The purpose of this study is to examine some of the variables of middle school science teacher candidates' selfefficacy beliefs towards teaching mathematics. In order to determine the self-efficacy beliefs of teacher candidates for mathematics teaching as a data collection tool in this direction, Hacıömeroğlu and Taşkın (2010) used Enochs et al. (2000) adapted the Turkish version of the Mathematics Teaching Proficiency Beliefs Scale and developed the personal information form developed by the researcher in order to gather necessary information about teacher candidates. The sample of the study is composed of 135 teacher candidates who are studying in the Department of Science Teacher Education of the Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Education. According to the results of the analysis, it has been determined that prospective teachers' self-efficacy beliefs about mathematics teaching are generally high. Moreover, it was determined that the science teachers’ candidates did not show a statistically significant difference in mathematics teaching self-efficacy beliefs according to gender, class level and graduated high school type variables.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim fen
bilgisi öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik
inançlarının bazı değişkenlere göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda veri toplama
aracı olarak, öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik
inançlarını belirlemek için Hacıömeroğlu ve Taşkın (2010) tarafından Enochs ve
diğ. (2000)’ nin geliştirmiş oldukları Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç
Ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanmış hali ve öğretmen adayları hakkında gerekli
bilgileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi
formu kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan
toplam 135 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Analiz sonuçlarına göre, öğretmen
adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları genel olarak
yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının matematik
öğretimi öz-yeterlik inançları cinsiyet, sınıf düzeyi ve mezun olunan lise türü
değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2018 |
Submission Date | July 17, 2018 |
Acceptance Date | October 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |