Research Article
BibTex RIS Cite

Determining the Technological and Pedagogical Content Knowledge Level of the 4th Grade Teachers on the Unit; Electric in our Life

Year 2021, , 1 - 25, 01.03.2021
https://doi.org/10.33907/turkjes.813002

Abstract

The aim of this stud is to determine the level of the technological and pedagogical context knowledge of the fourth grade teachers in a specific unit entitled “Electiricty in Our Life”. Total of 53 teachers from the three cities contributed to this study. In order to obtain more detailed information about teachers’ TPACK levels, a mixed research method with combination of both quantitative and qualitative data collection tools was employed. For data collection, four different data collection tools were used: Questionnaire of Nature of Science, Conceptual Test related to electricity, vignette and content representations. In addition, percentages, frequencies were calculated and Pearson’s correlation analysis technique was used. The results revealed that elementary teachers did not have sufficient knowledge about the content knowledge. Moreover, insufficient knowledge was also observed in teachers’ pedagogical knowledge, learning difficulties, assesments, and learning environment, which are the components of pedagogical content knowledge. Also, according to the results, teachers had limited knowledge in overall technology knowledge and subject-related technology knowledge.

Supporting Institution

-

Project Number

-

References

  • Akturk, A.O. & Saka Ozturk, H. (2019). Teachers’ TPACK levels and students’ self-efficacy as predictors of students’ academic achievement. International Journal of Research in Education and Science, 5(1), 283-294.
  • Altun, T. & Uzuner, F. G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 44(33-49).
  • Archambault, L., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K–12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 71-88.
  • Avcı, T. & Ateş, Ö.(2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 343–352.
  • Ayvacı, H.Ş. (2007). Bilimin doğasının sınıf öğretmeni adaylarına kütle çekim konusu içerisinde farklı yaklaşımlarla öğretilmesine yönelik bir çalışma. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baki A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 001-021. Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alan yazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15–32.
  • Bardak, Ş. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5(2), 567-605.
  • Baş, G. & Beyhan, Ö.(2016). Öğretmenlerin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1);18-32.
  • Boz, N. & Boz, Y. (2008). A qualitative case study of prospective chemistry teachers’ knowledge about ınstructional strategies: Introducing particulate theory. Journal of Science Teacher Education, 19(2), 135-156.
  • Canbazoğlu Bilici, S. & Yamak, H. (2014). Pre-service teachers’ opinions about microteaching in a tpack-based research. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 40–61.
  • Canbazoğlu, S., Demirelli, H. & Kavak, N.(2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Elementary Education Online, 9(1), 275-291.
  • Catalona, A., Lauren, A. & Alana, D. (2019). Exploring the relationship between science content knowledge and science teaching self-efficacy among elementary teachers. IAFOR Journal of Education, 7 (1), 57-70.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C.-C. (2010). Facilitating preservice teachers' development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Educational Technology & Society, 13 (4), 63–73.
  • Deborah, L., H., Dante, C. & Kelsey, L. (2018). Elementary teachers' pedagogical content knowledge for teaching structure and properties of matter. Journal of Science Teacher Education, 29 (8), 665-692.
  • Demir, S. & Özden, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 59-75.
  • Dikkartin-Ovez, F. T. & Akyuz, G. (2013). İlkogretim matematik ögretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapilarinin modellenmesi. Education and Science, 38(170), 321-334.
  • Euphemia, R. (2017). Science content knowledge: a component of teacher effectiveness in a primary school in jamaica. Dissertation, Walden University.
  • Gess-Newsome, J. & Lederman, N. G. (1999). Examining pedagogical content knowledge. (Eds.) Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Ghimire, S. (2017). Knowledge of primary school teacher regarding learning disabilities in school children. Journal of Nobel Medical College, 6(1), 29-35.
  • Graham C.R. (2011) Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57, 1953–1960.
  • Hashweh, M.Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching and Teacher Education, 3(2), 109-120.
  • Heidi L. Masters, H.L & Rogers, M.A.P. (2018). Examining early elementary teachers’ pedagogical content knowledge for teaching scientific explanations. Journal of Science Teacher Education, 29(3), 223-242,
  • Heitink, M., Voogt, J., Fisser, P., Verplanken, L., & van Braak, J. (2017). Eliciting teachers’ technological pedagogical knowledge. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3), 96-109. https://doi.org/10.14742/ajet.3505.
  • Jang, S.J., and Tsai, M.F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers and Education, 59(2), 327- 338.
  • Kaçar, E. & Düzkantar, A. (2019). Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü hakkındaki bilgi düzeylerine ilişkin yapılan araştırmalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 805-819.
  • Karaman P. & Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18(1), 243-269.
  • Kaya, Z. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fotosentez ve hücresel solunum konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisinin (tpab) araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.
  • Kılıç, A., Aydemir, S. & Kazanç, S. (2019). The effect of technological pedagogical content knowledge (tpack) based blended learning environment on pre-service science teachers’ tpack and classroom practices. Elementary Education Online, 18(3), 1208-1232.
  • Kıylık, D. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi seviyelerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Koehler, M. J., Mishra, P. & Yahya, K. (2007). Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: integrating content, pedagogy and technology. Computers & Education, 49, 740-762.
  • Liang L. L., Chen S., Chen X., Kaya O. N., Adams A. D., Macklin M. & Ebenezer J. (2008). Assessing preservice elementary teachers‟ views on the nature of scientific knowledge: A dual-response instrument. Asia-Pacific forum on science learning and teaching, 9(1), 987-1002 (article retrived from http://www.ied.edu.hk/apfslt/v9_issue1/liang/liang3.htm (20 August 2020).
  • Lin, T-C., Tsai, C.-C., Chai, C.S. & Lee, M.-H. (2013). Identifying science teachers’ perceptions of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). J. Sci. Educ. Technol., 22, 325–336.
  • Loughran, J., Milroy, P., Berry, A., Gunstone, R. & Mulhall, P. (2001). Documenting science teachers’ pedagogical content knowledge through pap-ers. Research in Science Education, 31, 289-307.
  • Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. in J. Gess-Newsome and N.G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge, 95–132. Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmen mesleki genel yeterlilikleri. (erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/).
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı. (erişim adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/).
  • Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017– 1054.
  • Musikul, K. (2007). Professional development for primary science teaching in Thailand: knowledge, orientations, and practices of professional developers and professional development participants. Dissertation. Columbia: University of Missouri.
  • Özcan,H., Oran,Ş. & Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent Unıversıty Journal of Educatıon, 5(2),156-166.
  • Özenç, M. & Çakır, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 914-933.
  • Roig-Vila, R., Mengual-Andres, S. & Quinto-Medrano, P. (2015). Primary teachers’ technological, pedagogical and content knowledge. Comunicar, Media Education Research Journal, XXIII (45), 151-169.
  • Sakin, A.N. ve Yıldırım, H.I. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 13(2), 1111-1140.
  • Sarac, E. & Capellaro, E. (2015). Views of the elementary teachers and pre-service elementary teachers on the nature of science. Mediterranean Journal of Humanities, 2, 331-349.
  • Savaş, M., Öztürk, N. & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisinin incelenmesi. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi İzmir.
  • Schmidt, D.A., Baran, E., Thompson, A.D., Mishra, P., Koehler, M.J., Shin, T.S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. JRTE, 42(2), 123–149.
  • Seven, M.A. & Engin, A.O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(2), 189-212.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Sothayapetch, P., Lavonen, J. & Juuti, K. (2013). Primary school teachers’ interviews regarding pedagogical content knowledge (PCK) and general pedagogical knowledge (GPK). European Journal of Science and Mathematics Education, 1 (2), 84-105.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H.İ., Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 659-678.
  • Timur, B. & Taşar, M.F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (tpabögö) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839 -856.
  • Topçu, E. & Masal, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz-değerlendirme algılarına bir bakış. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 6 (1), 147-167.
  • Tuncer, M. & Geçim, E.(2019). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme becerileri yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2148-2314.
  • Varol, F. (2013). Elementary school teachers and teaching with technology. TOJET, 12 (3), 85-90.
  • Vazquez-Alonso ve Manassero-Mas (1999). Response and scoring models for the “ Views on Science-Technology-Society” instrument. International Journal of Science Education, 21(3), 231-247.
  • Yamtim, V., & Wongwanich, S. (2014). A study of classroom assessment literacy of primary school teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2998-3004.
  • Yangın, S., Yangın,N., Önder,V. & Şavlığ, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve öğretim elemanlarının çeşitli öğrenme güçlüklerine yönelik farkındalıkları. Education Sciences (NWSA), 11 (4), 243-246.
  • Yüngül, Y. (2018). An investigation of relationships between preservice classroom teachers' technological pedagogical content knowledge and their intentions to technology use. Master Thesis, Marmara University, Institute of Educational Sciences, İstanbul.
  • Zembal-Saul, C., Krajcik, J. & Blumenfeld, P. (2002). Elementary student teachers' science content representation. Journal of Research in Science Teaching, 39, 443-463.
  • Zhang, S., Liu, Q. & Cai, Z. (2019). Exploring primary school teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) in online collaborative discourse: An epistemic network analysis. British Journal of Educational Technology, 50 (6), 3437.
Year 2021, , 1 - 25, 01.03.2021
https://doi.org/10.33907/turkjes.813002

Abstract

Project Number

-

References

  • Akturk, A.O. & Saka Ozturk, H. (2019). Teachers’ TPACK levels and students’ self-efficacy as predictors of students’ academic achievement. International Journal of Research in Education and Science, 5(1), 283-294.
  • Altun, T. & Uzuner, F. G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 44(33-49).
  • Archambault, L., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K–12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 71-88.
  • Avcı, T. & Ateş, Ö.(2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 343–352.
  • Ayvacı, H.Ş. (2007). Bilimin doğasının sınıf öğretmeni adaylarına kütle çekim konusu içerisinde farklı yaklaşımlarla öğretilmesine yönelik bir çalışma. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baki A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 001-021. Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alan yazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15–32.
  • Bardak, Ş. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5(2), 567-605.
  • Baş, G. & Beyhan, Ö.(2016). Öğretmenlerin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1);18-32.
  • Boz, N. & Boz, Y. (2008). A qualitative case study of prospective chemistry teachers’ knowledge about ınstructional strategies: Introducing particulate theory. Journal of Science Teacher Education, 19(2), 135-156.
  • Canbazoğlu Bilici, S. & Yamak, H. (2014). Pre-service teachers’ opinions about microteaching in a tpack-based research. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 40–61.
  • Canbazoğlu, S., Demirelli, H. & Kavak, N.(2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Elementary Education Online, 9(1), 275-291.
  • Catalona, A., Lauren, A. & Alana, D. (2019). Exploring the relationship between science content knowledge and science teaching self-efficacy among elementary teachers. IAFOR Journal of Education, 7 (1), 57-70.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C.-C. (2010). Facilitating preservice teachers' development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Educational Technology & Society, 13 (4), 63–73.
  • Deborah, L., H., Dante, C. & Kelsey, L. (2018). Elementary teachers' pedagogical content knowledge for teaching structure and properties of matter. Journal of Science Teacher Education, 29 (8), 665-692.
  • Demir, S. & Özden, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 59-75.
  • Dikkartin-Ovez, F. T. & Akyuz, G. (2013). İlkogretim matematik ögretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapilarinin modellenmesi. Education and Science, 38(170), 321-334.
  • Euphemia, R. (2017). Science content knowledge: a component of teacher effectiveness in a primary school in jamaica. Dissertation, Walden University.
  • Gess-Newsome, J. & Lederman, N. G. (1999). Examining pedagogical content knowledge. (Eds.) Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Ghimire, S. (2017). Knowledge of primary school teacher regarding learning disabilities in school children. Journal of Nobel Medical College, 6(1), 29-35.
  • Graham C.R. (2011) Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57, 1953–1960.
  • Hashweh, M.Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching and Teacher Education, 3(2), 109-120.
  • Heidi L. Masters, H.L & Rogers, M.A.P. (2018). Examining early elementary teachers’ pedagogical content knowledge for teaching scientific explanations. Journal of Science Teacher Education, 29(3), 223-242,
  • Heitink, M., Voogt, J., Fisser, P., Verplanken, L., & van Braak, J. (2017). Eliciting teachers’ technological pedagogical knowledge. Australasian Journal of Educational Technology, 33(3), 96-109. https://doi.org/10.14742/ajet.3505.
  • Jang, S.J., and Tsai, M.F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers and Education, 59(2), 327- 338.
  • Kaçar, E. & Düzkantar, A. (2019). Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü hakkındaki bilgi düzeylerine ilişkin yapılan araştırmalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 805-819.
  • Karaman P. & Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18(1), 243-269.
  • Kaya, Z. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fotosentez ve hücresel solunum konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisinin (tpab) araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.
  • Kılıç, A., Aydemir, S. & Kazanç, S. (2019). The effect of technological pedagogical content knowledge (tpack) based blended learning environment on pre-service science teachers’ tpack and classroom practices. Elementary Education Online, 18(3), 1208-1232.
  • Kıylık, D. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi seviyelerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Koehler, M. J., Mishra, P. & Yahya, K. (2007). Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: integrating content, pedagogy and technology. Computers & Education, 49, 740-762.
  • Liang L. L., Chen S., Chen X., Kaya O. N., Adams A. D., Macklin M. & Ebenezer J. (2008). Assessing preservice elementary teachers‟ views on the nature of scientific knowledge: A dual-response instrument. Asia-Pacific forum on science learning and teaching, 9(1), 987-1002 (article retrived from http://www.ied.edu.hk/apfslt/v9_issue1/liang/liang3.htm (20 August 2020).
  • Lin, T-C., Tsai, C.-C., Chai, C.S. & Lee, M.-H. (2013). Identifying science teachers’ perceptions of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). J. Sci. Educ. Technol., 22, 325–336.
  • Loughran, J., Milroy, P., Berry, A., Gunstone, R. & Mulhall, P. (2001). Documenting science teachers’ pedagogical content knowledge through pap-ers. Research in Science Education, 31, 289-307.
  • Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. in J. Gess-Newsome and N.G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge, 95–132. Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmen mesleki genel yeterlilikleri. (erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/).
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı. (erişim adresi: https://mufredat.meb.gov.tr/).
  • Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017– 1054.
  • Musikul, K. (2007). Professional development for primary science teaching in Thailand: knowledge, orientations, and practices of professional developers and professional development participants. Dissertation. Columbia: University of Missouri.
  • Özcan,H., Oran,Ş. & Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent Unıversıty Journal of Educatıon, 5(2),156-166.
  • Özenç, M. & Çakır, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 914-933.
  • Roig-Vila, R., Mengual-Andres, S. & Quinto-Medrano, P. (2015). Primary teachers’ technological, pedagogical and content knowledge. Comunicar, Media Education Research Journal, XXIII (45), 151-169.
  • Sakin, A.N. ve Yıldırım, H.I. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 13(2), 1111-1140.
  • Sarac, E. & Capellaro, E. (2015). Views of the elementary teachers and pre-service elementary teachers on the nature of science. Mediterranean Journal of Humanities, 2, 331-349.
  • Savaş, M., Öztürk, N. & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisinin incelenmesi. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi İzmir.
  • Schmidt, D.A., Baran, E., Thompson, A.D., Mishra, P., Koehler, M.J., Shin, T.S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. JRTE, 42(2), 123–149.
  • Seven, M.A. & Engin, A.O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(2), 189-212.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Sothayapetch, P., Lavonen, J. & Juuti, K. (2013). Primary school teachers’ interviews regarding pedagogical content knowledge (PCK) and general pedagogical knowledge (GPK). European Journal of Science and Mathematics Education, 1 (2), 84-105.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H.İ., Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 659-678.
  • Timur, B. & Taşar, M.F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (tpabögö) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839 -856.
  • Topçu, E. & Masal, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz-değerlendirme algılarına bir bakış. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 6 (1), 147-167.
  • Tuncer, M. & Geçim, E.(2019). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme becerileri yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2148-2314.
  • Varol, F. (2013). Elementary school teachers and teaching with technology. TOJET, 12 (3), 85-90.
  • Vazquez-Alonso ve Manassero-Mas (1999). Response and scoring models for the “ Views on Science-Technology-Society” instrument. International Journal of Science Education, 21(3), 231-247.
  • Yamtim, V., & Wongwanich, S. (2014). A study of classroom assessment literacy of primary school teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2998-3004.
  • Yangın, S., Yangın,N., Önder,V. & Şavlığ, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve öğretim elemanlarının çeşitli öğrenme güçlüklerine yönelik farkındalıkları. Education Sciences (NWSA), 11 (4), 243-246.
  • Yüngül, Y. (2018). An investigation of relationships between preservice classroom teachers' technological pedagogical content knowledge and their intentions to technology use. Master Thesis, Marmara University, Institute of Educational Sciences, İstanbul.
  • Zembal-Saul, C., Krajcik, J. & Blumenfeld, P. (2002). Elementary student teachers' science content representation. Journal of Research in Science Teaching, 39, 443-463.
  • Zhang, S., Liu, Q. & Cai, Z. (2019). Exploring primary school teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) in online collaborative discourse: An epistemic network analysis. British Journal of Educational Technology, 50 (6), 3437.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

İrfan Emre

Muhammed Çelik This is me

Project Number -
Publication Date March 1, 2021
Submission Date October 19, 2020
Acceptance Date January 7, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Emre, İ., & Çelik, M. (2021). Determining the Technological and Pedagogical Content Knowledge Level of the 4th Grade Teachers on the Unit; Electric in our Life. Turkish Journal of Educational Studies, 8(1), 1-25. https://doi.org/10.33907/turkjes.813002