Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Secondary School Teachers’ Attitudes towards Supporting and Training Courses

Year 2018, , 97 - 121, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.423152

Abstract

This research is aimed at revealing the opinions of the teachers working in official state secondary schools relating to the Supporting and Training Courses. The universe of work done using the screening model of quantitative research types, consists of 4081 teachers working in 381 secondary schools in Diyarbakir province in central districts (Bağlar, Kayapınar, Sur, Yenişehir). The sample, according to the study design, consist of 536 teachers selected by means of “criterion sampling” which is one of the purpose sampling methods among the teachers working in secondary schools. The opinions of the teachers about the support and training courses were obtained by using the “Attitude Scale for Supporting and Cultivation Courses” consisting of 3 factors and 22 items developed by the researchers. Data obtained from the study were analyzed via SPSS and AMOS packet programs. The findings of the research show that the attitudes of teachers towards support and training courses are at the highest level, indicating that these courses are in the direction of contributions to both the students and the teachers in the academic direction. On the other hand, it appears that the need to allocate a special time to the courses reflects the lowest level of attitudes towards social life. According to the branch variable, teachers in Turkish, Mathematics, Science, Social Sciences and Foreign Language branches have higher attitudes towards academic contribution of support and training courses than teachers in other branches. 

References

  • Akın, F. (2012). Okul içi ve okul dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Akkaya, A. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Biber, A.Ç., Tuna, Abdulkadir, Polat, A.C., Altınok, F., & Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(23), 103-119.
  • Bingöl, T. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarına katılan ortaokul öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarının incelenmesi (Bitlis-Tatvan örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Bozbayındır, F., & Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canpolat, U. (2017). Destekleme ve yetiştirme kursları bağlamında sosyal bilgiler öğretmenleri, kurs merkezi yöneticileri ve öğrenci görüşleri: Eskişehir ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. 19 Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Demir-Başaran, S., & Narinalp Yıldız, N. (2017). Türkiye’de ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(29), 1152-1173.
  • Dönmez, İ., Pekcan, N., & Tekçe, M. (2016). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Ergün, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının yönetici, öğretmen, öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS: and sex and drugs and rock “n” roll (3rd ed.). London: Sage publications.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Hock, M. F., Pulvers, K.A., Deshler, D. D., & Schumaker, J. B. (2001). The effects of an after-school tutoring program on the academic performance of at-risk students and students with LD. Remedial and Special Education, 22(3), 172-186.
  • Holloway, J. H. (1999). Extracurricular activities: The path to academic success?. Educational Leadership. 57(4), 87-88.
  • İncirci, A., İlğan, A., Sirem, Ö., & Bozkurt, S. (2017). Ortaöğretim destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 50-68.
  • Kavcar, C. (1980). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitim ve Bilim Dergisi, 5(28), 17-22.
  • Knifsend, C. A., & Juvonen, J. (2017). Extracurricular activities in multiethnic middle schools: Ideal context for positive intergroup attitudes? Journal of Research on Adolescence, 27, 407-422.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336-353.
  • Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-based learning, In K.R., Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 317-333). New York: Cambridge University Press.
  • Lauver, S. C. (2002). Assessing the benefits of an after-school program for urban youth: An İmpact and process evaluation. Pennsylvania University. [Çevrim-içi: http://repository.upenn.edu/dissertations/AAI3043903/], Erişim tarihi: 20.Mart.2018.
  • Lee, C. J., Park, H. J., & Lee, H. S. (2009). Shadow education systems, In G. Sykes, B. L. Schneider, & D. N. Plank (Eds.), Handbook of educational policy research (pp. 901–919). New York: Routledge.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. O. (2008). Educational administration: Concepts and practices (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
  • Mahoney J. L., & Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33, 241-253. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.33.2.241
  • Massoni, E. (2011). Positive effects of extra curricular activities on students. College of DuPage (ESSAI), 9(1), 84-87. [Çevrim-içi: http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27/], Erişim tarihi: 20 Mart 2018.
  • MEB. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. [Çevrim-içi: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/01060217_mebdesteklemeveyetistirmekurslariyonergesi.pdf], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Metsäpelto, R. L., & Pulkkinen, L. (2012). Socioemotional behavior and school achievement in relation to extracurricular activity participation in middle childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(2), 167-182
  • Miranda, J. Y. (2001). A study of the effect of school-sponsored, extra-curricular activities on high school students’ cumulative grade point average, sat score, act score, and core curriculum subject grade point average. Unpublished doctoral dissertation. University of North Texas.
  • Nartgün, Ş. S., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564.
  • Resmi Gazete. (2010). Millî Eğitim Bakanlığı Yaygın Eğitim Kurumları Yönetmeliği. [Çevrim-içi: http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521.htm], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Resmi Gazete. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. [Çevrim-içi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Resmi Gazete. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. [Çevrim-içi: http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/07/20140726.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/07/20140726.htm], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Shernoff, D. J. (2010). Engagement in after school programs as a predictor of social competence and academic performance. American Journal Of Community Psychology, 45(3-4), 325-337.
  • Stoltzfus, C. D. (2007). A Study of the Correlation Between Participation in Extracurricular Activities and Academic Performance of Middle Level and High School Students. MApaper The Pennsylvania State University.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Uğurlu, F. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında görevli öğretmenlerin kurslara yönelik öz algı düzeylerinin incelenmesi (Ordu ili örneği). Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Uğurlu, F., & Aylar, F. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen öz algı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 28-43.
  • Ünsal, S., & Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(12), 87-118.

Ortaokul Öğretmenlerinin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2018, , 97 - 121, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.423152

Abstract

Bu
araştırma, resmi devlet ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin Destekleme ve
Yetiştirme Kurslarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaya yönelik bir
çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Diyarbakır ili merkez ilçelerinde (Bağlar,
Kayapınar, Sur, Yenişehir) bulunan 381 ortaokulda görev yapan 4081 öğretmen
oluşturmaktadır. Örneklemini ise, araştırmanın desenine uygun olarak,
ortaokullarda görev yapan öğretmenler arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden
olan “ölçüt örnekleme” yöntemi ile seçilen 536 öğretmen oluşturmaktadır.  Öğretmenlerin destekleme ve yetiştirme kurslarına
ilişkin görüşleri, araştırmacılar tarafından geliştirilen 3 faktör ve 22
maddeden oluşan “Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılarak alınmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS ve AMOS paket
programları aracılığı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; öğretmenlerin
destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik tutumlarının en yüksek düzeyde
olduğu boyutun, bu kursların akademik yönden hem öğrencilere hem de
öğretmenlere sağladığı katkılar yönünde olduğunu göstermektedir. Buna karşılık,
kurslara katılımın özel bir zaman ayırmayı gerektirmesinin ortaya çıkardığı
sosyal yaşama olan etkileri boyutunun en düşük düzeydeki tutumları yansıttığı
da görülmektedir. Branş değişkenine göre; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal
Bilgiler ve Yabancı Dil branşlarındaki öğretmenlerin, Diğer branşındaki
öğretmenlere nazaran destekleme ve yetiştirme kurslarının akademik katkısına
ilişkin tutumlarının daha yüksek olduğu görülmüştür.

References

  • Akın, F. (2012). Okul içi ve okul dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Akkaya, A. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Biber, A.Ç., Tuna, Abdulkadir, Polat, A.C., Altınok, F., & Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(23), 103-119.
  • Bingöl, T. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarına katılan ortaokul öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarının incelenmesi (Bitlis-Tatvan örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Bozbayındır, F., & Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canpolat, U. (2017). Destekleme ve yetiştirme kursları bağlamında sosyal bilgiler öğretmenleri, kurs merkezi yöneticileri ve öğrenci görüşleri: Eskişehir ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. 19 Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Demir-Başaran, S., & Narinalp Yıldız, N. (2017). Türkiye’de ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(29), 1152-1173.
  • Dönmez, İ., Pekcan, N., & Tekçe, M. (2016). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Ergün, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının yönetici, öğretmen, öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS: and sex and drugs and rock “n” roll (3rd ed.). London: Sage publications.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Hock, M. F., Pulvers, K.A., Deshler, D. D., & Schumaker, J. B. (2001). The effects of an after-school tutoring program on the academic performance of at-risk students and students with LD. Remedial and Special Education, 22(3), 172-186.
  • Holloway, J. H. (1999). Extracurricular activities: The path to academic success?. Educational Leadership. 57(4), 87-88.
  • İncirci, A., İlğan, A., Sirem, Ö., & Bozkurt, S. (2017). Ortaöğretim destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 50-68.
  • Kavcar, C. (1980). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitim ve Bilim Dergisi, 5(28), 17-22.
  • Knifsend, C. A., & Juvonen, J. (2017). Extracurricular activities in multiethnic middle schools: Ideal context for positive intergroup attitudes? Journal of Research on Adolescence, 27, 407-422.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336-353.
  • Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-based learning, In K.R., Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 317-333). New York: Cambridge University Press.
  • Lauver, S. C. (2002). Assessing the benefits of an after-school program for urban youth: An İmpact and process evaluation. Pennsylvania University. [Çevrim-içi: http://repository.upenn.edu/dissertations/AAI3043903/], Erişim tarihi: 20.Mart.2018.
  • Lee, C. J., Park, H. J., & Lee, H. S. (2009). Shadow education systems, In G. Sykes, B. L. Schneider, & D. N. Plank (Eds.), Handbook of educational policy research (pp. 901–919). New York: Routledge.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. O. (2008). Educational administration: Concepts and practices (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning.
  • Mahoney J. L., & Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33, 241-253. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.33.2.241
  • Massoni, E. (2011). Positive effects of extra curricular activities on students. College of DuPage (ESSAI), 9(1), 84-87. [Çevrim-içi: http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27/], Erişim tarihi: 20 Mart 2018.
  • MEB. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. [Çevrim-içi: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/01060217_mebdesteklemeveyetistirmekurslariyonergesi.pdf], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Metsäpelto, R. L., & Pulkkinen, L. (2012). Socioemotional behavior and school achievement in relation to extracurricular activity participation in middle childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(2), 167-182
  • Miranda, J. Y. (2001). A study of the effect of school-sponsored, extra-curricular activities on high school students’ cumulative grade point average, sat score, act score, and core curriculum subject grade point average. Unpublished doctoral dissertation. University of North Texas.
  • Nartgün, Ş. S., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564.
  • Resmi Gazete. (2010). Millî Eğitim Bakanlığı Yaygın Eğitim Kurumları Yönetmeliği. [Çevrim-içi: http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521.htm], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Resmi Gazete. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. [Çevrim-içi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Resmi Gazete. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. [Çevrim-içi: http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/07/20140726.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/07/20140726.htm], Erişim tarihi: 26 Ocak 2018.
  • Shernoff, D. J. (2010). Engagement in after school programs as a predictor of social competence and academic performance. American Journal Of Community Psychology, 45(3-4), 325-337.
  • Stoltzfus, C. D. (2007). A Study of the Correlation Between Participation in Extracurricular Activities and Academic Performance of Middle Level and High School Students. MApaper The Pennsylvania State University.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Uğurlu, F. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında görevli öğretmenlerin kurslara yönelik öz algı düzeylerinin incelenmesi (Ordu ili örneği). Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Uğurlu, F., & Aylar, F. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen öz algı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 28-43.
  • Ünsal, S., & Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(12), 87-118.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Cemal Aküzüm

Mehtap Saraçoğlu

Publication Date May 31, 2018
Submission Date May 13, 2018
Acceptance Date May 29, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Aküzüm, C., & Saraçoğlu, M. (2018). Ortaokul Öğretmenlerinin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 97-121. https://doi.org/10.33907/turkjes.423152

Cited By