Social media has a structure that is provided by words of social communication, images, and audio files. Historical images and thoughts often take place in the social media and reach many people. Today, the historical information in social media and visuals are attracting attention. It is a debate about whether these sharings are explored in a curious way or consciously, or defended directly or unconsciously.In this study it is aimed to determine social studies teachers’ views on social media shares related history. The research was conducted in accordance with the phenomenological pattern of qualitative research methods. The study group was identified in accordance with the easy accessibility sample. 20 social studies teachers working in the province of Sakarya formed the study group. The structured form developed by the researchers is the data collection tool of the research. The data were subjected to descriptive analysis. As a result of the research, it has been seen that the social studies teachers are following the social media shares related history and pay attention to the fact that these shares are visual-content and up-to-date. The research also reached the conclusion those social studies teachers did not find the shares about history in the social media trustworthy and needed to test the validity so that they did not affect their views about history too much. Finally, it was determined that the shares about history in social media are also on the agenda outside of social media. It has been seen that social studies teachers are not indifferent to missing or wrong information in social media and feel responsible for explaining the right information.
Sosyal medya, sosyal
iletişimin kelimeler, görseller, ses dosyaları yolu ile sağlandığı bir yapıya
sahiptir. Tarihle ilgili görseller ve düşünceler, sosyal medyada sıkça yer
almakta ve çok sayıda insana ulaşmaktadır. Günümüzde sosyal medyadaki tarihi
bilgiler, görseller oldukça dikkat çekmektedir. Bu paylaşımların merak
uyandırıp bilinçli bir şekilde araştırılarak mı, yoksa doğrudan inanılıp
bilinçsizce mi yapıldığı tartışma konusudur. Bu düşünceden hareketle
araştırmada sosyal medyadaki tarih ile ilgili paylaşımlara ilişkin Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desene uygun olarak yürütülmüştür.
Çalışma grubu kolay ulaşılabilirlik örneklemine uygun olarak belirlenmiş,
Sakarya ilinde görev yapan 20 Sosyal Bilgiler öğretmeni araştırmanın çalışma
grubunu oluşturmuştur. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış
form söz konusu araştırmanın veri toplama aracıdır. Veriler betimsel analize
tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sosyal
medyada tarihle ilgili paylaşımları takip ettikleri, bu paylaşımların
görsellik-içerik ve güncel olması açısından dikkat çektiği görülmüştür.
Araştırmada ayrıca Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sosyal medyada tarihle
ilgili paylaşımları güvenilir bulmadığı ve doğruluğunu test etme ihtiyacı
duyduğu bu sebepten tarihe bakışlarını çok fazla etkilemediği sonucuna
ulaşılmıştır. Son olarak söz konusu paylaşımların sosyal medya dışında da
gündem olduğu tespit edilmiştir. Sosyal Bilgiler öğretmenleri sosyal medyadaki
eksik ya da yanlış bilgilere kayıtsız kalmayıp kendilerini doğru bilgiyi
açıklama yönünde sorumlu hissettiklerini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2018 |
Submission Date | June 2, 2018 |
Acceptance Date | September 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT