Research Article
BibTex RIS Cite

TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ALAN GEZİLERİ ve MÜZE ZİYARETLERİNE ve MÜZEDE YAPILAN ETKİNLİKLERE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 555 - 577, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.431328

Abstract

Bu
çalışmanın amacı tarih bölümü öğrencilerinin alan gezileri ve müze ziyaretleri
ile müzede yapılan etkinliklere
yönelik
görüşlerini incelemektir. Müzeler doğal, tarihi, sanatsal, bilimsel değerlerle
ilgili nesnelerin saklanıp korunduğu, incelendiği ve sergilendiği kurumlardır.
Müzeler, tarihi yerler ve tarihi yapılar tarih öğrenmede ve öğretmede
vazgeçilmez kaynaklardır. Bu yerler her türlü eğitim kademesinde öğrenme ve
öğretme amacıyla kullanılabilirler. Nitel araştırma yöntemi temelinde
fenomenoloji modeline göre desenlenen araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında Ankara’da bir devlet üniversitesinin Edebiyat Fakültesi
Tarih Bölümünde okuyan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların görüşlerini
ortaya koymak için Ankara Kalesi ve çevresinde alan gezisi ve Çengelhan Müzesi
ziyareti gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüş formu ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde fenomenolojik analiz kullanılmıştır.
Çalışmanın sonuçlarına göre, katılımcılar müzede yapılan etkinliklerin kalıcı
öğrenme sağladığını, iş birliğini geliştirdiğini, bakış açılarını
geliştirdiğini ve etkinlikleri faydalı bulduklarını ifade etmişlerdir.
Katılımcılar, müzede yapılan etkinliklere yönelik duygularını ise, eğlenceli,
heyecanlı, güzel, sıra dışı, ilginç ve şaşkınlık verici şeklinde
belirtmişlerdir. Katılımcılar müzelerin; görsellik, zenginlik, bilinç oluşturma
ve toplumsal katkı bakımından önemli olduğunu vurgulayarak müze eğitiminin,
eğitim-öğretim ve kişisel gelişim açısından önemli olduğunu belirtmişlerdir. 

References

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve müze. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 103-111.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Barton, K., & Levstik, L. (2004). Teaching history for the common good. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş. vd., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Coughlin, P. K. (2010). Making field trips count: collaborating for meaningful experiences. The Social Studies, 101(5), 200-210.
  • Erim, G. (2005). Bursa Anadolu arabaları müzesinde bir araştırma: Müzede sanat eğitimi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 299-307.
  • Falk, J., and Dierking, L. (2000). Learning from museums. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Griffin, J. (2004). Research on students and museums: looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88(Suppl. 1), 59-70.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-78.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
  • Hooper-Greenhill, E. (1991). Museum and gallery education. Leicester, UK: Leicester University Press.
  • ICOM (2007). Museum definition. http://icom.museum/the-vision/museum-definition/ adresinden 04/05/2018 tarihinde alınmıştır.
  • Kaschak, J. C. (2014). Museum visits in social studies: The role of a methods course. Social Studies Research and Practice, 9(1), 107-118.
  • Kısa, Y. ve Gazel, A. A. (2016). Social Studies Teacher and Student Evaluation of Teaching Museum of Use of Opinions (Museums Afyonkarahisar). International Journal of Field Educatıon, 2(1), 51-83.
  • Kuruoğlu Maccario, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Marcus, A. S. (2008). Rethinking Museums’ adult education for K-12 teachers. Journal of Museum Education, 33(1), 55-78.
  • Memişoğlu, H. ve Kamçı, S. (2013). Museum of socıal studıes in educatıon student’s attitudes and views. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(3), 121-138.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi, Eğitim ve Bilim, 37(166), 170-179.
  • Oruç, S. ve Altın, B. N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(35), 125-141.
  • Seidel, S. (1997), The Museum as a Resource in History Teaching. European Teachers Seminar Stockholm Sweden 9- 13 March, Strasbourg: Council of Europe, 5–6.
  • Selanik Ay, T. ve Kurtdede Fidan, N. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 69-89.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487 – 501.
  • Taş, A. M. (2012). Primary-grade teacher candidates’ views on museum education. US-China Education Review, A(6), 606-612.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2008). Müzelerin tarih öğretiminde nesne merkezli eğitim etkinlikleriyle kullanılması ve ilköğretim sosyal bilgiler öğretimi, Milli Eğitim Dergisi, 37(180), 50-67.
  • Tezcan Akmehmet, K. ve Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler, 3 (1), 47-58.
  • Tural, A. ve Kala, F. N. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Özyeterlik İnançları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 108 – 121.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. ve Egüz, Ş. (2015). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretiminde müzenin önemi hakkındaki tecrübe ve düşünceleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1637-1649.
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39.

HISTORY DEPARTMENT STUDENTS’ VIEWS on FIELD TRIPS, MUSEUM VISITS and MUSEUM ACTIVITIES

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 555 - 577, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.431328

Abstract

The purpose of this study is to explore the views
of the history department students on field trips and museums visits with
activities that applied in the museum. The museums are institutions where
natural, historical, artistic, scientific values related objects are kept,
preserved, examined and exhibited. Museums, historic places and historical
buildings are indispensable sources for learning and teaching history. These
places can be used for learning and teaching purposes at all stages of
education. In the study, the phenomenology method was used. The convenience
sampling method was used for the study group. Twenty students studying in the
history department of the faculty of arts took place in the study group. A trip
to a historic site and a visit to a museum were held to reveal the views of the
participants. Opinion form was used to collect data. There are four open-ended
questions in the opinion form. Phenomenological analysis was used in the
analysis of the data. The results show that participants expressed that the
activities held in the museum provided permanent learning, developed
cooperation, and that they found the perspective to be beneficial and useful.
Participants expressed their feelings about the events held in the museum as
fun, exciting, beautiful, unusual, interesting and surprising. Participant’s
views about museums; museums provide visual richness, awareness, and social
contribution. They pointed out that museum education is important as teaching
and learning and personal development.

References

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve müze. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 103-111.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Barton, K., & Levstik, L. (2004). Teaching history for the common good. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş. vd., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Coughlin, P. K. (2010). Making field trips count: collaborating for meaningful experiences. The Social Studies, 101(5), 200-210.
  • Erim, G. (2005). Bursa Anadolu arabaları müzesinde bir araştırma: Müzede sanat eğitimi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 299-307.
  • Falk, J., and Dierking, L. (2000). Learning from museums. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Griffin, J. (2004). Research on students and museums: looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88(Suppl. 1), 59-70.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-78.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
  • Hooper-Greenhill, E. (1991). Museum and gallery education. Leicester, UK: Leicester University Press.
  • ICOM (2007). Museum definition. http://icom.museum/the-vision/museum-definition/ adresinden 04/05/2018 tarihinde alınmıştır.
  • Kaschak, J. C. (2014). Museum visits in social studies: The role of a methods course. Social Studies Research and Practice, 9(1), 107-118.
  • Kısa, Y. ve Gazel, A. A. (2016). Social Studies Teacher and Student Evaluation of Teaching Museum of Use of Opinions (Museums Afyonkarahisar). International Journal of Field Educatıon, 2(1), 51-83.
  • Kuruoğlu Maccario, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Marcus, A. S. (2008). Rethinking Museums’ adult education for K-12 teachers. Journal of Museum Education, 33(1), 55-78.
  • Memişoğlu, H. ve Kamçı, S. (2013). Museum of socıal studıes in educatıon student’s attitudes and views. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(3), 121-138.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi, Eğitim ve Bilim, 37(166), 170-179.
  • Oruç, S. ve Altın, B. N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(35), 125-141.
  • Seidel, S. (1997), The Museum as a Resource in History Teaching. European Teachers Seminar Stockholm Sweden 9- 13 March, Strasbourg: Council of Europe, 5–6.
  • Selanik Ay, T. ve Kurtdede Fidan, N. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 69-89.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487 – 501.
  • Taş, A. M. (2012). Primary-grade teacher candidates’ views on museum education. US-China Education Review, A(6), 606-612.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2008). Müzelerin tarih öğretiminde nesne merkezli eğitim etkinlikleriyle kullanılması ve ilköğretim sosyal bilgiler öğretimi, Milli Eğitim Dergisi, 37(180), 50-67.
  • Tezcan Akmehmet, K. ve Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler, 3 (1), 47-58.
  • Tural, A. ve Kala, F. N. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Özyeterlik İnançları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 108 – 121.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. ve Egüz, Ş. (2015). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretiminde müzenin önemi hakkındaki tecrübe ve düşünceleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1637-1649.
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Ayşegül Nihan Erol Şahin 0000-0001-6320-982X

Cemil Cahit Yeşilbursa

Publication Date October 20, 2018
Submission Date June 6, 2018
Acceptance Date October 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Erol Şahin, A. N., & Yeşilbursa, C. C. (2018). TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ALAN GEZİLERİ ve MÜZE ZİYARETLERİNE ve MÜZEDE YAPILAN ETKİNLİKLERE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Turkish History Education Journal, 7(2), 555-577. https://doi.org/10.17497/tuhed.431328



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT