Lise öğrencilerinin tarihi mekâna yönelik tutumlarını belirlemeyi amaçlayan bu çalışma, Adana ili merkez ilçeleri olan Yüreğir, Sarıçam ve Seyhan’da Fen, Anadolu ve Sosyal Bilimler liselerinde öğrenim gören 9, 10 ve 11. sınıf öğrencilerinden çalışmaya katılmaya gönüllü 551 lise öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmada lise öğrencilerinin tarihi mekâna yönelik tutumlarını belirlemek için Akça Berk ve Gültekin (2018) tarafından geliştirilen Tarihi Mekâna Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin “tarihi mekâna değer verme, tarihi mekâna merak/özel ilgi, tarihi mekâna duyarsızlık, tarihi mekâna yönelik farkındalık” düzeyleri cinsiyet, sınıf, okul türü, anne-baba eğitim durumu, müzeyi kiminle ziyaret ettikleri gibi değişkenlere göre incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde değişkenlere ilişkin gruplar arası farklılıkları incelemek için ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen sonuçlara göre kız ve erkek öğrencilerinin tarihi mekâna yönelik tutumları arasında fark yoktur. Okul türü açısından incelendiğinde Anadolu Lisesi öğrencilerinin Fen ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerine göre tarihi mekâna yönelik tutumları daha olumsuzdur. Sınıf düzeyi açısından en olumlu tutum 11.sınıf öğrencilerinde mevcut iken en olumsuz tutum 9. Sınıf öğrencilerinde bulunmaktadır. Ana-baba eğitimi açısından öğrencilerin tutumları arasında fark bulunmamaktadır. Araştırma sonuçlarına göre müzeye öğretmen, aile ve okulla gitmeyen öğrenciler, öğretmenleri, ailesi ya da okulla gidenlerden daha olumlu tutuma sahiptirler.
Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
SBA-2021-13328
Sağladığı destek sebebiyle Çukurova Üniversitesi ve Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi'ne teşekkür ederiz.
With the aim to identify the attitudes of high school students towards historical places, this study was carried out with 551 high school students in the 9th, 10th, and 11th grades of Science, Anatolian, and Social Sciences high schools in Yüreğir, Sarıçam, and Seyhan (the central districts of Adana) who volunteered to participate. In the study, the Attitude Scale toward Historical Places developed by Akça Berk and Gültekin (2019) was used to identify the attitudes of high school students toward historical places. The students’ levels of "valuing historical places”, “curiosity towards/special interest in historical places”, “indifference to historical places”, and “awareness of historical places" were reviewed by considering variables such as gender, class, school type, parents' educational status, and the person who accompanied them during their visit to the museum. In the analysis of the resulting data, the Mann–Whitney U test was used for paired comparisons to examine the differences between the groups regarding variables, and the Kruskal–Wallis test was used to compare more than two groups. The results show that there is no difference in attitudes between male and female students towards historical places. In terms of school type, the attitudes of Anatolian High School students toward historical places are more negative than those of the students of Science and Social Sciences High Schools. In terms of school grade, the most positive attitude is observed in the 11th-grade students, whereas the most negative attitude is observed in the 9th-grade students. The educational status of parents does not make a difference in the attitudes of students toward historical places. The results show that students not visiting the museum accompanied by a teacher, family, or school have a more positive attitude than those visiting the museum accompanied by their teacher, family, or school.
SBA-2021-13328
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Project Number | SBA-2021-13328 |
Publication Date | October 29, 2022 |
Submission Date | July 29, 2022 |
Acceptance Date | October 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT