This study aims to adapt the Self-regulation Questionnaire, developed by Brown, Miller and Lawendowski (1999) in order to measure behavioral self-regulation, into Turkish and test its validity and reliability. The study group of the research consisted of 591 students at Gazi University, Faculty of Education. First, the Turkish adaptation of the questionnaire was completed and then the relevant statistical analyses for the validity and reliability of the questionnaire were carried out. The exploratory factor analysis for evidence of the structural validity of the questionnaire resulted in a three-factor questionnaire consisting of 51 items. An items analysis, based on the difference between the bottom and top group averages, was also carried out for evidence of the validity of the items. The internal consistency factor - Cronbach alpha value (α) calculated to test the reliability of the questionnaire -was found to be .87. The findings suggest that the Turkish adaptation of the questionnaire is valid and reliable, and can be used in Turkey.
Bu çalışmanın amacı, Brown, Miller ve Lawendowski (1999) tarafından davranışsal öz-düzenlemeyi ölçmek amacıyla geliştirilmiş olan Öz-Düzenleme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlamak, geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 591 öğrenci oluşturmaktadır. Öncelikle ölçeğin Türkçeye uyarlama çalışmaları gerçekleştirilmiş ve çalışma grubundan elde edilen veriler üzerinde ölçeğin geçerliği ve güvenirliği için gerekli istatistiksel analizler yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda üç faktörlü 51 maddeden oluşan ölçek elde edilmiştir. Madde geçerliğine kanıt olarak da alt ve üst grup ortalamaları farkına dayalı madde analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için hesaplanan iç tutarlık katsayısı Cronbach alfa değeri (α) ,87 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular ölçeğin Türkçeye uyarlanmış formunun ülkemizde kullanılabilir, geçerlik ve güvenirlikte olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2014 |
Acceptance Date | June 25, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0