In
this study, the characteristics of mathematics teacher were investigated
according to the 4th grade pre-service mathematics teachers. As it is aimed to
examine the thoughts of pre-service teachers was used a case study of
qualitative research methods. The study group consisted of 50 pre-service
mathematics teachers 39 female and 11 male. The data obtained through from
pre-service teacher with structured interviews were analyzed by content
analysis. Themes and the sub-dimensions of themes were determined with
analyzing the data. In this context, attitudes towards the course, personal
characteristics, field knowledge and professional knowledge themes were
obtained. As a
result considering the characteristics of the themes, it was determined that
the lesson and mathematics loving features came to the forefront under the
theme of attitude towards the lesson. In the theme of personal characteristics;
self-loving, self-development, being like the profession, understanding the
students and have been found to be friendly features. It has been determined
that features of associating with the daily life and being expert in the field
come to the forefront in the field information theme. In the subject of
professional knowledge, it is concluded that students have characteristics such
as taking into consideration the readiness levels, using materials, eliminating
the negative prejudice, a dominate the class, embodying the abstract concepts,
making the lesson fun and associating with other lessons. Considering of these
characteristics done training will be very useful in ensuring that students
learn more effectively.
Bu çalışmada, matematik öğretmeninin özellikleri
4. sınıf matematik öğretmen adaylarına göre araştırılmıştır. Öğretmen
adaylarının bilgilerinin ayrıntılı incelenmesi amaçlandığından araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu,
39’u kadın, 11’i erkek olmak üzere toplam 50, 4. sınıf matematik öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarıyla yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla
elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Verilerin analiz
edilmesiyle temalar ve temaların alt boyutları belirlenmiştir. Bu doğrultuda derse yönelik tutum, kişisel özellikler,
alan bilgisi ve meslek bilgisi
temaları elde edilmiştir. Temaların özellikleri dikkate alındığında derse
yönelik tutum teması altında dersi ve matematiği sevdirme özelliklerinin ön
plana çıktığı belirlenmiştir. Kişisel özellikler temasında kendini sevdirme,
kendini geliştirme, arkadaş gibi olma, mesleğini sevme, öğrencileri anlama ve
güler yüzlü olma gibi özelliklerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Alan bilgisi
temasına yönelik olarak günlük yaşamla ilişki kurma ve alanında uzman olma
özelliklerinin ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Meslek bilgisi temasında ise
öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini dikkate alma, materyal kullanma,
olumsuz ön yargıyı kaldırma, sınıfa hâkim olma, soyut kavramları
somutlaştırabilme, derse hazırlık yaparak gelme, dersi eğlenceli hale getirme,
diğer derslerle ilişkilendirme gibi özelliklerinin olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bu özellikleri dikkate alarak yapılan eğitim öğretimin,
öğrencilerin daha etkili öğrenmelerini sağlamada oldukça faydalı olacağı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Acceptance Date | January 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |