Sosyal
ağ üyeleri akrabalık, arkadaşlık, iş, ticaret gibi birçok değişik ilişki ile
birbirlerine bağlıdır. Bu karmaşık ağ yapısının incelenebilir ve
araştırılabilir hale gelmesi için araştırmacılar tarafından sosyal ağ analizi
yöntemi kullanılmaktadır. İnsanların bilgi paylaşım ilişkilerinin
incelenmesinde zengin bir ölçüm sağlayan sosyal ağ analizi kullanıldığı alanın
geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için araştırmacılara fikirler sunmaktadır.
Birçok farklı alanda yaygın olarak kullanılan sosyal ağ analizi eğitim alanında
da kullanılmaktadır. Sosyal ağ analizi yapılarak elde edilen ölçüm sonuçları
öğrencilerin öğrenme etkinliklerine ilişkin fikir vermekte ve öğrencilerin
öğrenme ortamlarındaki rollerinin belirlenmesine yardımcı olmaktadır. Bu
çalışmada öğrencilerin Facebook üzerinden eğitim amaçlı açılan grupta dersle
ilgili paylaşımda bulunduğu sanal ortamdaki ve gerçek sınıf ortamındaki
rollerinin belirlenerek, karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda sanal
ortamdaki veriler çevirimiçi olarak toplanırken, gerçek sınıf ortamındaki
veriler sosyometri testiyle toplanmıştır. Bir grup öğrencinin sanal ortamdaki
ve gerçek sınıf ortamındaki rollerini belirlemek için elde edilen veriler
sosyal ağ analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmada sosyal ağ analizi yapmak
için yaygın olarak kullanılan UCINET 6 programı tercih edilmiş ve bu programla
merkezilik ölçümleri yapılmıştır. Çalışmanın sonucuna göre öğrencilerin
arkadaşlarıyla Facebook üzerinden iletişim kurduğu sanal ortamdaki ve gerçek
sınıf ortamındaki rollerinin benzerlik göstermediği görülmüştür. Ayrıca sanal
ortam ağında önemli roller üstlenerek iletişimde aktif olan, gerçek sınıf
ortamında pasif kalan aktöre rastlanmıştır. Öğrencilerin farklı öğrenme
ortamlarında farklı roller üstlendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2019 |
Submission Date | April 30, 2019 |
Acceptance Date | May 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |