Research Article
BibTex RIS Cite

Özel öğretim kurs merkezi öğretmenleri ve çalışma koşulları

Year 2015, , 17 - 29, 31.10.2015
https://doi.org/10.19128/turje.181150

Abstract

Bu araştırmanın amacı, özel öğretim kurs merkezinde çalışan öğretmenlerin karşılaştıkları problemi belirlemek ve bu problemin onların demografik ve çalıştığı birimlere göre nasıl değiştiğini incelemektir. Bunun için özel öğretim kurs merkezlerinde çalışan 353 öğretmenden veri toplanarak, öğretmen sorunlarının belirlendiği ölçek geliştirilmiştir. Ölçek geliştirme sürecinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, özel öğretim kurs merkezlerinde çalışan öğretmenlerin kurs yönetimi, zaman yönetimi, özlük hakkı ve maaş ile sorunlarının olduğu tespit edilmiştir. Ardından belirlenen sorunların öğretmenlerin demografik özelliklere ve çalıştığı birimlere göre ilişkisine T-test ve ANOVA metodu ile bakılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, cinsiyet değişkeni anlamsız çıkarken, eğitim derecesi, evli olup olmaması ve çalıştığı birimler özel öğretim kurumlarındaki öğretmen sorunlarını istatiksel olarak anlamlı şekilde etkilemektedir. Çalışmanın sonunda, çalışmanın araştırma ve uygulama için değeri tartışılmıştır.

References

  • Ata, M. K. (2006). Özel Öğretim Kurumlarının Kuruluşu, İşleyişi Ve Denetimi(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., Uysal, Ş., Aydoğdu-Özoğlu, E., & Özer, F. (2014). Türkiye’de Öğretmen İstihdamı Politikalarının Değerlendirilmesi [doi: 10.14527/kuey. 2014.016]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 397-420.
  • Berberoğlu, G., & Tansel, A. (2014). Does private tutoring increase students’ academic performance? Evidence from Turkey. International Review of Education, 60(5), 683-701.
  • Bray, M. (1999). The Shadow Education System: Private Tutoring and Its Implications for Planners.Fundamentals of Educational Planning Series, Number 61.
  • Bray, M., & Kwok, P. (2003). Demand for private supplementary tutoring: conceptual considerations, and socio-economic patterns in Hong Kong.Economics of Education Review, 22(6), 611-620.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamları ve yorum (3.Baskı). Ankara: Pegema Yayınları.
  • Çiçek, G. M. (2009). Özel Öğretim Kurumları Çalışanlarının Bireysel İş hukuku Açısından Durumu(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Davies, S. (2004). School choice by default? Understanding the demand for private tutoring in Canada. American Journal of Education, 110(3), 233-255.
  • Dağlı, S. (2006). Özel Dershanelere Öğrenci Gönderen Velilerin Özel Dershaneler Hakkındaki Görüş ve Beklentileri (Kahramanmaraş Örneği)(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Dang, H. A., & Rogers, F. H. (2008). The growing phenomenon of private tutoring: Does it deepen human capital, widen inequalities, or waste resources?. The World Bank Research Observer, 23(2), 161-200.
  • Demirer, D. K. (2012). Eğitimde Piyasalaşma ve Öğretmen Emeğinde Dönüşüm.Çalışma ve Toplum Dergisi, 1(1), ss.167-186, Ankara.
  • Gurun, A. & Millimet, D. L. (2008). Does Private Tutoring Payoff, IZA Discussion Paper No. 3637, The Institute for the Study of Labor (IZA).
  • Heyneman, S. P. (2011). Private tutoring and social cohesion. Peabody Journal of Education, 86(2), 183-188.
  • Hutcheson, G. D., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Sage.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kline, R. BH. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford press.
  • Kosterelioglu (2015). Private Courses in Education or Education in Private Courses? International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 203-218
  • MEB (2010). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, 2009-2010. Ankara, Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı.
  • MEB (2011). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, 2010-2011. Ankara, Türkiye: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı.
  • MEB (2015). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, 2014-2015. Ankara, Türkiye: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı.
  • OECD. (2014). Education at a Glance 2014: OECD Indicators.OECD Publishing.
  • Öner, G. (2007). Özel Dershanelerin İlköğretim Matematik Öğretimindeki Yeri ve Önemi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özan, M.B., Polat, H., Gündüzalp, S., Yaraş, Z.(2015). Okul yöneticilerinin dershane dönüşümüne ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 259-279
  • Özoğlu, M. (2011). Özel Dershaneler: Gölge Eğitim Sistemiyle Yüzleşmek. Seta Analiz.
  • Tansel, A. & Bircan, F. (2005). Effect of supplementary education on university entrance examination performance in Turkey, (Türkiye’de özel dershane eğitiminin üniversite giriş sınavlarında başarıya etkisi). Kahire: Economic Research Forum Çalışma Raporu No. 0407 ile Bonn: IZA Çalışma Raporu No. 1609.
  • Tansel, A. & Bircan, F. (2006). Demand for education in Turkey: A tobit analysis of private tutoring expenditures. Economics of Education Review, 25(3), 303–313.
  • Tansel, A., & Bircan Bodur, F. (2008). Private supplementary tutoring in Turkey: recent evidence on its various aspects. IZA Working Paper No. 3471.
  • Tansel, A. (2013). Supplementary Education in Turkey: Recent Developments and FutureProspects. In Aurini, J. (Ed.), Out of the shadows: The global intensification of supplementary education (pp.23-66). Emerald Group Publishing.
  • TED (2005). Türkiye’de Üniversite’ye Giriş Sistemi Araştırması ve Çözüm Önerileri, Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • TED (2006). Türkiye'de üniversiteye giriş sistemi, Ankara: Türk Eğitim Derneği, 2006.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.
  • Zhan, S., Bray, M., Wang, D., Lykins, C., & Kwo, O. (2013). The effectiveness of private tutoring: Students’ perceptions in comparison with mainstream schooling in Hong Kong. Asia Pacific Education Review, 14(4), 495-509.

Private tutoring center teachers and their working conditions

Year 2015, , 17 - 29, 31.10.2015
https://doi.org/10.19128/turje.181150

Abstract

The purpose of this study is to investigate problems that teachers working in private tutoring
centers (PTC) are likely to be faced and whether there is a relationship between the problems
and teachers’ demographic characteristics as well as the departments they work. The data were
collected from a total number of 353 teachers working in PTCs through a scale developed by
the researchers using exploratory and confirmatory factor analyses. Findings of the study have
revealed that the problems teachers are faced are related to PTC administration, the violation of
personal rights, time management, and amount of salary. Subsequently, T-test and ANOVA
were applied to see whether the problems differ across teachers’ demographic characteristics
and departments they work. The results have indicated that there is not a statistically significant
relationship between gender of the teachers and the problems they are faced in PTCs, and that
the problems in concern are mostly related to education level, marital status, and the
departments of the teachers. In conclusion, pedagogical implications of the study was discussed
and a couple of suggestions were offered for further research.

References

  • Ata, M. K. (2006). Özel Öğretim Kurumlarının Kuruluşu, İşleyişi Ve Denetimi(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., Uysal, Ş., Aydoğdu-Özoğlu, E., & Özer, F. (2014). Türkiye’de Öğretmen İstihdamı Politikalarının Değerlendirilmesi [doi: 10.14527/kuey. 2014.016]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 397-420.
  • Berberoğlu, G., & Tansel, A. (2014). Does private tutoring increase students’ academic performance? Evidence from Turkey. International Review of Education, 60(5), 683-701.
  • Bray, M. (1999). The Shadow Education System: Private Tutoring and Its Implications for Planners.Fundamentals of Educational Planning Series, Number 61.
  • Bray, M., & Kwok, P. (2003). Demand for private supplementary tutoring: conceptual considerations, and socio-economic patterns in Hong Kong.Economics of Education Review, 22(6), 611-620.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamları ve yorum (3.Baskı). Ankara: Pegema Yayınları.
  • Çiçek, G. M. (2009). Özel Öğretim Kurumları Çalışanlarının Bireysel İş hukuku Açısından Durumu(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Davies, S. (2004). School choice by default? Understanding the demand for private tutoring in Canada. American Journal of Education, 110(3), 233-255.
  • Dağlı, S. (2006). Özel Dershanelere Öğrenci Gönderen Velilerin Özel Dershaneler Hakkındaki Görüş ve Beklentileri (Kahramanmaraş Örneği)(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Dang, H. A., & Rogers, F. H. (2008). The growing phenomenon of private tutoring: Does it deepen human capital, widen inequalities, or waste resources?. The World Bank Research Observer, 23(2), 161-200.
  • Demirer, D. K. (2012). Eğitimde Piyasalaşma ve Öğretmen Emeğinde Dönüşüm.Çalışma ve Toplum Dergisi, 1(1), ss.167-186, Ankara.
  • Gurun, A. & Millimet, D. L. (2008). Does Private Tutoring Payoff, IZA Discussion Paper No. 3637, The Institute for the Study of Labor (IZA).
  • Heyneman, S. P. (2011). Private tutoring and social cohesion. Peabody Journal of Education, 86(2), 183-188.
  • Hutcheson, G. D., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Sage.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kline, R. BH. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford press.
  • Kosterelioglu (2015). Private Courses in Education or Education in Private Courses? International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 203-218
  • MEB (2010). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, 2009-2010. Ankara, Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı.
  • MEB (2011). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, 2010-2011. Ankara, Türkiye: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı.
  • MEB (2015). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, 2014-2015. Ankara, Türkiye: Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Bakanlığı.
  • OECD. (2014). Education at a Glance 2014: OECD Indicators.OECD Publishing.
  • Öner, G. (2007). Özel Dershanelerin İlköğretim Matematik Öğretimindeki Yeri ve Önemi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özan, M.B., Polat, H., Gündüzalp, S., Yaraş, Z.(2015). Okul yöneticilerinin dershane dönüşümüne ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 259-279
  • Özoğlu, M. (2011). Özel Dershaneler: Gölge Eğitim Sistemiyle Yüzleşmek. Seta Analiz.
  • Tansel, A. & Bircan, F. (2005). Effect of supplementary education on university entrance examination performance in Turkey, (Türkiye’de özel dershane eğitiminin üniversite giriş sınavlarında başarıya etkisi). Kahire: Economic Research Forum Çalışma Raporu No. 0407 ile Bonn: IZA Çalışma Raporu No. 1609.
  • Tansel, A. & Bircan, F. (2006). Demand for education in Turkey: A tobit analysis of private tutoring expenditures. Economics of Education Review, 25(3), 303–313.
  • Tansel, A., & Bircan Bodur, F. (2008). Private supplementary tutoring in Turkey: recent evidence on its various aspects. IZA Working Paper No. 3471.
  • Tansel, A. (2013). Supplementary Education in Turkey: Recent Developments and FutureProspects. In Aurini, J. (Ed.), Out of the shadows: The global intensification of supplementary education (pp.23-66). Emerald Group Publishing.
  • TED (2005). Türkiye’de Üniversite’ye Giriş Sistemi Araştırması ve Çözüm Önerileri, Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • TED (2006). Türkiye'de üniversiteye giriş sistemi, Ankara: Türk Eğitim Derneği, 2006.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.
  • Zhan, S., Bray, M., Wang, D., Lykins, C., & Kwo, O. (2013). The effectiveness of private tutoring: Students’ perceptions in comparison with mainstream schooling in Hong Kong. Asia Pacific Education Review, 14(4), 495-509.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Abdurrahman Boran This is me

Erkan Atalmis This is me

Ebubekir Sağır

Publication Date October 31, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Boran, A., Atalmis, E., & Sağır, E. (2015). Özel öğretim kurs merkezi öğretmenleri ve çalışma koşulları. Turkish Journal of Education, 4(4), 17-29. https://doi.org/10.19128/turje.181150

Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0