Different socio-cultural theories
have begun to be used in mathematics education studies, which have developed
from individual learning to learning in its social context. One of these
theories is the collective argumentation theory based on Toulmin's
argumentation studies. The collective argumentation is dealt with as an
interactive process in which students and teachers are claiming and supporting
these claims through evidence. In this study, it is aimed to introduce similar
and different aspects of the collective argumentation studies in the field of
mathematics education by introducing it. As a result of the literature review
carried out in this context, fourteen studies were encountered. The common
feature of these studies is that each one is based on the teacher or student
discourse, and that they use the components of Toulmin's argumentation schema
to analyze these discourses. While some studies link different theoretical
frameworks with argumentation, some aim to develop a theoretical framework and
some aim to make conceptual presentations about the components of the argumentation.
It is thought that the work to be done in different class contexts with
different student groups and teachers will contribute to both the national and
international fields because there are deficiencies in the studies in the field
of the collective argumentation in our country.
Bireysel öğrenmeden sosyal
bağlamda öğrenmeye doğru gelişim gösteren matematik eğitimi çalışmalarında
farklı sosyo-kültürel teoriler kullanılmaya başlanmıştır. Bu teorilerden biri
de Toulmin’in argümantasyon çalışmalarına dayalı olan ortaklaşa argümantasyon
teorisidir. Ortaklaşa argümantasyon öğrenciler ve öğretmenin iddialarda
bulundukları ve bu iddiaları kanıtlarla destekledikleri etkileşimli bir süreç olarak
ele alınmaktadır. Bu çalışmada matematik eğitimi alanındaki ortaklaşa
argümantasyon çalışmalarının tanıtılarak bu çalışmaların benzer ve farklı
yönlerinin ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda gerçekleştirilen
alanyazın taraması sonucunda on dört çalışmayla karşılaşılmıştır. Bu
çalışmaların ortak yönü her birinin öğretmen veya öğrenci söylemlerine dayalı
olmaları ve bu söylemleri analiz etmek için Toulmin’in argümantasyon şemasının
bileşenlerinden yararlanıyor olmalarıdır. Kimi çalışmalar farklı kuramsal
çerçeveleri argümantasyon ile ilişkilendirirken, kimisi kuramsal çerçeve
oluşturmayı kimisi de argümantasyon bileşenlerine ilişkin kavramsal tanıtım
yapmayı hedeflemektedir. Ülkemizde ortaklaşa argümantasyon alanındaki
çalışmalarda eksiklikler olması sebebiyle farklı öğrenci grupları ve
öğretmenlerle, farklı sınıf bağlamlarında yapılacak çalışmaların hem ulusal hem
de uluslararası alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |