Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki bilgi düzeylerini ve yanlış kavramalarını tespit etmektir. Araştırmaya Karabük il merkezindeki liselerde öğrenim gören 592 öğrenci katılmıştır. Tarama modelinin uygulandığı bu araştırmada, veri toplama aracı olarak Yalçın (2010) tarafından geliştirilen “Küresel Isınma Bilgi Anketi” uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanında t- testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre : ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınmaya ilişkin bilgi düzeylerinin ortalamanın üzerinde olmasına rağmen, bazı konularda bilgilerinin eksik olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmaya katılan ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınmaya ilişkin bilgi düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı faklılık göstermezken : sınıf düzeyi ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermiştir.
The purpose of this study is to determine the high school students’ level of knowledge about global warming and their misconceptions. 592 students have joined to the researching in high schools in central province of Karabuk. Survey of the model is applied in this research : the data collection tool as Yalcın (2010) developed by the | global warming Information Questionnaire | was applied. Besides data analysis, descriptive statistics, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. According to the results of research, despite the high school students’ above average levels of information about global warming, there are some issues that have emerged in the missing information. Attending high school students about global warming levels does not show significant gender variable, while the most mind-boggling : class-level and significant difference has been found according to school type variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2014 |
Acceptance Date | October 20, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0