Bu
araştırmanın amacı, TUBITAK
Alternatif Enerjili Araba Yarışları’na katılan ve Türkiye’nin farklı
üniversitelerinin mühendislik fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin
duygusal zeka düzeylerini cinsiyet, yaş, günlük hayatta tasarım geliştirmeyle
benzer hobisi olma, ailesinde mühendis olma durumu ve mesleki kötümserlik gibi
değişkenler açısından incelemektir. Bu amaçla yapılan çalışmada tarama modeli
kullanılmıştır. Elde edilen veriler Schutte ve Ark.’ı (1998) tarafından
geliştirilen “Duygusal Zeka Ölçeği” aracılığıyla mühendislik fakültelerinde
eğitim gören 98 öğrenciden toplanmıştır. Bulgular öğrencilerin duygusal zeka
puanlarında yaş ve cinsiyet açısından önemli bir farklılık olmadığını
göstermiştir. Ayrıca tasarım geliştirmeye yönelik benzer hobisi olan, ailesinde
mühendis olan, ve mesleki kötümserlik sahibi olmayan öğrencilerin duygusal zeka
puanlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
In this study, emotional
intelligence levels of engineering students from different universities in
Turkey were investigated. Data were collected by “Emotional Intelligence
Scale” developed by Schutte and et al (1998). 98 engineering students from
different engineering faculties were selected as the participants of the study.
The
participants participated in the TUBITAK Alternative Energy Car Races before
the study. Findings of the study showed that there is no significant
difference in students’ emotional intelligence scores in terms of age and
gender. Additionally, the students who have similar hobbies regarding
developing design had higher emotional intelligence score. In terms of being
engineer in the family, students showed higher performance in emotional
intelligence score. Students who don’t have professional pessimism have higher
emotional intelligence score.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2017 |
Acceptance Date | July 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0