Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Müdürlerinin 21. Yüzyıl Becerilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi (Kayseri İli Örneği)

Year 2024, , 21 - 29, 18.07.2024
https://doi.org/10.33907/turkjes.1317329

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Kayseri ilinin merkez ilçelerindeki ilkokul ve ortaokul müdürlerinin 21. yy becerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kayseri ili merkez ilçelerindeki ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 380 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çevik ve Şentürk (2019) tarafından hazırlanan “21. yy Becerileri Ölçeği” ile araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Okul müdürlerinin 21. yy. becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri cinsiyet, çalıştıkları okul kademesi, eğitim durumları, okulundaki çalışma süresi ve okul müdürünün okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre incelenmiştir. Verilerin analizinde parametrik testlerden bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin 21. yy becerilerine ilişkin öğretmen algılarının sadece öğretmenlerin eğitim durumu değişkenine göre lisans mezunu öğretmenler lehine anlamlı olarak farklılaştığını göstermiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak okul müdürlerinin seçilme ve atanma kriterlerinin 21. yy becerilerine uygun olmasına ayrıca görev yaptıkları süre boyunca 21. yy becerilerini güçlendirecek eğitimler almaları konusunda öneriler sunulmuştur.

References

  • Aksoyalp, Y. (2013). 21. Yüzyılda okul yöneticisinin niteliği: Öğretim liderliği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(20), 140-150.
  • Akyel, M. (2022). Öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile eğitim yöneticilerinin 21.yüzyıl becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175. doi:https://doi.org/10.9779/PUJE768
  • Ananiadou, K. ve Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in oecd countries ( Rapor No: 41). doi:10.1787/218525261154
  • Arslan, Ö. (2016). Okul yöneticilerinin paternalist liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul ve okul geliştirme (7. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (31. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık. doi:10.14527/9789944919289
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. doi:10.15869/itobiad.494286
  • Çelik, V. (2015). Eğitimsel liderlik (8. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çevik, M. ve Şentürk, C. (2019). Çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 11-28. doi:10.18844/cjes.v14i1.3506
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for “21st century skills”. 21st century skills: rethinking how students learn içinde (ss. 51-76). Solution Tree Press.
  • Doğu, K. (2022). İlkokul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlikleri ile 21. Yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://acikerisim. erbakan. edu.tr/ xmlui/handle/20.500.12452/8811 adresinden erişildi.
  • Ekici, G., Abide, Ö., Canbolat, Y. ve Öztürk, A. (2017). 21.yüzyıl becerilerine ait veri kaynaklarının analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 124-134.
  • Elekoğlu, F. ve Demi̇rdağ, S. (2020). Okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri, iletişim becerileri ve liderlik stillerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 101-117.
  • Engin, A. O. ve Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119. doi:10.17152/gefad.875581
  • Geçgel, H. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. Yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. International Journal Of Turkish Literature Culture Education, 9(9/4), 1646-1669. doi:https://doi.org/10.7884/teke.5166
  • Glasman, N. S. (1984). Student achievement and the school principal. Educational Evaluation and Policy Analysis, 6(3), 283-296. doi:10.3102/01623737006003283
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri yeterlik algıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163-185. doi:10.33692/avrasyad.628236
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe- yöntem- analiz (5. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kan, A. Ü. ve Murat, A. (2018). Investigation of prospective science teachers’ 21st century skill competence perceptions and attitudes toward STEM. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4), 251-272. doi:https://doi.org/10.15345/iojes.2018.04.014
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile Stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
  • Nissim, Y., Weissblueth, E., Scott-Webber, L. ve Amar, S. (2016). The effect of a stimulating learning environment on pre-service teachers’ motivation and 21st century skills. Journal of Education and Learning, 5(3), 29. doi:10.5539/jel.v5n3p29
  • Rotherham, A. J. ve Willingham, D. (2009). 21st century. Educational leadership, 1(67), 7. Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st-century learning. Phi Delta Kappan, 90(9), 630-634. doi:10.1177/003172170909000905
  • Tülgen, Ş. (2021). Okul yöneticilerinin 21. yüzyıl becerileri ile teknoloji liderliği davranışlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
  • Yılmaz, K. (2021). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri. (Doktora Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.

Examination Of School Principals' 21st Century Skills According To Teachers' Opininons (Case Of Kayseri Province)

Year 2024, , 21 - 29, 18.07.2024
https://doi.org/10.33907/turkjes.1317329

Abstract

The aim of this research is to examine the 21st century skills of primary and secondary school principals in the central districts of Kayseri province according to teachers' views. In the research, survey model, one of the quantitative research designs, was used. The sample of the study consisted of 380 teachers selected by simple random sampling method among the teachers working in primary and secondary schools in the central districts of Kayseri province in the 2022-2023 academic year. The "21st Century Skills Scale" prepared by Çevi̇k and Şentürk (2019) and the personal information form prepared by the researcher were used as data collection tools in the research. Independent samples t-test, one of the parametric tests, was used to analyze the data. The results of the study showed that teachers' perceptions of 21st century skills of school principals differed significantly in favor of teachers with bachelor's degree only according to the educational level of teachers. Based on the results of the research, it was suggested that the selection and appointment criteria of school principals should be appropriate for 21st century skills and that they should receive trainings to strengthen their 21st century skills during their term of office.

References

  • Aksoyalp, Y. (2013). 21. Yüzyılda okul yöneticisinin niteliği: Öğretim liderliği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(20), 140-150.
  • Akyel, M. (2022). Öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile eğitim yöneticilerinin 21.yüzyıl becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175. doi:https://doi.org/10.9779/PUJE768
  • Ananiadou, K. ve Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in oecd countries ( Rapor No: 41). doi:10.1787/218525261154
  • Arslan, Ö. (2016). Okul yöneticilerinin paternalist liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul ve okul geliştirme (7. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (31. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık. doi:10.14527/9789944919289
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. doi:10.15869/itobiad.494286
  • Çelik, V. (2015). Eğitimsel liderlik (8. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çevik, M. ve Şentürk, C. (2019). Çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 11-28. doi:10.18844/cjes.v14i1.3506
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for “21st century skills”. 21st century skills: rethinking how students learn içinde (ss. 51-76). Solution Tree Press.
  • Doğu, K. (2022). İlkokul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlikleri ile 21. Yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://acikerisim. erbakan. edu.tr/ xmlui/handle/20.500.12452/8811 adresinden erişildi.
  • Ekici, G., Abide, Ö., Canbolat, Y. ve Öztürk, A. (2017). 21.yüzyıl becerilerine ait veri kaynaklarının analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 124-134.
  • Elekoğlu, F. ve Demi̇rdağ, S. (2020). Okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri, iletişim becerileri ve liderlik stillerinin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 101-117.
  • Engin, A. O. ve Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119. doi:10.17152/gefad.875581
  • Geçgel, H. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. Yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. International Journal Of Turkish Literature Culture Education, 9(9/4), 1646-1669. doi:https://doi.org/10.7884/teke.5166
  • Glasman, N. S. (1984). Student achievement and the school principal. Educational Evaluation and Policy Analysis, 6(3), 283-296. doi:10.3102/01623737006003283
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri yeterlik algıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163-185. doi:10.33692/avrasyad.628236
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe- yöntem- analiz (5. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kan, A. Ü. ve Murat, A. (2018). Investigation of prospective science teachers’ 21st century skill competence perceptions and attitudes toward STEM. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4), 251-272. doi:https://doi.org/10.15345/iojes.2018.04.014
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile Stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
  • Nissim, Y., Weissblueth, E., Scott-Webber, L. ve Amar, S. (2016). The effect of a stimulating learning environment on pre-service teachers’ motivation and 21st century skills. Journal of Education and Learning, 5(3), 29. doi:10.5539/jel.v5n3p29
  • Rotherham, A. J. ve Willingham, D. (2009). 21st century. Educational leadership, 1(67), 7. Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st-century learning. Phi Delta Kappan, 90(9), 630-634. doi:10.1177/003172170909000905
  • Tülgen, Ş. (2021). Okul yöneticilerinin 21. yüzyıl becerileri ile teknoloji liderliği davranışlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
  • Yılmaz, K. (2021). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri. (Doktora Tezi). Ulusal Tez Merkezi adresinden erişildi.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Yıldırım 0000-0001-9635-0184

Alpaslan Gözler 0000-0002-0543-4524

Publication Date July 18, 2024
Submission Date June 20, 2023
Acceptance Date April 17, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Yıldırım, M., & Gözler, A. (2024). Okul Müdürlerinin 21. Yüzyıl Becerilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi (Kayseri İli Örneği). Turkish Journal of Educational Studies, 11(1), 21-29. https://doi.org/10.33907/turkjes.1317329