Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlik Dışındaki Alanlarda Çalışan Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Mezunlarının İş Ortamı Deneyimleri ve Yeterlikleri Üzerine Bir İnceleme

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 55 - 74, 30.04.2020

Abstract

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümleri, ilk ve ortaöğretimde görev alacak olan Bilişim Teknolojileri öğretmenlerini yetiştirmek amacı ile 1998 yılında kurulmuşlardır. Bu bölümlerin, öğrencilerin öğrenme düzeyine ve müfredata uygun öğretim materyali ve eğitim yazılımı geliştirebilen uzmanlar yetiştirmeyi amaçladıkları söylenebilir. Bölüm mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki devlet ve özel statülü okullarda öğretmen, eğitim programı danışmanı, öğretim teknoloğu veya üniversitelerde akademisyen olarak çalışabilmektedirler. Öte yandan bazı mezunlar çevrimiçi ortamların tasarımından görsel-uzaktan eğitim tekniklerine, eğitim yazılımı tasarımından her türlü öğretim materyali üretimine kadar yoğun bir ihtiyacın gözlendiği bilişim sektörüne nitelikli elemanlar olarak da katılmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı, öğretmenlik ve akademisyenlik dışında çeşitli alanlarda çalışan BÖTE mezunlarının iş ortamında yaşadıkları durumları inceleyerek, bölümde kazandıkları yeterliklerin çalışma hayatlarında onlara nasıl yardımcı olduğunu incelemektir. Bu amaçla açık uçlu sorulardan oluşan bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu süreçte amaçlı örnekleme yoluyla 22 kişiye ulaşılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yolu ile çözümlenmiştir. Verilerin analizleri sonucunda elde edilen bulgular katılımcıların, BÖTE bölümünde kazanmış oldukları becerilerin iş ortamında kendilerine verilen görevleri yerine getirmede yeterli olduğunu düşündüklerini göstermektedir. Katılımcı BÖTE mezunları özellikle içerik geliştirme, içerik tasarımı, öğretim tasarımı ve görsel tasarım konularında kendilerini oldukça yeterli gördüklerini belirtmişlerdir. Ancak yazılım ve programlama gibi birtakım konularda ise kendilerini geliştirmek zorunda hissettiklerini ifade etmişlerdir.

References

  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routhledge. Durmaz, T (2012). Competencies of ınstructional technologists graduated from Computer Education and Instructional Technology department as required by information technology firms. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hacettepe Üniversitesi (2018), 21.12.2019 tarihinde http://www.ebit.hacettepe.edu.tr/dosyalar/BOTE_UNI101_Sunu_2018.pdf adresinden alınmıştır. Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi. Karataş, S. (2010). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin zihin haritalarının analizi: Gazi Üniversitesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 159-173. ODTÜ (2019). 21.12.2019 tarihinde https://ceit.metu.edu.tr/tr/lisans-hakkinda adresinden alınmıştır. Yeşiltepe, G. M., & Erdoğan, M. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Sorunları, Bu Sorunların Nedenleri ve Çözüm Önerileri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(3). YÖK (1997). T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara. YÖK (1998). Fakülte-okul işbirliği. Milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi, Ankara. YÖK (2007). Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Yükseköğretim Kurulu Yayını, Ankara.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 55 - 74, 30.04.2020

Abstract

References

  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routhledge. Durmaz, T (2012). Competencies of ınstructional technologists graduated from Computer Education and Instructional Technology department as required by information technology firms. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hacettepe Üniversitesi (2018), 21.12.2019 tarihinde http://www.ebit.hacettepe.edu.tr/dosyalar/BOTE_UNI101_Sunu_2018.pdf adresinden alınmıştır. Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi. Karataş, S. (2010). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin zihin haritalarının analizi: Gazi Üniversitesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 159-173. ODTÜ (2019). 21.12.2019 tarihinde https://ceit.metu.edu.tr/tr/lisans-hakkinda adresinden alınmıştır. Yeşiltepe, G. M., & Erdoğan, M. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Sorunları, Bu Sorunların Nedenleri ve Çözüm Önerileri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(3). YÖK (1997). T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara. YÖK (1998). Fakülte-okul işbirliği. Milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi, Ankara. YÖK (2007). Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Yükseköğretim Kurulu Yayını, Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Meltem Kurtoğlu Erden 0000-0003-2438-438X

Süleyman Sadi Seferoğlu

Publication Date April 30, 2020
Acceptance Date June 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kurtoğlu Erden, M., & Seferoğlu, S. S. (2020). Öğretmenlik Dışındaki Alanlarda Çalışan Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Mezunlarının İş Ortamı Deneyimleri ve Yeterlikleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 55-74.
e-ISSN: 2458-8628