. Öcal (Edt.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem. Ankara.
  • Oruç, Ş. ve Kırpık, G. (2006). Osmanlı’da Modern Öğretim, Strateji, Yöntem ve Teknikler. Gazi. Ankara.
  • Safran, M. (2002). Türk Tarih Öğretimi ve Meseleleri. H. C. Güzel, K. Çiçek ve S. Koca (Edt). Türkler Ansiklopedisi, S.17. Yeni Türkiye. Ankara.
  • Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı’dan Günümüze Eğitim Tarihi. İstanbul Bilgi Üniversitesi. İstanbul.
  • Sarıoğlu, M. (2012). Türk Eğitim Tarihinden Esintiler. Umuttepe. Kocaeli.
  • Türk, İ. C. (2009). II. Meşrutiyet Dönemi Eğitimcisi Sayı Bey ve Coğrafya Öğretimi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S. 40. Erzurum.
  • Türk, İ. C. (2010). II. Meşrutiyet Dönemi Eğitimcisi Satı Bey ve Tarih Öğretimi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 6. Kars.
  • Uyanık, M. (1937). Yeni Okulun Ders Vasıtalarından Gazete. Devlet. İstanbul.
  • Üstel, F. (2014). “Makbul Vatandaş”ın Peşinde. İletişim. Ankara.

TEACHING MATERIALS in the LATE OTTOMAN and EARLY REPUBLICAN PERIODS: HISTORY and CITIZENSHIP COURSES

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 363 - 382, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.338771

Abstract

The aim of this research is to examine and reveal the
teaching materials of the lessons of History and Citizenship in the late
Ottoman and early Republican periods. Qualitative research approach has been
adopted in this research. When research period is examined, it seems that
studies have been made to support education with oral, written and visual
materials. Teaching materials are provided by the government but also some materials
are ordered from abroad when needed. Alternative material proposals have been
presented by field experts for costly materials. It can be said that the
obstacles have been tried to be overcome in order to increase the quality of education.
It is very important to take initiatives in order to overcome the deficiencies
in the education system during these periods when many material and spiritual
deficiencies are experienced. In the light of all this, it appears that the
initiatives related to the use of teaching materials in research-related
periods are not to be underestimated.

References

  • Akyüz, Y. (2011). Türk Eğitim Tarihi. Pegem. Ankara.
  • Arslan, M. (2000). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programları ve Belli Başlı Özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, S. 146. (08.03.2017 tarihinde http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/146/aslan.htm adresinden alınmıştır.)
  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” Öncesi Dönem (1923-1931). Eğitim ve Bilim Dergisi, S. 164 (37).
  • Ata, B. (2000). Atatürk, Tarih Öğretimi ve Müzeler. Türk Yurdu Dergisi, S. 160.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1995). Talim ve Terbiyede İnkılap. (haz. R. Canım, R. Y. Kıncal). MEB. İstanbul.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi. Mayıs-Kasım.
  • Çapa, M. (2012). Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne Geçiş Sürecinde Türkiye’de Tarih Öğretiminin Tarihçesi. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, S. 3 (2).
  • Çelik, H. (2008). Cumhuriyet Dönemi Vatandaşlık Eğitiminde Önemli Adımlar. SAÜ Fen-Edebiyat Dergisi, S. 1.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç ve Materyal Kullanımının Önemi. Pegem. Ankara.
  • Demircioğlu, İ. H. (2012). Tarih Öğretimi, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Pegem. Ankara.
  • Dönmez, C. ve Oruç, Ş. (2006). II. Meşrutiyet Dönemi Tarih Öğretimi. Gazi. Ankara.
  • Elban, M. (2015). Tarih Eğitimi ve Vatanseverlik Üzerine Bazı Düşünceler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S. 4(3).
  • Fortna, B. J. (2005). Mekteb-i Hümayûn-Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Döneminde İslam, Devlet ve Eğitim. (Çev. Pelin Siral). İletişim. İstanbul.
  • Gündüz, M. (2010). Osmanlı Mirası Cumhuriyet’in İnşası Modernleşme, Eğitim, Kültür ve Aydınlar. Lotus. Ankara.
  • Keleşoğlu, S. (2008). Demokrat yurttaş niteliklerinin kazandırılması açısından 7.-8. sınıf vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersi programı (2000) ile 6.-7. sınıf sosyal bilgiler dersi programının (2005) karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Köksal, H. (2013). İhsan Sungu’ya Ait Bir Tarih Dersi Örneği: Taç Giydirme Töreni Tablosu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 6 (14).
  • Meydan, A. ve Akdağ, H. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. B. Tay ve A. Öcal (Edt.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem. Ankara.
  • Oruç, Ş. ve Kırpık, G. (2006). Osmanlı’da Modern Öğretim, Strateji, Yöntem ve Teknikler. Gazi. Ankara.
  • Safran, M. (2002). Türk Tarih Öğretimi ve Meseleleri. H. C. Güzel, K. Çiçek ve S. Koca (Edt). Türkler Ansiklopedisi, S.17. Yeni Türkiye. Ankara.
  • Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı’dan Günümüze Eğitim Tarihi. İstanbul Bilgi Üniversitesi. İstanbul.
  • Sarıoğlu, M. (2012). Türk Eğitim Tarihinden Esintiler. Umuttepe. Kocaeli.
  • Türk, İ. C. (2009). II. Meşrutiyet Dönemi Eğitimcisi Sayı Bey ve Coğrafya Öğretimi. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S. 40. Erzurum.
  • Türk, İ. C. (2010). II. Meşrutiyet Dönemi Eğitimcisi Satı Bey ve Tarih Öğretimi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 6. Kars.
  • Uyanık, M. (1937). Yeni Okulun Ders Vasıtalarından Gazete. Devlet. İstanbul.
  • Üstel, F. (2014). “Makbul Vatandaş”ın Peşinde. İletişim. Ankara.
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Ebru Ardıç

Fahri Kılıç

Publication Date October 27, 2017
Submission Date September 19, 2017
Acceptance Date October 24, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ardıç, E., & Kılıç, F. (2017). TEACHING MATERIALS in the LATE OTTOMAN and EARLY REPUBLICAN PERIODS: HISTORY and CITIZENSHIP COURSES. Turkish History Education Journal, 6(2), 363-382. https://doi.org/10.17497/tuhed.338771



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT