Tarih
öğretiminin günümüzde ön plana çıkan amaçlarını gerçekleştirmenin en uygun
yollarından biri de sınıflarda tartışmalı ve hassas konuların ele alınmasıdır.
Ancak söz konusu amaçların gerçekleştirilebilmesi için öğretmen adaylarının bu
konuların öğretimine yönelik yeterli bir eğitim alabilmeleri çok önemlidir.
Çünkü tartışmalı ve hassas konuların öğretimi, öğretim programlarında yer alan
diğer konulara göre daha fazla kanıt kullanımını ve farklı bakış açılarını
sunmayı gerektirmektedir. Ayrıca bazı hassas konularda kullanabilecek ilave
stratejiler öğretmenlere etkili bir öğretim olanağı sağlayabilmektedir.
Anlaşılacağı üzere, tarih öğretmen adaylarının lisans eğitimlerinde bu
konularla ilgili alacakları yeterli bir eğitim, onların meslek yaşamlarında bu
konuları amaca uygun bir şekilde işleyebilmelerini sağlayabilecektir. Bu
nedenden dolayı araştırmada tarih öğretmen adaylarının tartışmalı ve hassas
olan konuların öğretimine yönelik eğitim alma durumları hakkındaki görüşleri
belirlenmek istenmiştir. Nitel bir anlayışla gerçekleştirilen araştırmanın
verileri açık uçlu anket formu ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Araştırma, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Atatürk Üniversitesi,
Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda okuyan
19’u erkek, 13’ü kadın olmak üzere toplamda 32 son sınıf öğrencisi ile
yürütülmüştür. Elde edilen bulgular öğretmen adaylarının bu konuların
öğretimine yönelik eğitimlerini büyük oranda Tarih Öğretim Yöntemleri dersinde
aldıklarını, alan derslerinde ise tartışmalı ve hassas konulara yönelik yeterli
bilgi alamadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmen adayları en fazla tartışmalı
ve hassas gördükleri konu olarak Ermeni/Tehcir sorununu belirtmişlerdir. Bu
sorun öğretmen adaylarınca lisans derslerinde en fazla ele alınan tartışmalı ve
hassas konu olarak da ifade edilmiştir. Bu nedenden dolayı araştırma kapsamında
tarih öğretmen adaylarına Ermeni/Tehcir sorunu ile ilgili bir örnek olay
sunularak meslek hayatlarında böyle bir durumla karşılaştıklarında nasıl
hareket edeceklerine yönelik görüşleri alınmıştır. Bu örnek olay sayesinde
öğretmen adaylarının tartışmalı ve hassas konuların öğretimine yönelik
aldıkları eğitimin niteliği hakkında da bilgi edinilmek istenmiştir. Uygulama
sonucunda öğretmen adayları, Ermeni/Tehcir sorunu gibi ülkemizde oldukça hassas
olan bir konuda radikal olarak kabul edilebilecek ve bu konular için çok önemli
olan bazı hususlara dikkat edeceklerini belirtmişlerdir. Ancak bu konuların
öğretimi için çok önemli olan kanıt temelli öğrenme ve çok yönlülük gibi
yaklaşımların kullanımına yönelik herhangi bir vurgu yapmamışlardır.
One of the most appropriate ways of realising
current prominent aims of history teaching today is discussing controversial
and sensitive issues. However, in order to achieve these goals, it is very
important for teacher candidates to be able to get sufficient training for
teaching these issues. Because teaching these controversial and sensitive
issues calls for more evidence usage compared to other subjects in the
curriculum and it also calls for presenting different perspectives. Moreover,
additional strategies to be used can enable teachers an efficient teaching
possibility. As it is understood, a sufficient training for history teachers
during their university education will enable them to handle these issues
relevantly in their professional lives. Because of this reason, this study aims
to identify teacher candidates’ ideas on getting education for teaching
controversial and sensitive issues. Data
of the qualitative study have been obtained through open-ended survey and have
been analysed with content analysis. The study has been carried out with 19
male and 13 female, 32 last year students of Ataturk University, Kazım
Karabekir Faculty of Education, History Teaching Department in 2013-2014
academic year. Data obtained show that teacher candidates who expressed that
they got education on teaching these issues mostly in History Teaching Methods
Course, said that they could not get enough education on teaching controversial
and sensitive issues in their major area courses. Teacher candidates have
expressed the Armenian/Deportation Problem as the most controversial and
sensitive issue. As for the teacher candidates, this problem has also been
expressed as the most controversial and sensitive issue handled in
undergraduate courses. Because of this, within the scope of this study, history
teacher candidates were presented with a case study on the Armenian/Deportation
Problem and their views on how they would act when they encounter such a
situation in their professional lives. It has also been aimed to inform about
the quality of education on teaching controversial and sensitive issues under
the findings of the case studies. As a result of study, teacher candidates have
indicate that they would pay attention to some issues which can be considered
radical in a very sensitive subject in our country such as Armenian/Deportation
Problem. However, they did not state any emphasis on the use of approaches such
as evidence-based learning and multiperspectivity which are crucial to the teaching of
these issues.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2018 |
Submission Date | June 12, 2018 |
Acceptance Date | October 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT