In this study it was aimed to determine mathematics teachers’ views on student course
book. For this purpose qualitative research method which is one of the research methods was used. The study was
carried out within the scope of the special case study. The interview technique was used as data collection
instrument. In this context validity analysis were made and a semi-structured interview form consisting of 5
questions was prepared by the researcher. 15 elementary school mathematics teachers constitute the sample group
who has been teaching in different parts of Turkey, NVIVO software was used to analyze the interviews. According
to the results of analysis, the vast majority of teachers have the opinion that the textbook is inadequate in terms of
sample questions. Therefore it has reported that teachers benefit from different supportive sources except course
books.
Bu araştırmada matematik öğretmenlerinin öğrenci ders kitabı hakkındaki görüşlerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla bilimsel araştırma yöntemlerinden nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Çalışma özel durum çalışması kapsamında gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak görüşme tekniği
kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmacı tarafından, geçerlik çalışması yapılmış 5 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış mülakat formu hazırlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye'nin çeşitli illerinde öğretmenlik
yapan 15 ilköğretim matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Mülakatlardan elde edilen verilerinin analizinde,
NVIVO programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin büyük çoğunluğu ders kitaplarının örnek
soru bakımından yetersiz olduğunu söylemişlerdir. Bu yüzden öğretmenlerin ders kitapları dışında yardımcı
kaynaklardan yararlandıkları raporlanmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 3 |