Bu
çalışmanın amacı tarih bölümü öğrencilerinin alan gezileri ve müze ziyaretleri
ile müzede yapılan etkinliklere yönelik
görüşlerini incelemektir. Müzeler doğal, tarihi, sanatsal, bilimsel değerlerle
ilgili nesnelerin saklanıp korunduğu, incelendiği ve sergilendiği kurumlardır.
Müzeler, tarihi yerler ve tarihi yapılar tarih öğrenmede ve öğretmede
vazgeçilmez kaynaklardır. Bu yerler her türlü eğitim kademesinde öğrenme ve
öğretme amacıyla kullanılabilirler. Nitel araştırma yöntemi temelinde
fenomenoloji modeline göre desenlenen araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında Ankara’da bir devlet üniversitesinin Edebiyat Fakültesi
Tarih Bölümünde okuyan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların görüşlerini
ortaya koymak için Ankara Kalesi ve çevresinde alan gezisi ve Çengelhan Müzesi
ziyareti gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüş formu ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde fenomenolojik analiz kullanılmıştır.
Çalışmanın sonuçlarına göre, katılımcılar müzede yapılan etkinliklerin kalıcı
öğrenme sağladığını, iş birliğini geliştirdiğini, bakış açılarını
geliştirdiğini ve etkinlikleri faydalı bulduklarını ifade etmişlerdir.
Katılımcılar, müzede yapılan etkinliklere yönelik duygularını ise, eğlenceli,
heyecanlı, güzel, sıra dışı, ilginç ve şaşkınlık verici şeklinde
belirtmişlerdir. Katılımcılar müzelerin; görsellik, zenginlik, bilinç oluşturma
ve toplumsal katkı bakımından önemli olduğunu vurgulayarak müze eğitiminin,
eğitim-öğretim ve kişisel gelişim açısından önemli olduğunu belirtmişlerdir.
The purpose of this study is to explore the views
of the history department students on field trips and museums visits with
activities that applied in the museum. The museums are institutions where
natural, historical, artistic, scientific values related objects are kept,
preserved, examined and exhibited. Museums, historic places and historical
buildings are indispensable sources for learning and teaching history. These
places can be used for learning and teaching purposes at all stages of
education. In the study, the phenomenology method was used. The convenience
sampling method was used for the study group. Twenty students studying in the
history department of the faculty of arts took place in the study group. A trip
to a historic site and a visit to a museum were held to reveal the views of the
participants. Opinion form was used to collect data. There are four open-ended
questions in the opinion form. Phenomenological analysis was used in the
analysis of the data. The results show that participants expressed that the
activities held in the museum provided permanent learning, developed
cooperation, and that they found the perspective to be beneficial and useful.
Participants expressed their feelings about the events held in the museum as
fun, exciting, beautiful, unusual, interesting and surprising. Participant’s
views about museums; museums provide visual richness, awareness, and social
contribution. They pointed out that museum education is important as teaching
and learning and personal development.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2018 |
Submission Date | June 6, 2018 |
Acceptance Date | October 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT