The
product recalls have become a common practice for many firms in various
industries since the number of defective and dangerous products are increasing.
Even though this action –product recall – should aim to assure the well-being
of consumers, it also creates opportunities to restore the damaged reputation
of the corporation; by influencing the perceptions and expectations of the
stakeholders. Understanding attribution theory and its applications may help
scholars and marketers to choose the appropriate post crisis response
strategies, to adjust messages and press releases, in order to shape the
consumer attributions, which as a result may create opportunities to minimize
the possible damage. The aim of this meta-analysis is to review the current
global and Turkish literature in the light of attribution theory from the
marketing context and propose a model. Results of this study show that there
are number of factors that affect the consumer reactions to the product recalls.
Those reactions appear as decrease in purchase intentions or purchases, loss of
reputation, decreased firm value, and damage to the brand equity.
Arızalı ve tehlikeli ürünlerin sayısı arttıkça, ürün geri
çağırmalar, çeşitli endüstrilerdeki birçok firma için yaygın bir uygulama
haline gelmiştir. Her ne kadar bu eylemin – ürün geri çağırma – tüketicilerin sağlığını
korumayı hedef alması gerekse de; bu eylem sayesinde şirketler, paydaşların
algı ve beklentilerini etkileyerek hasar gören itibarlarını düzeltmek için de
fırsatlar yaratmaktadır. Bu sebeple, atıf teorisini ve uygulamalarını anlamak,
akademisyenlere ve pazarlamacılara, kriz sonrası müdahale stratejilerini
seçmede, şirket mesaj ve basın bültenlerini belirlemede yardımcı olarak, tüketici
algılarını etkilemek ve olası zararı en aza indirgemek için fırsatlar
yaratabilecektir. Bu meta-analizin amacı, mevcut küresel ve Türk literatürünü,
pazarlama bağlamında ve atıf teorisi ışığında gözden geçirmek ve bir model
önermektir. Bu çalışmanın sonuçları, ürün geri çağırmalara yönelik tüketici
tepkisini etkileyen birçok faktörün bulunduğunu göstermektedir. Bu tepkiler, satın
alma niyetlerinde veya satın alımlarda azalma, firmanın itibar kaybetmesi,
firma değerinde düşüş ve marka değerindeki hasar olarak kendini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |