Research Article
BibTex RIS Cite

Mühendislik eğitiminde duygusal zeka

Year 2017, , 88 - 95, 30.04.2017
https://doi.org/10.19128/turje.306499

Abstract

Bu
araştırmanın amacı,
TUBITAK
Alternatif Enerjili Araba Yarışları’na katılan ve Türkiye’nin farklı
üniversitelerinin mühendislik fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin
duygusal zeka düzeylerini cinsiyet, yaş, günlük hayatta tasarım geliştirmeyle
benzer hobisi olma, ailesinde mühendis olma durumu ve mesleki kötümserlik gibi
değişkenler açısından incelemektir. Bu amaçla yapılan çalışmada tarama modeli
kullanılmıştır. Elde edilen veriler Schutte ve Ark.’ı (1998) tarafından
geliştirilen “Duygusal Zeka Ölçeği” aracılığıyla mühendislik fakültelerinde
eğitim gören 98 öğrenciden toplanmıştır. Bulgular öğrencilerin duygusal zeka
puanlarında yaş ve cinsiyet açısından önemli bir farklılık olmadığını
göstermiştir. Ayrıca tasarım geliştirmeye yönelik benzer hobisi olan, ailesinde
mühendis olan, ve mesleki kötümserlik sahibi olmayan öğrencilerin duygusal zeka
puanlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Abraham, A. (2006). The need for the integration of emotional intelligence skills. The Business Renaissance Quarterly, 1(3), 65-79.
  • Arıcıoğlu, M. A. (2002). Yönetsel başarının değerlemesinde duygusal zekânın kullanımı: Öğrenci yurdu yöneticileri bağlamında bir araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi 4, 26-42.
  • Balcı Çelik, S. & Deniz, M. E. (2008). A comparison of scouts' emotional intelligence levels with regards to age and gender variables: A cross-cultural study. İlkogretim Online, 7(2), 376-383.
  • Behnke, C., & J. P. Greenan (2011). The relationship between emotional intelligence and attitudes toward computer-based instruction of postsecondary hospitality students. Journal of Career and Technical Education. 26(1). Brandenburg, S., Zhou, X., Bell, L., & Skipper, C. (2011). Emotional intelligence and academic performance of engineering students. Engineering Project Organizations Conference, Estes Park, Colorado, August 9-11.
  • Cassady, J. C., & Boseck, J. J. (2008). Educational psychology and emotional intelligence: Toward a functional model for emotional information processing in schools. In J. C. Cassady & M. A. Eissa (Eds.), Emotional intelligence: Perspectives of educational and positive psychology. New York, NY: Peter Lang Publishing.
  • Dutoğlu, G. & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimler ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 11-32.
  • Erdoğdu, M. Y. (2008). Duygusal zekânın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 62-76.
  • Erdoğdu, M. Y. & Kenarlı, Ö. (2008). Duygusal zekâ ile akademik başarı arasındaki ilişki. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 178, 297-310.
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  • Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  • Günsel, A., Akgün, A. & Keskin, H. (2010). Duygusal zeka takım öğrenmesi ilişkisi: Yazılım geliştirme takımları üzerinde bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 117-138.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (18.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Psychology Today (2016). What is Emotional Intelligence? Retrieved (20/01/2017) from https://www.psychologytoday.com/basics/emotional-intelligence.
  • Riemer, M. J. (2003). Integrating emotional intelligence into engineering education. World Transactions on Engineering and Technology Education, 2(2), 189-194.
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9,185-211.
  • Scott, G., & Yates, K. W. (2002). Using successful graduates to improve the quality of undergraduate engineering programmes. European Journal of Engineering Education, 27(4), 363-378.
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167–177.
  • Yılmaz, S. (2007). Duygusal zeka ve akademik başarı arasındaki ilişki. Unpublished master thesis, Atatürk University Graduate School of Social Sciences, Erzurum, Turkey.
  • Zhou, X. (2010). Assessment and analysis of emotional intelligence in engineering students. Unpublished Master Thesis, Graduate School of Clemson University, South Carolina.

Emotional intelligence in engineering education

Year 2017, , 88 - 95, 30.04.2017
https://doi.org/10.19128/turje.306499

Abstract

In this study, emotional
intelligence levels of engineering students from different universities in
Turkey were investigated. 
Data were collected by “Emotional Intelligence
Scale” developed by Schutte and et al (1998). 98 engineering students from
different engineering faculties were selected as the participants of the study.
The
participants participated in the TUBITAK Alternative Energy Car Races before
the study.
Findings of the study showed that there is no significant
difference in students’ emotional intelligence scores in terms of age and
gender. Additionally, the students who have similar hobbies regarding
developing design had higher emotional intelligence score. In terms of being
engineer in the family, students showed higher performance in emotional
intelligence score. Students who don’t have professional pessimism have higher
emotional intelligence score.

References

  • Abraham, A. (2006). The need for the integration of emotional intelligence skills. The Business Renaissance Quarterly, 1(3), 65-79.
  • Arıcıoğlu, M. A. (2002). Yönetsel başarının değerlemesinde duygusal zekânın kullanımı: Öğrenci yurdu yöneticileri bağlamında bir araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi 4, 26-42.
  • Balcı Çelik, S. & Deniz, M. E. (2008). A comparison of scouts' emotional intelligence levels with regards to age and gender variables: A cross-cultural study. İlkogretim Online, 7(2), 376-383.
  • Behnke, C., & J. P. Greenan (2011). The relationship between emotional intelligence and attitudes toward computer-based instruction of postsecondary hospitality students. Journal of Career and Technical Education. 26(1). Brandenburg, S., Zhou, X., Bell, L., & Skipper, C. (2011). Emotional intelligence and academic performance of engineering students. Engineering Project Organizations Conference, Estes Park, Colorado, August 9-11.
  • Cassady, J. C., & Boseck, J. J. (2008). Educational psychology and emotional intelligence: Toward a functional model for emotional information processing in schools. In J. C. Cassady & M. A. Eissa (Eds.), Emotional intelligence: Perspectives of educational and positive psychology. New York, NY: Peter Lang Publishing.
  • Dutoğlu, G. & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimler ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 11-32.
  • Erdoğdu, M. Y. (2008). Duygusal zekânın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 62-76.
  • Erdoğdu, M. Y. & Kenarlı, Ö. (2008). Duygusal zekâ ile akademik başarı arasındaki ilişki. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 178, 297-310.
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  • Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  • Günsel, A., Akgün, A. & Keskin, H. (2010). Duygusal zeka takım öğrenmesi ilişkisi: Yazılım geliştirme takımları üzerinde bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 117-138.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (18.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Psychology Today (2016). What is Emotional Intelligence? Retrieved (20/01/2017) from https://www.psychologytoday.com/basics/emotional-intelligence.
  • Riemer, M. J. (2003). Integrating emotional intelligence into engineering education. World Transactions on Engineering and Technology Education, 2(2), 189-194.
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9,185-211.
  • Scott, G., & Yates, K. W. (2002). Using successful graduates to improve the quality of undergraduate engineering programmes. European Journal of Engineering Education, 27(4), 363-378.
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167–177.
  • Yılmaz, S. (2007). Duygusal zeka ve akademik başarı arasındaki ilişki. Unpublished master thesis, Atatürk University Graduate School of Social Sciences, Erzurum, Turkey.
  • Zhou, X. (2010). Assessment and analysis of emotional intelligence in engineering students. Unpublished Master Thesis, Graduate School of Clemson University, South Carolina.
There are 19 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Tekerek

Betül Tekerek

Publication Date April 30, 2017
Acceptance Date July 2, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Tekerek, M., & Tekerek, B. (2017). Emotional intelligence in engineering education. Turkish Journal of Education, 6(2), 88-95. https://doi.org/10.19128/turje.306499

Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0