BibTex RIS Cite

Belediyelerin Raylı Ulaşım Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması: Bursa Büyükşehir Belediyesi Örneği(Expanding The Rail Transport Services Of Municipalities: The Case Of Bursa Metropolitan Municipality)

Year 2015, , 451 - 466, 12.01.2016
https://doi.org/10.18657/yecbu.60028

Abstract

Büyük ölçekli yatırım gerektiren kentsel raylı ulaşım hizmetleri maliyet koşulları nedeniyle sadece belli bir nüfus büyüklüğüne sahip kentlerde sunulabilmektedir. Bununla beraber işletme giderlerini karşılamaya yetecek kadar yolcu potansiyeline sahip olmayan kentlerde söz konusu hizmet sunulamamaktadır. Özellikle araç maliyetlerinin düşürülmesi raylı sistem uygulamalarını daha az nüfuslu kentlerde de uygulanabilir duruma getirebilecektir. Araç maliyetlerinin düşürülebilmesinin bir yolu olarak yerli üretimin teşvik edilmesi ve bu bağlamda belediye ve merkezî idare ile özel kesimin rollerinin kamu ekonomisi çerçevesinde irdelenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Bu amaçla örnek olarak Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin uygulamaları ve raylı ulaşım hizmetleri ele alınmıştır.

Rail services for which substantial investment required can be provided only in cities with a certain population size. However, if a city does not have a sufficient potential for passengers to cover the operating costs, such service may not be offered. In particular, lowering the cost of rail vehicles can lead to applications in less populated cities. The purpose of this study was the investigation of encouraging domestic production, as a tool to reduce rail vehicle costs, and in the context of the relations of municipalities between central government and private sector within the framework of the public economy. For this purpose, the applications and rail transportation services of Bursa Metropolitan Municipality are discussed as examples.

References

  • Atasoy, V. (1987). Türkiye’de Ulaştırma Kesiminin Yapısı ve Finansmanı. Ankara: Ulaştırma Bakanlığı.
  • Benk, S. (2007). Kentiçi Ulaşım Sonucu Oluşan Negatif Dışsallıklar ve Önlenme Yolları. İstanbul: İktisadi Araştırmalar Vakfı.
  • Bulutoğlu, K. (2003). Kamu Ekonomisine Giriş: Demokraside Devletin Ekonomik Bir Kuramı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi. (n.d.). Bursa Ulaşımında Yeni Bir Çağ Başlıyor. Retrieved November 6, 2015, from http://www.bursa.bel.tr/bursa-ulasiminda-yeni-bir-cag-basliyor/haber/13040
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi. (n.d.). Üniversite Etabında Seferler Başlıyor. Retrieved November 5, 2011a, from http://www.bursa.bel.tr/universite-etabinda-seferler-basliyor/haber/7762/
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi. (n.d.). Heykel-Garaj Ring Tramvay Hattı Çağdaş Ulaşımı Kentin Merkeziyle Buluşturuyor. Retrieved November 11, 2011b, from http://projeler.bursa.bel.tr/heykel-garaj-ring-tramvay-hatti-cagdas-ulasimi-kentin-merkeziyle-bulusturuyor.html
  • BURULAŞ. (n.d.). Genel Bilgiler. Retrieved May 22, 2015a, from http://www.burulas.com.tr/bursaray-genelbilgiler. aspx
  • BURULAŞ. (n.d.). Tramvay Hatları. Retrieved May 22, 2015b, from http://www.burulas.com.tr/tramvay- hatlari.aspx
  • BURULAŞ. (n.d.). Teknik Özellikler, Retrieved November 5, 2011a, from http://www.burulas.com.tr/index.php?
  • option=com_content&view=article&id=351&Itemid=61
  • BURULAŞ. (n.d.). Tramvay Tarihçe, Retrieved November 5, 2011b, from http://www.burulas.com.tr/index.php?
  • option=comcontent&view=article&id=649&Itemid=92
  • DPT (1995). Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Ulaştırma Özel ihtisas Komisyonu: Kentiçi Ulaşım Alt Komisyonu Raporu. Ankara: DPT.
  • DPT (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Ulaştırma Özel İhtisas Komisyonu Raporu: Kentiçi Ulaşım Alt Komisyonu Raporu. Ankara: DPT.
  • DPT (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013). Ankara: DPT.
  • ERRAC (2004). Light Rail and Metro Systems In Europe: Current market, perspectives and research implications. Brussels: European Rail Research Advisory Council.
  • Evren, G. (1989). Kentsel Ulaşımda Raylı Taşıma Sistemlerinin Genel Değerlendirilmesi. RAYTAŞ’89 – Ulaşımda Raylı Taşıt Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss.507-535). Sakarya: İ.T.Ü. Sakarya Mühendislik Fakültesi Matbaası.
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi (2002). İstanbul I. Kentiçi Ulaşım Şurası. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi.
  • Kılıçaslan, H. (2013). Küreselleşmenin Kentsel Kamu Hizmetlerinin Arzı ve Finansman Yöntemleri Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Koch, M. (1992). Die Wirtschaftliche Betätigung der Gemeinden: Ein Beitrag zur finanzwissenschaftlichen Ordnungspolitik. Berlin: Duncker & Humblot.
  • İstatistiki Bilgi-Belediyeler [Veri dosyası]. Retrieved November 11, 2011, from Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü website, http://www.migm.gov.tr/ IstatistikiBilgiBelediyeler.aspx
  • Musgrave, R.A., Musgrave, P.B., Kullmer, L. (1994). Die Öffentlichen Finanzen in Theorie und Praxis 1 (6.Auflage). Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).
  • Öğüt, K.S., Evren, G. (2006). Türkiye’de Kentsel Raylı Sistemlerin Gerekliliği Ve Uygulamada Dikkat Edilecek Konular. Uluslararası Demiryolu Sempozyumu 2006. Retrieved from http://web.itu.edu.tr/oguts/KentRay.pdf
  • Öncü, E. (2009). Dünyada Ve Ülkemizde Kentiçi Raylı Sistem Deneyimleri Işığında İzmir Projelerinin Değerlendirilmesi. İzmir Ulaşım Sempozyumu 2009 bildiriler kitabı içinde (ss.396-413). İzmir: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi. Retrieved from http://ius.imoizmir.org.tr/ius_bildiriler/40_k23_ius_oncu.pdf
  • Polat, S., Dostoğlu, N. (2007). Kentsel Dönüşüm Kavramı Üzerine: Bursa’da Kükürtlü Ve Mudanya Örnekleri. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 12 (1), 61-76.
  • Saatçioğlu, C. (2011). Ulaştırma Ekonomisi: Teori ve Politika, Ankara: Gazi.
  • Şener, O. (2006). Teori ve Uygulamada Kamu Ekonomisi (8.Baskı). İstanbul: Beta.
  • T.C.Ulaştırma Bakanlığı (2011). Bilgi Edinme Kanunu kapsamında 01.11.2011 tarih ve 57266 sayılı bilgi edinme başvurusuna 21.11.2011 tarihinde Bakanlık tarafından elektronik posta yoluyla gönderilen cevap.
  • T.C.Ulaştırma Bakanlığı (2009). Hedef 2023. 10.Ulaştırma Şurası Raporu. Ankara: Ulaştırma Bakanlığı.
  • Vural, İ.Y. (2005). Gelişmekte Olan Ülkelerde Altyapı Hizmetlerine Özel Sektör Katılımı, Coşkun Can Aktan, Dilek Dileyici, İstiklal Y. Vural (Ed.), Altyapı Ekonomisi: Altyapı Hizmetlerinde Serbestleşme ve Özelleştirme Dahilinde (s.163-175). Ankara: Seçkin.
  • World Bank (1996). Sustainable Transport: Priorities for Policy Refo
Year 2015, , 451 - 466, 12.01.2016
https://doi.org/10.18657/yecbu.60028

Abstract

References

  • Atasoy, V. (1987). Türkiye’de Ulaştırma Kesiminin Yapısı ve Finansmanı. Ankara: Ulaştırma Bakanlığı.
  • Benk, S. (2007). Kentiçi Ulaşım Sonucu Oluşan Negatif Dışsallıklar ve Önlenme Yolları. İstanbul: İktisadi Araştırmalar Vakfı.
  • Bulutoğlu, K. (2003). Kamu Ekonomisine Giriş: Demokraside Devletin Ekonomik Bir Kuramı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi. (n.d.). Bursa Ulaşımında Yeni Bir Çağ Başlıyor. Retrieved November 6, 2015, from http://www.bursa.bel.tr/bursa-ulasiminda-yeni-bir-cag-basliyor/haber/13040
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi. (n.d.). Üniversite Etabında Seferler Başlıyor. Retrieved November 5, 2011a, from http://www.bursa.bel.tr/universite-etabinda-seferler-basliyor/haber/7762/
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi. (n.d.). Heykel-Garaj Ring Tramvay Hattı Çağdaş Ulaşımı Kentin Merkeziyle Buluşturuyor. Retrieved November 11, 2011b, from http://projeler.bursa.bel.tr/heykel-garaj-ring-tramvay-hatti-cagdas-ulasimi-kentin-merkeziyle-bulusturuyor.html
  • BURULAŞ. (n.d.). Genel Bilgiler. Retrieved May 22, 2015a, from http://www.burulas.com.tr/bursaray-genelbilgiler. aspx
  • BURULAŞ. (n.d.). Tramvay Hatları. Retrieved May 22, 2015b, from http://www.burulas.com.tr/tramvay- hatlari.aspx
  • BURULAŞ. (n.d.). Teknik Özellikler, Retrieved November 5, 2011a, from http://www.burulas.com.tr/index.php?
  • option=com_content&view=article&id=351&Itemid=61
  • BURULAŞ. (n.d.). Tramvay Tarihçe, Retrieved November 5, 2011b, from http://www.burulas.com.tr/index.php?
  • option=comcontent&view=article&id=649&Itemid=92
  • DPT (1995). Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Ulaştırma Özel ihtisas Komisyonu: Kentiçi Ulaşım Alt Komisyonu Raporu. Ankara: DPT.
  • DPT (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Ulaştırma Özel İhtisas Komisyonu Raporu: Kentiçi Ulaşım Alt Komisyonu Raporu. Ankara: DPT.
  • DPT (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013). Ankara: DPT.
  • ERRAC (2004). Light Rail and Metro Systems In Europe: Current market, perspectives and research implications. Brussels: European Rail Research Advisory Council.
  • Evren, G. (1989). Kentsel Ulaşımda Raylı Taşıma Sistemlerinin Genel Değerlendirilmesi. RAYTAŞ’89 – Ulaşımda Raylı Taşıt Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss.507-535). Sakarya: İ.T.Ü. Sakarya Mühendislik Fakültesi Matbaası.
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi (2002). İstanbul I. Kentiçi Ulaşım Şurası. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi.
  • Kılıçaslan, H. (2013). Küreselleşmenin Kentsel Kamu Hizmetlerinin Arzı ve Finansman Yöntemleri Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Koch, M. (1992). Die Wirtschaftliche Betätigung der Gemeinden: Ein Beitrag zur finanzwissenschaftlichen Ordnungspolitik. Berlin: Duncker & Humblot.
  • İstatistiki Bilgi-Belediyeler [Veri dosyası]. Retrieved November 11, 2011, from Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü website, http://www.migm.gov.tr/ IstatistikiBilgiBelediyeler.aspx
  • Musgrave, R.A., Musgrave, P.B., Kullmer, L. (1994). Die Öffentlichen Finanzen in Theorie und Praxis 1 (6.Auflage). Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).
  • Öğüt, K.S., Evren, G. (2006). Türkiye’de Kentsel Raylı Sistemlerin Gerekliliği Ve Uygulamada Dikkat Edilecek Konular. Uluslararası Demiryolu Sempozyumu 2006. Retrieved from http://web.itu.edu.tr/oguts/KentRay.pdf
  • Öncü, E. (2009). Dünyada Ve Ülkemizde Kentiçi Raylı Sistem Deneyimleri Işığında İzmir Projelerinin Değerlendirilmesi. İzmir Ulaşım Sempozyumu 2009 bildiriler kitabı içinde (ss.396-413). İzmir: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi. Retrieved from http://ius.imoizmir.org.tr/ius_bildiriler/40_k23_ius_oncu.pdf
  • Polat, S., Dostoğlu, N. (2007). Kentsel Dönüşüm Kavramı Üzerine: Bursa’da Kükürtlü Ve Mudanya Örnekleri. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 12 (1), 61-76.
  • Saatçioğlu, C. (2011). Ulaştırma Ekonomisi: Teori ve Politika, Ankara: Gazi.
  • Şener, O. (2006). Teori ve Uygulamada Kamu Ekonomisi (8.Baskı). İstanbul: Beta.
  • T.C.Ulaştırma Bakanlığı (2011). Bilgi Edinme Kanunu kapsamında 01.11.2011 tarih ve 57266 sayılı bilgi edinme başvurusuna 21.11.2011 tarihinde Bakanlık tarafından elektronik posta yoluyla gönderilen cevap.
  • T.C.Ulaştırma Bakanlığı (2009). Hedef 2023. 10.Ulaştırma Şurası Raporu. Ankara: Ulaştırma Bakanlığı.
  • Vural, İ.Y. (2005). Gelişmekte Olan Ülkelerde Altyapı Hizmetlerine Özel Sektör Katılımı, Coşkun Can Aktan, Dilek Dileyici, İstiklal Y. Vural (Ed.), Altyapı Ekonomisi: Altyapı Hizmetlerinde Serbestleşme ve Özelleştirme Dahilinde (s.163-175). Ankara: Seçkin.
  • World Bank (1996). Sustainable Transport: Priorities for Policy Refo
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Harun Kılıçaslan

Publication Date January 12, 2016
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Kılıçaslan, H. (2016). Belediyelerin Raylı Ulaşım Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması: Bursa Büyükşehir Belediyesi Örneği(Expanding The Rail Transport Services Of Municipalities: The Case Of Bursa Metropolitan Municipality). Journal of Management and Economics, 22(2), 451-466. https://doi.org/10.18657/yecbu.60028