Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde nitelikli eğitiminin sağlanması için okul öncesi öğretmenleri tarafından aranan veli profilinin betimlenmesidir. Araştırma nitel araştırma stratejilerinden fenomenolojik yaklaşım yöntemine uygun yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Konya ilinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 41 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın verileri açık uçlu görüşme yöntemiyle toplanmış, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Verilerin analizi doğrultusunda okul öncesi eğitimde aranan veli profiline ilişkin öğretmenlerin beklentileri üç kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; “çocuğun gelişimini destekleme sürecinde aranan veli”, “eğitim-öğretim sürecinde aranan veli” ve “öğretmenle iletişim sürecinde aranan veli” olarak belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri çocuğun gelişimi sürecinde aranan veli kategorisinde en çok çocuğuyla kaliteli zaman geçiren, eğitim-öğretim sürecinde aranan veli kategorisinde en çok okulda öğretilenleri evde tekrar eden ve öğretmenle iletişim sürecinde aranan veli kategorisinde ise saygıya dayalı iletişim kuran veli istediklerini belirtmişlerdir.
Açıkalın, A. (1989). Özel ve devlet liselerinde veli beklentilerinin örgütsel ve yönetsel boyutları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 85-91.
Bennet, K. K., Weigel, D. J., & Martin, S. (2002). Children’s acquision of early literacy skills: examining family contrubitions. Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 295-317.
Berthelsen, D., & Walker, S. (2008). Parents’ involvement in their children’s education. Australian institute of Family Studies, Family Matters, 79, 34-41.
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In M. Gauvain & M. Cole (Eds.), International Encyclopedia of Education, Vol. 3 (2nd ed., 37- 43). Oxford: Elsevier.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (10.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Coleman, M., & Churchill, S. (1997). Challenges to family involvement. Childhood Education, 73(3), 144-148.
Çağdaş, A., & Seçer. Z. (2012). Anne Baba Eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap.
Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S., & Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low income childrens literacy: Longitudinial associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98(4), 653-664.
Dinç, B. (2014). Okul öncesi eğitimde aile ve toplum işbirliği. N. Avcı, M. Toran (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş (ss. 267-286). Ankara: Eğiten Kitap
Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnership: preparing educators and improving school. Boulder, CO: Vestview Press.
Epstein, J. L. (2006). Families, schools and community partnerships. YC Young People, 61(1), 40.
Fantuzzo, J., McWayne, C., Perry, M. A., ve Childs, S. (2004). Multiple dimensions of family involvement and their relations to behavioral and learning competencies for urban, low-income children. School Psychology Review, 33(4), ss. 467-480.
Gagne, R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. Second Edition. New Jersey: Prentice Hall.
Ginott, H. G., Ginott, A., & Goddard, W. W. (2013). Anne-Baba ve Çocuk Arasında. (Çev. A. Tüfekçi). İstanbul: Okuyan Us Yayınevi.
Gordon, A. M., & Browne, K. W. (2008). Beginning and beyond: foundations in early childhood education. Clifton Park: NY Thomson Delmar Learning.
Gülbahar, Y., & Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-112.
Haktanır, G. (1994). Çocuğun ruh sağlığında aile ve okulun önemi. Okul Öncesi Eğitimi, 26(47), 9-14.
Işık, H. (2007). Okulöncesi eğitim kurumlarında gerçekleştirilen okul–aile işbirliği çalışmalarının anne-baba görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Johnson, B., & L. Christensen. (2014). Eğitim araştırmaları. Nicel, nitel ve karma yaklaşımları. (Çev. Ed. S. B. Demir). (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
Kaya, S. (2012). İlköğretim 1. kademe öğrenci velilerinin okuldan beklentileri ve beklentilerinin karşılanma düzeyi. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının artırılmasında aile katılımı. Özel Eğitim Dergisi, 9(1). 69-83.
Kepenekçi, Y. (2007). Eğitimin Hukuki Temelleri. Eğitim. Bilimine Giriş (Edt. Mehmet Durdu Karslı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Koç, M. H. (2018). Veli görüşlerine göre Veli-Öğretmen İlişkisi Ölçeği’nin geliştirilmesi ve veli öğretmen ilişkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 218, 55-76.
Kurtulmuş, Z. (2016). Analyzing parental involvement dimensions in early childhood education. Educational Research and Reviews, 11(12), 1149-53.
Lindon, J. (2009). Parents as partners positive relationships in the early years. London: MA education LTD.
Mcmillan, D. J. (2005). Close encounters: Issues in preschool parental involvement in Northern Irland. Child Care and Practice, 11(2), 119-134.
Mcwayne, C., & Owsianik, M. (2004). Parent involvement and the social and academic compentence of urban kindergarten children. Cambridge MA: Harward Family Research Project.
Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (2. Baskıdan Çev. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
Neslitürk, S., Çamlıbel Çakmak, Ö., & Asar, H. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin “veli” inancına ilişkin metaforik algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 679-712.
Pandey, S.C., & S. Patnaik. (2014). Estabishing Reliability and Validity In Qualitative Inquiry: A Critical Examination. Jharkhand Journal of Development and Management Studies,12(1), 5743-5753.
Patrikakou, E. N., & Weissberg, R. P. (2000). Parents’ perceptions of teacher outreach and parent involvement in children’s education. Journal of Prevention & Intervention in The Community, 20(1-2), 103–119.
Rius, M. (2013). Escuela: los 12 errores de los padres. https://inosmi.ru/world/20131006/213622007 .html#ixzz2iQ8vmMyJ. Erişim tarihi: 06.05.2019
Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. (1. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Özgün, Ö. (2011). Uyum problemi olan ve problem davranışlar sergileyen çocukların aileleriyle çalışma. İçinde: Aktaş Arnas, Y. Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Ankara: Vize yayıncılık.
Özyürek, L. (1983). Çocuğumun öğretmeni (Veli-öğretmen ilişkisi konusunda küçük bir inceleme). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(2): 61-76.
Özyürek, A., & Tezel Şahin F. (2010). Anne baba olmak ve anne babaların çocuk yetiştirme tutumları. (Ed. T. Güler Yıldız). Anne Baba Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Sovremennaia, Ş. (2014). 10 поступков, которые учителя ждут от родителей. [Öğretmenlerin velilerden beklediği 10 davranış]. Kiev. Eğitim ajansı yayını. http://ru.osvita.ua/sch ool/method/43005/ Erişim tarihi: 12.03.2019
Sözbilir, M. (2018). Nitel veri analizi. https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf Erişim tarihi: 30.12.2018
Sucuka, N., & Kimmet, E. (2005). Aile destek programlarının okul-aile işbirliğindeki önemi. (Ed. Müzeyyen Sevinç). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Morpa Yayınevi.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). Effective preschool provision. London: Institute of Education.
Şimşek, Z. C., & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240-254.
Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
Toran, M., & Özgen, Z. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı: Öğretmenler ne düşünüyor, ne yapıyor?. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 6(3), 229-245. DOI:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s11m
Yavuzer, H. (1999). Anne-baba-çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, A. (2012). Nitel veri analizi çalıştayı çalışması. I. Kıbrıs Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Girne.
Yüzgeç, M. E. (2008). İlköğretim kurumlarının 4. ve 5. sınıfında öğrencileri bulunan velilerin, yönetici ve öğretmenlerden beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Açıkalın, A. (1989). Özel ve devlet liselerinde veli beklentilerinin örgütsel ve yönetsel boyutları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 85-91.
Bennet, K. K., Weigel, D. J., & Martin, S. (2002). Children’s acquision of early literacy skills: examining family contrubitions. Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 295-317.
Berthelsen, D., & Walker, S. (2008). Parents’ involvement in their children’s education. Australian institute of Family Studies, Family Matters, 79, 34-41.
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In M. Gauvain & M. Cole (Eds.), International Encyclopedia of Education, Vol. 3 (2nd ed., 37- 43). Oxford: Elsevier.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (10.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Coleman, M., & Churchill, S. (1997). Challenges to family involvement. Childhood Education, 73(3), 144-148.
Çağdaş, A., & Seçer. Z. (2012). Anne Baba Eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap.
Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S., & Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low income childrens literacy: Longitudinial associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98(4), 653-664.
Dinç, B. (2014). Okul öncesi eğitimde aile ve toplum işbirliği. N. Avcı, M. Toran (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş (ss. 267-286). Ankara: Eğiten Kitap
Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnership: preparing educators and improving school. Boulder, CO: Vestview Press.
Epstein, J. L. (2006). Families, schools and community partnerships. YC Young People, 61(1), 40.
Fantuzzo, J., McWayne, C., Perry, M. A., ve Childs, S. (2004). Multiple dimensions of family involvement and their relations to behavioral and learning competencies for urban, low-income children. School Psychology Review, 33(4), ss. 467-480.
Gagne, R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. Second Edition. New Jersey: Prentice Hall.
Ginott, H. G., Ginott, A., & Goddard, W. W. (2013). Anne-Baba ve Çocuk Arasında. (Çev. A. Tüfekçi). İstanbul: Okuyan Us Yayınevi.
Gordon, A. M., & Browne, K. W. (2008). Beginning and beyond: foundations in early childhood education. Clifton Park: NY Thomson Delmar Learning.
Gülbahar, Y., & Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-112.
Haktanır, G. (1994). Çocuğun ruh sağlığında aile ve okulun önemi. Okul Öncesi Eğitimi, 26(47), 9-14.
Işık, H. (2007). Okulöncesi eğitim kurumlarında gerçekleştirilen okul–aile işbirliği çalışmalarının anne-baba görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Johnson, B., & L. Christensen. (2014). Eğitim araştırmaları. Nicel, nitel ve karma yaklaşımları. (Çev. Ed. S. B. Demir). (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
Kaya, S. (2012). İlköğretim 1. kademe öğrenci velilerinin okuldan beklentileri ve beklentilerinin karşılanma düzeyi. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının artırılmasında aile katılımı. Özel Eğitim Dergisi, 9(1). 69-83.
Kepenekçi, Y. (2007). Eğitimin Hukuki Temelleri. Eğitim. Bilimine Giriş (Edt. Mehmet Durdu Karslı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Koç, M. H. (2018). Veli görüşlerine göre Veli-Öğretmen İlişkisi Ölçeği’nin geliştirilmesi ve veli öğretmen ilişkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 218, 55-76.
Kurtulmuş, Z. (2016). Analyzing parental involvement dimensions in early childhood education. Educational Research and Reviews, 11(12), 1149-53.
Lindon, J. (2009). Parents as partners positive relationships in the early years. London: MA education LTD.
Mcmillan, D. J. (2005). Close encounters: Issues in preschool parental involvement in Northern Irland. Child Care and Practice, 11(2), 119-134.
Mcwayne, C., & Owsianik, M. (2004). Parent involvement and the social and academic compentence of urban kindergarten children. Cambridge MA: Harward Family Research Project.
Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (2. Baskıdan Çev. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
Neslitürk, S., Çamlıbel Çakmak, Ö., & Asar, H. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin “veli” inancına ilişkin metaforik algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 679-712.
Pandey, S.C., & S. Patnaik. (2014). Estabishing Reliability and Validity In Qualitative Inquiry: A Critical Examination. Jharkhand Journal of Development and Management Studies,12(1), 5743-5753.
Patrikakou, E. N., & Weissberg, R. P. (2000). Parents’ perceptions of teacher outreach and parent involvement in children’s education. Journal of Prevention & Intervention in The Community, 20(1-2), 103–119.
Rius, M. (2013). Escuela: los 12 errores de los padres. https://inosmi.ru/world/20131006/213622007 .html#ixzz2iQ8vmMyJ. Erişim tarihi: 06.05.2019
Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. (1. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Özgün, Ö. (2011). Uyum problemi olan ve problem davranışlar sergileyen çocukların aileleriyle çalışma. İçinde: Aktaş Arnas, Y. Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Ankara: Vize yayıncılık.
Özyürek, L. (1983). Çocuğumun öğretmeni (Veli-öğretmen ilişkisi konusunda küçük bir inceleme). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(2): 61-76.
Özyürek, A., & Tezel Şahin F. (2010). Anne baba olmak ve anne babaların çocuk yetiştirme tutumları. (Ed. T. Güler Yıldız). Anne Baba Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Sovremennaia, Ş. (2014). 10 поступков, которые учителя ждут от родителей. [Öğretmenlerin velilerden beklediği 10 davranış]. Kiev. Eğitim ajansı yayını. http://ru.osvita.ua/sch ool/method/43005/ Erişim tarihi: 12.03.2019
Sözbilir, M. (2018). Nitel veri analizi. https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf Erişim tarihi: 30.12.2018
Sucuka, N., & Kimmet, E. (2005). Aile destek programlarının okul-aile işbirliğindeki önemi. (Ed. Müzeyyen Sevinç). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Morpa Yayınevi.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). Effective preschool provision. London: Institute of Education.
Şimşek, Z. C., & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240-254.
Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
Toran, M., & Özgen, Z. (2018). Okul öncesi eğitimde aile katılımı: Öğretmenler ne düşünüyor, ne yapıyor?. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 6(3), 229-245. DOI:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s11m
Yavuzer, H. (1999). Anne-baba-çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, A. (2012). Nitel veri analizi çalıştayı çalışması. I. Kıbrıs Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Girne.
Yüzgeç, M. E. (2008). İlköğretim kurumlarının 4. ve 5. sınıfında öğrencileri bulunan velilerin, yönetici ve öğretmenlerden beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Manolova Yalçın, O., Durmuşoğlu Saltalı, N., & Ateş, M. A. (2020). Okul Öncesi Eğitimde Aranan Veli Profili. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 2(2), 1-23.