This study presents the development of a mathematical creativity test and exploration of its psychometric properties. The study was conducted in six public schools and a high ability center between 2015 and 2018. The sample of the study included 1129 middle school students. The Mathematical Creativity Test (MCT) consists of problem posing, making conjecture, and proof subtests. Each test has two items. The scores of the MCT are composed of fluency, flexibility, and creativity quotient. For construct validity, EFA yielded a 3-factor solution, namely, problem posing, making conjecture, and proof subtests. CFA confirmed the 3-factor solution, and all fit indices were found to be good. For criterion validity, one-way ANOVA for independent samples was conducted in different classes, and it showed that there was a significant difference, and Pearson's correlation coefficient was investigated between MCT scores and the report card grades of the mathematics lesson. There was a strong and positive correlation between the two variables. The internal consistency and the interrater reliability of the test scores were high.
Assessment of mathematical creativity Making conjecture Mathematical creativity Problem posing Proof
Anadolu University
1605E493
Bu çalışmada matematik alanında yaratıcı olan öğrencileri tanılamak amacıyla matematiksel yaratıcılık ölçeği geliştirmek ve ölçeğin psikometrik özelliklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma 2015-2018 yılları arasında 5., 6., 7. ve 8. sınıf düzeyindeki 1129 öğrencinin devam ettiği MEB’e bağlı altı ortaokul ve özel yeteneklilere yönelik bir merkezde gerçekleştirilmiştir. Matematiksel Yaratıcılık Testi (MYT) üç alt ölçekten (problem oluşturma, varsayım oluşturma, kanıtlama) oluşmaktadır. Alt ölçekler ikişer maddeden meydana gelmektedir. Ölçekten akıcılık, esneklik ve yaratıcılık bölümü olmak üzere üç puan türü elde edilmektedir. Yapı geçerliğini sağlamak için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi (AFA ve DFA) yapılmıştır. AFA üç faktörlü yapı önermiş, DFA ise kuramsal modeli doğrulamıştır. MYT’nin ölçüt geçerliğini ortaya koymak için yapılan bağımsız gruplar için tek yönlü ANOVA sınıflar arasında anlamlı farklılık olduğunu ve matematik dersi karne notları ile yapılan Pearson korelasyon analizi ise MYT ile korelasyonun yüksek olduğunu göstermiştir. MYT’nin iç tutarlık güvenirlik değerleri ve okuyucular arası güvenirlik değerleri de yüksek çıkmıştır.
Kanıtlama Matematiksel yaratıcılık Matematiksel yaratıcılığın ölçümü Problem oluşturma Varsayım oluşturma
1605E493
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1605E493 |
Publication Date | October 31, 2022 |
Acceptance Date | October 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0