Rusya’da 1917 Bolşevik Devrimi ve onu izleyen iç savaş, “Beyaz Ruslar”
olarak tarihe geçecek olan yüz binlerce insanın memleketlerini terk etmek
zorunda kalmalarına yol açtı. En yoğun göç 1919-1921 yıları arasında Karadeniz
kıyılarında yaşandı. Gemilerin varış noktası ise İstanbul oldu. Osmanlı
İmparatorluğun başkenti, önde gelen Avrupa başkentlerine doğru sürecek olan bu
zorlu yolculukta hem ulaşılması en yakın köprü, hem de İtilâf devletlerince
işgal edilmiş olmasından ötürü güvenilir bir sığınaktı. Mültecilerin arasında
binlerce çocuk vardı. Beslenme ve giyim sorunlarının çözüme kavuşmasıyla
birlikte yaşanan travmanın izlerinin silinmesi ve üç yıllık kesintiden sonra
eğitim-öğretimlerine kaldıkları yerden devam edebilmeleri için art arda okullar
açıldı. Nitel araştırma yöntemiyle kurgulanan bu çalışmada İstanbul’da Rus
mülteci çocukları için açılan eğitim-öğretim kurumlarının tespit edilerek ele
alınması amaçlanmaktadır. Çalışmanın odağında Rus mülteci çocukların sayıları
ve yaşlarının yanı sıra, uluslararası yardım kuruluşlarının desteğiyle açılan
okullar ve bunlara yönelik faaliyetler bulunmaktadır. Ayrıca okul müfredatı ve
eğitim süreci üzerine durularak okulların daha sonraki akıbeti de saptanmaya
çalışılacaktır. Veri toplama aracı olarak 1920’li yıllarda İstanbul’da basılan
süreli yayınlar ve anılar gibi kaynaklara başvurulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2018 |
Submission Date | June 29, 2018 |
Acceptance Date | August 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT