Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Okullarına Yönelik Örgütsel Sinerji Algıları İle Liderlik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Year 2023, , 85 - 109, 28.01.2023
https://doi.org/10.33907/turkjes.1147451

Abstract

Bu araştırma öğretmenlerin, okullarda örgütsel sinerjiye yönelik algıları ile liderlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelindedir.. Araştırma evreni “2021-2022 eğitim öğretim yılında Uşak ilinde okullrda görev yapan 2798 öğretmen, örneklemini ise kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla ulaşılabilen 310 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Örgütsel Sinerji Ölçeği” ve “Öğretmen Liderliği Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Öğretmenlerin okul içindeki örgütsel sinerji düzeyine ilişkin algıları yüksektir .- Öğretmenlerin örgütsel sinerjiye yönelik algıları okul düzeyine göre farklılaşmakta ve lise öğretmenlerinin örgütsel sinerjiye yönelik algılarının ilkokul ve ortaokul düzeyinde görev yapan öğretmenlere göre daha düşüktür. Yine ön lisans ve lisans eğitimine sahip öğretmenlerinin örgütsel sinerjiye yönelik algıları, yüksek lisans eğitimi almış öğretmenlere göre daha yüksektir. Öğretmenlerin okul içindeki örgütsel sinerjiye yönelik algıları diğer değişkenleri açısından ise farklılaşmamaktadır. Yine araştırmaya göre öğretmenlerin okuldaki liderlik rolü algılarının yüksektir. Öğretmenlerin liderlik rolüne yönelik algıları arasında cinsiyet, kıdem yılı, mezuniyet durumu görev yaptıkları okuldaki öğretmen sayısı ve aynı okulda yaklaşık çalışma süresi, değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır. Okul düzeyine göre ise, Lise öğretmenlerinin liderlik rolüne yönelik algılarının ilkokul düzeyinde görev yapan öğretmenlere göre daha düşüktür. Araştırmada öğretmenlerin okul içerisindeki örgütsel sinerji algıları ile liderlik düzeyleri arasında anlamlı, pozitif yönde ve yüksek düzeyde ilişkiler bulunmakta ve okul içindeki örgütsel sinerji algıları liderlik düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Okullardaki sinerji düzeyinin artması için öğretmenlerin takım çalışmasına teşvik edilmesi, orrtak etkileşimleri için etkinlikler düzenlenması önerilebilir.

References

  • Akpolat, T. & Levent, .F. (2018). Öğretmenlere yönelik Örgütsel Sinerji Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2) 2018: 728-744.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi. Beycioğlu, K.& Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
Year 2023, , 85 - 109, 28.01.2023
https://doi.org/10.33907/turkjes.1147451

Abstract

References

  • Akpolat, T. & Levent, .F. (2018). Öğretmenlere yönelik Örgütsel Sinerji Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2) 2018: 728-744.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi. Beycioğlu, K.& Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Coşku Aker 0000-0003-1042-2947

Aynur B.bostancı 0000-0002-7927-6063

Publication Date January 28, 2023
Submission Date July 23, 2022
Acceptance Date October 31, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Aker, C., & B.bostancı, A. (2023). Öğretmenlerin Okullarına Yönelik Örgütsel Sinerji Algıları İle Liderlik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 10(1), 85-109. https://doi.org/10.33907/turkjes.1147451