Bu çalışmanın amacı cinsiyet, medeni durum, branş, okul türü, öğrenim
durumu ve kıdem değişkenlerinin öğretmen tükenmişliği üzerindeki etkisini
belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlerin tükenmişlikleri ile ilgili
Türkiye’de yapılan araştırmaların meta analizi yapılmıştır. Araştırmada genel
etki büyüklüğü analizleri, cinsiyet değişkeni için 100, medeni durum değişkeni
için 73, branş değişkeni için 17, okul türü değişkeni için 15, öğrenim durumu
değişkeni için 34, kıdem değişkeni için ise 54 çalışma ile yapılmıştır.
Araştırmada yayın yanlılığının durumu incelenmiştir. Rastgele etkiler modeli
ile hesaplanan etki büyüklüğü analizleri sonucunda, cinsiyet, medeni durum,
branş ve öğrenim durumunun öğretmen tükenmişliğini çok düşük; kıdemin çok düşük
veya düşük, okul türünün ise düşük veya orta düzeyde etkilediği belirlenmiştir.
Ayrıca yayın türü, öğretim kademesi ve araştırmanın yapıldığı bölge ara
değişkenleri için çalışmalar arası varyans, cinsiyet değişkeni dışında anlamlı
olarak farklılaşmamaktadır.
The purpose of this study is to determine the effect of gender, marital
status, subject matter, school type, educational status and seniority variables
on teacher burnout. In this regard, a meta-analysis was conducted for the
studies on teacher burnout in Turkey. The effect size analyses were performed
with 100 studies for gender, 73 for marital status, 17 for subject matter, 15
for school type, 34 for educational status, and 54 for seniority variables. In
the study, the possibility of a publication bias was examined. The results of
the study conducted with a random effects model revealed that gender, marital
status, subject matter, and educational status had a very low effect on teacher
burnout, whereas this effect was very low or low for seniority, and low or
medium for school type variables. Besides, the variance among the studies for
study-type, grade-level, and region moderators did not differ significantly
apart from gender variable.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Acceptance Date | January 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0