This research is aimed at revealing the opinions of the teachers working in official state secondary schools relating to the Supporting and Training Courses. The universe of work done using the screening model of quantitative research types, consists of 4081 teachers working in 381 secondary schools in Diyarbakir province in central districts (Bağlar, Kayapınar, Sur, Yenişehir). The sample, according to the study design, consist of 536 teachers selected by means of “criterion sampling” which is one of the purpose sampling methods among the teachers working in secondary schools. The opinions of the teachers about the support and training courses were obtained by using the “Attitude Scale for Supporting and Cultivation Courses” consisting of 3 factors and 22 items developed by the researchers. Data obtained from the study were analyzed via SPSS and AMOS packet programs. The findings of the research show that the attitudes of teachers towards support and training courses are at the highest level, indicating that these courses are in the direction of contributions to both the students and the teachers in the academic direction. On the other hand, it appears that the need to allocate a special time to the courses reflects the lowest level of attitudes towards social life. According to the branch variable, teachers in Turkish, Mathematics, Science, Social Sciences and Foreign Language branches have higher attitudes towards academic contribution of support and training courses than teachers in other branches.
Bu
araştırma, resmi devlet ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin Destekleme ve
Yetiştirme Kurslarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaya yönelik bir
çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Diyarbakır ili merkez ilçelerinde (Bağlar,
Kayapınar, Sur, Yenişehir) bulunan 381 ortaokulda görev yapan 4081 öğretmen
oluşturmaktadır. Örneklemini ise, araştırmanın desenine uygun olarak,
ortaokullarda görev yapan öğretmenler arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden
olan “ölçüt örnekleme” yöntemi ile seçilen 536 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin destekleme ve yetiştirme kurslarına
ilişkin görüşleri, araştırmacılar tarafından geliştirilen 3 faktör ve 22
maddeden oluşan “Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılarak alınmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS ve AMOS paket
programları aracılığı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; öğretmenlerin
destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik tutumlarının en yüksek düzeyde
olduğu boyutun, bu kursların akademik yönden hem öğrencilere hem de
öğretmenlere sağladığı katkılar yönünde olduğunu göstermektedir. Buna karşılık,
kurslara katılımın özel bir zaman ayırmayı gerektirmesinin ortaya çıkardığı
sosyal yaşama olan etkileri boyutunun en düşük düzeydeki tutumları yansıttığı
da görülmektedir. Branş değişkenine göre; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal
Bilgiler ve Yabancı Dil branşlarındaki öğretmenlerin, Diğer branşındaki
öğretmenlere nazaran destekleme ve yetiştirme kurslarının akademik katkısına
ilişkin tutumlarının daha yüksek olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Submission Date | May 13, 2018 |
Acceptance Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |