Yükseköğretim
Kurulu tarafından Fen-Edebiyat Fakültesi öğrencilerine verilen pedagojik
formasyon eğitimi, bu fakültedeki öğrencilerin Milli Eğitim Bakanlığı'na öğretmen
olarak atanabilmelerini sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Fen-Edebiyat
Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin, eğitimde bilgisayar kullanımına
ilişkin ilgi düzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015
eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen-Edebiyat
Fakültesi Felsefe, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih ve Coğrafya bölümlerinde
öğrenim gören toplam 239 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırmada
veri toplama aracı olarak “Bilgisayar Tutum Ölçeği” ve kişisel bilgi formu
kullanılmıştır. Veriler gönüllülük esasına göre yüz yüze anket yoluyla
toplanmıştır. Elde edilen verileri analiz etmede frekans, yüzde, t-testi, ANOVA
ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, kullanıcıların
bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarında cinsiyet grubuna göre anlamlı bir
fark bulunmazken, bilgisayara sahiplik durumunda bilgisayar sahibi olanlar
lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Sınıf düzeyinde yapılan analiz sonucunda
bilgisayara ilgi duyma alt ölçeğinde anlamlı fark bulunmazken, bilgisayara
karşı kaygı duyma ve bilgisayarı eğitimde kullanma alt ölçeklerinde anlamlı
farklar bulunmuştur.
Pedagogical
formation training given to Faculty of Arts and Science students by Higher
Education Council provides to be assigned of students in these schools as a
teacher to the Ministry of Education. The purpose of this study is to examine
the level of interest of the students related to computer use in the Faculty of
Arts and Science in education. The sample group of our study has a total of 239
students who consist of Faculty of Arts and Science Philosophy, Turkish
Language and Literature, History and the Geography departments of Kilis 7 Aralık
University in 2014-2015 Academic Year, Fall Semester. “Computer Attitude Scale”
and personal information form has been used as a data collection tool in the
research. Data were collected through face-to-face interviews that based on
voluntary. Frequency, percentage, t-test, ANOVA and Tukey HSD tests were used
to analyze the obtained data.
According
to the survey, there was no significant difference between groups according to
gender status intended for computer use, in situation of computer ownership, a
significant difference in favor has found for computer owner situation. As a
result of analysis performed on class level, there is no significant difference
in the attitude of an interest in computers sub scale and there is a
significant difference in case of concerned against the computer and using
computers in education sub scales.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.