This study, employing the netnography pattern from qualitative research designs, aims to understand Turkish people's perspectives, thoughts, and eating habits regarding foreign street food. To achieve this, the study analyzed comments made by Turks on street food videos shared by Turkish travelers who visited Mexico, South Korea, India, and Colombia, revealing factors influencing their street food choices. The study's universe encompasses traveler videos related to street food found on video sharing platforms. Videos for analysis were selected using purposive sampling. The study examined 10,193 comments on street food videos, identifying 796 related to food. Content analysis was performed on these comments, revealing Mexico as the country whose cuisine most closely resembled Turkish cuisine in the eyes of Turkish consumers. The study found a strong tendency to consume street food in Mexican cuisine. This research is significant for understanding Turkish consumers' views and feelings about foreign street food. It also sheds light on which world cuisines are of interest to Turkish consumers based on their comments on traveler videos. This study aims to contribute to the existing literature on street food. The research's limitations include the limited number of travelers and countries included in the sampling and the focus solely on a single video sharing platform.
Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden netnografya deseni kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı Meksika, Güney Kore, Hindistan ve Kolombiya ülkelerine seyahat etmiş olan Türk gezginlerinin paylaştığı sokak lezzetleri videolarına Türk tüketiciler tarafından yapılan yorumları incelemek ve sokak lezzetlerinin seçimini etkileyen faktörleri ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada; gezginlerin sokak lezzetleri ile ilgili çektikleri videolara yapılan yorumlar incelenmiştir. Çalışmanın evreni Youtube platformunda bulunan sokak lezzetlerine ilişkin gezgin videolarıdır. Hangi gezgine ait videoların araştırma analizine dâhil edileceği, amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma da Youtube platformuna sokak lezzetleri videolarına gelen 10.193 yorum incelenmiştir. İncelenen yorumların 796 tanesinin yemeğe ilişkin olduğu görülmüştür. Çalışmada nitel veriler kullanılmış ve gezginlerin sokak lezzetleri videolarına gelen yorumlara içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda Türk tüketiciler tarafından en çok kendi mutfağına benzetilen ülke Meksika olarak tespit edilmiştir. Ülke mutfaklarını tüketme eğilimi incelendiğinde ise yine Meksika Mutfağı, sokak lezzetlerini tüketmeye en çok eğilim gösterilen mutfak olarak saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy, Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | August 2, 2024 |
Acceptance Date | October 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 2 |