Research on perceptions of effective language teaching and learning is crucial for providing EFL practitioners with a better understanding of professional improvement in language teaching practices. It is seen that most of the studies conducted on this issue specifically dealt with foreign/ second language teachers’ or teacher candidates’ perceptions about it ignoring those of learners. So, the present study aims to scrutinize learners’ perceptions of EFL instruction delivered at higher education institutions. Accordingly, two groups of Turkish-speaking undergraduate students attending various programmes at a state university in Turkey were administered a scale composed both of Likert-type and open-ended items. It was primarily aimed to reveal whether students studying social sciences and those studying natural sciences significantly differ in their perceptions of foreign language education. The findings revealed that there is not such a difference between the two groups. The study reports findings obtained from the scale in detail, and implications for EFL instruction, and concludes with a couple of suggestions for further research.
Yabancı dilin etkili eğitim ve öğretimi konusunda yapılan araştırmalar, İngilizce’yi yabancı dil
olarak öğretenlerin dil eğitim uygulamaları konusunda mesleki iyileşmeyi özümsemeleri
açısından büyük önem arz etmektedir. Bu alanda yapılan çalışmaların çoğunun, dil
öğrenicilerinden ziyade yabancı dil öğretmen veya öğretmen adaylarının yabancı dil eğitimine
dair görüşlerini konu aldığı görülmektedir. Bu nedenle çalışmamızda, yükseköğretim
kurumlarında verilen yabancı dil eğitimine dair öğrenci görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde farklı programlarda öğrenim görmekte
olan iki grup öğrenciye Likert türü ve açık uçlu sorulardan oluşan bir ölçek uygulanmıştır.
Temelde, sosyal bilimler alanındaki programlarda öğrenim gören öğrenciler ile fen bilimleri
alanında öğrenim görenlerin yabancı dil eğitimine ilişkin görüşleri açısından anlamlı bir
biçimde farklılaşıp farklılaşmadıklarının ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Çalışmanın
bulguları, iki grubun görüşleri arasında bu tür bir farkın olmadığını ortaya koymuştur.
Çalışmanın bulguları ayrıntılı bir biçimde tartışılmış, İngilizce’nin yabancı dil olarak
öğretimine ilişkin yansılar sunularak gelecekte yapılacak araştırmalara dair önerilerde
bulunulmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0