Research Article
BibTex RIS Cite

Su Ürünleri Tüketicilerin Sosyo-Demografik Özelliklerine Göre Deniz ve Tatlısu Balığı Tüketim Tercihleri

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 105 - 111, 30.12.2019
https://doi.org/10.31797/vetbio.630363

Abstract

Bu çalışmada Adana ilindeki su ürünleri
tüketicilerinin sosyo-demografik özelliklerine göre deniz balığı ile Tatlısu
balığı tüketim davranışları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya
koyulmaya çalışılmıştır. Bunun için çalışmamızda Adana’da toplam 407 kişi ile
anket yapılmıştır. Bu 407 kişiden 347 sinin su ürünleri tükettiği 60’ının ise
su ürünleri tüketmediği tespit edilmiştir. Veriler SPSS.21.0 paket programı
kullanılarak yüzde frekans değerleri bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre deniz
balığı %83,1’lik bir oranla erkeklerde en çok tüketilirken tatlısu balığı ise
%20,9’luk oranla kadınlarda daha çok tüketilmektedir. Yaşa göre ise yine deniz
balığı tüketimi en çok 45-54 yaş aralığın da %95,6 oranında tüketilirken
Tatlısu balığı ise %18,1’lik oranla 25 yaş altı grupta tüketilmektedir. Eğitim
durumuna göre ilkokul-ortaokul mezunu grup %86,2’lik oranla deniz balığını
tüketirken, tatlı su balığında ise %25’lik oranla lisansüstü eğitime sahip grup
en çok tüketmektedir. %88,9’luk oranla esnaf grup en çok deniz balığını tercih
ederken, %25,9’luk oranla ev hanımları Tatlısu balığını en çok tercih eden grup
çıkmıştır. Gelir durumuna göre yüksek gelir grubu olan bireyler deniz balığını
daha çok tercih ederken, yüksek ve düşük gelir grubu bireyler Tatlısu balığını
diğerlerine göre daha çok tercih etmektedir. Hane birey sayısı az olan bireyler
deniz balığını daha çok tercih ederken, hane birey sayısı fazla olan bireyler
Tatlısu balığını daha çok tercih etmektedir. Sonuçlar incelendiğinde
tüketicilerin sosyo demografik özelliklerine göre deniz balığı tüketimini daha
çok tercih ettikleri ortaya çıkmış olup Tatlısu balıklarının da yüksek
oranlarda tükettikleri bulgularına ulaşılmıştır.

Supporting Institution

Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Project Number

FBA-2019-11865

References

  • Adıgüzel F, Civelek O, Sayılı M, Büyükbay E.O. (2009). Tokat İli Almus İlçesinde ailelerin balık tüketim durumu. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 26(2): 35-43.
  • Alçiçek, Z., Atar, H.H. (2009). Sürdürülebilir Su Ürünleri. Ulusal Su Günleri, s. 112, 29 Eylül-1 Ekim, Elazığ, Türkiye
  • Akbay, C., Meral, Y., Yılmaz, H.İ. Gözek, S. (2013). Türkiye’de Ailelerin Su Ürünleri Tüketiminin Ekonomik Analizi. KSU J. Nat. Sci., 16(3),1-7.
  • Balık, I. Yardımcı, C., Turhan, O. (2013). Ordu İli Fatsa ve Aybastı ilçelerinde balık tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ordu Üniversitesi Bilim Teknik Dergisi, 3(2): 18-28.
  • Çolakoğlu, F.A., İşmen, A., Özen, Ö., Çakır, F., Yığın, Ç., Ormancı, H.B. (2006). Çanakkale ilindeki su ürünleri tüketim davranışlarının değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Su Ürünleri Dergisi, 23(3): 387-392.
  • Dağtekin, M., Ak, O. (2007). Doğu Karadeniz Bölgesinde Su Ürünleri Tüketimi İhracat ve İthalat Potansiyeli. Sümae Yunus Araştırma Bülteni, 7(3):14-16.
  • Hecer, C. (2012). Türkiye’de Balıkçılık Sektörüne ve Türk Halkının Su Ürünleri Tüketim Alışkanlıklarına Genel Bir Bakiş” An Overwiev To Turkish Sea Foods Sector and Consumption Habits of Turkish Consumers”. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 31(2).
  • Güney, O.İ. Sangün, L. (2017). Olive Oil Consumption Attitudes: Millennials Vs Non-Millennials. International Journal Of Natural And Engineering Sciences. 11 (2): 10-13.
  • Sangün, L., Güney, O.İ. (2018). Tüketicilerin Yumurta Satın Alma Davranışı: Türkiye Örneği. 3st International Mediterranean Science and Engineering Congress (IMSEC2018), Adana 1700-1703.
  • Sayılı, M., Esengün, K., Kayım, M., Akça, H. (1999). Tokat-Merkez İlçede Balık Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Ekonometrik Analizi. GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 16(1): 9-28.

Determination of Consumption Preferences of Seafish and Freshwater Fish According to Socio-Demographic Characteristics of the Consumers

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 105 - 111, 30.12.2019
https://doi.org/10.31797/vetbio.630363

Abstract

In this study, the similarities and
differences between the consumption preferences of sea fish and freshwater fish
according to the socio-demographic characteristics of the seafood consumers
have been revealed. For this purpose, a face-to-face survey was conducted with
407 people in Adana. In the study, it was found that 347 out of 407 people
consumed aquaculture and 60 did not consume aquatic products. Percentage
frequency values of the data were found by using SPSS.21.0 package program.
According to the findings, sea fish is consumed most in males with a rate of
83.1% while freshwater fish is consumed more in women with a rate of 20.9%.
According to age, sea fish consumption is consumed by 95.6% in the 45-54 age
range, while the freshwater fish is consumed in the under 25 age group with a
rate of 18.1%. According to the educational level, primary and secondary school
graduates consumed sea fish with a ratio of 86.2%, while the group with
graduate education consumed the most with freshwater fish. 88.9% of the
craftsmen group preferred the most sea fish, while 25.9% of the housewives the
most preferred group of freshwater fish emerged. According to income status,
individuals with high income group prefer sea fish more, while middle and low
income individuals prefer freshwater fish more than others. While individuals
with small households prefer sea fish more, individuals with large households
prefer freshwater fish more. When the results were examined, it was found out
that consumers preferred sea fish consumption more than their socio-demographic
characteristics and it was found that freshwater fish consumed at high rates.

Project Number

FBA-2019-11865

References

  • Adıgüzel F, Civelek O, Sayılı M, Büyükbay E.O. (2009). Tokat İli Almus İlçesinde ailelerin balık tüketim durumu. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 26(2): 35-43.
  • Alçiçek, Z., Atar, H.H. (2009). Sürdürülebilir Su Ürünleri. Ulusal Su Günleri, s. 112, 29 Eylül-1 Ekim, Elazığ, Türkiye
  • Akbay, C., Meral, Y., Yılmaz, H.İ. Gözek, S. (2013). Türkiye’de Ailelerin Su Ürünleri Tüketiminin Ekonomik Analizi. KSU J. Nat. Sci., 16(3),1-7.
  • Balık, I. Yardımcı, C., Turhan, O. (2013). Ordu İli Fatsa ve Aybastı ilçelerinde balık tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ordu Üniversitesi Bilim Teknik Dergisi, 3(2): 18-28.
  • Çolakoğlu, F.A., İşmen, A., Özen, Ö., Çakır, F., Yığın, Ç., Ormancı, H.B. (2006). Çanakkale ilindeki su ürünleri tüketim davranışlarının değerlendirilmesi. Ege Üniversitesi Su Ürünleri Dergisi, 23(3): 387-392.
  • Dağtekin, M., Ak, O. (2007). Doğu Karadeniz Bölgesinde Su Ürünleri Tüketimi İhracat ve İthalat Potansiyeli. Sümae Yunus Araştırma Bülteni, 7(3):14-16.
  • Hecer, C. (2012). Türkiye’de Balıkçılık Sektörüne ve Türk Halkının Su Ürünleri Tüketim Alışkanlıklarına Genel Bir Bakiş” An Overwiev To Turkish Sea Foods Sector and Consumption Habits of Turkish Consumers”. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 31(2).
  • Güney, O.İ. Sangün, L. (2017). Olive Oil Consumption Attitudes: Millennials Vs Non-Millennials. International Journal Of Natural And Engineering Sciences. 11 (2): 10-13.
  • Sangün, L., Güney, O.İ. (2018). Tüketicilerin Yumurta Satın Alma Davranışı: Türkiye Örneği. 3st International Mediterranean Science and Engineering Congress (IMSEC2018), Adana 1700-1703.
  • Sayılı, M., Esengün, K., Kayım, M., Akça, H. (1999). Tokat-Merkez İlçede Balık Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Ekonometrik Analizi. GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 16(1): 9-28.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fisheries Management
Journal Section Research Articles
Authors

Levent Sangün 0000-0002-2363-8977

Osman İnanç Güney 0000-0002-8467-2079

Project Number FBA-2019-11865
Publication Date December 30, 2019
Submission Date October 7, 2019
Acceptance Date December 14, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Sangün, L., & Güney, O. İ. (2019). Su Ürünleri Tüketicilerin Sosyo-Demografik Özelliklerine Göre Deniz ve Tatlısu Balığı Tüketim Tercihleri. Journal of Advances in VetBio Science and Techniques, 4(3), 105-111. https://doi.org/10.31797/vetbio.630363

22563   CABI-Logo_NEW_accessible.jpg   logo_world_of_journals_no_margin.png  download download   download   download        download