BibTex RIS Cite

Türk Savunma Sanayi Firmaları Vizyon ve Misyon İfadelerinin İçerik Analizi (The Content Analysis of Vision and Mission Statements in Turkish Defense Industry Firms)

Year 2016, Volume: 23 Issue: 2, 503 - 518, 25.08.2016
https://doi.org/10.18657/yecbu.83864

Abstract

Bu araştırmada, Türk Savunma Sanayi Firmalarının vizyon ve misyon ifadelerinde hangi ögelerin kullanıldığı ile bu ögelerin ulusal savunma sanayi yönlendirici dokümanlarıyla uyumu incelenmiştir. Bu amaçla 148 savunma sanayi firmasının internet sitelerinde yer alan 87 vizyon ve 79 misyon ifadesi analiz edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) araştırma deseni kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda Türk Savunma Sanayi Firmalarının vizyon ifadelerinde 14 ögenin, misyon ifadelerinde ise 13 ögenin kullanıldığı tespit edilmiş ve bu ögelerden bir kısmının bazı firmalarda milli yönlendirici dokümanlarda ifade edilen ögeler ile uyumlu olduğu tespit edilmiştir. 

In this research, components used in mission and vision statements by Turkish Defense Industry Firms and their relations with national defense industry guidance documents are examined. For this reason 87 vision and 79 mission statements which mentioned on the web pages of 148 Turkish Defense Industry Firms’ are taken into consideration. A qualitative research design phenomenology was used and the data were analyzed through content analysis in this study. At the end of the analysis, it is identified that there are common 14 components in vision statements and 13 common components in mission statements. Also it is discovered that some of the components are relevant with components mentioned in the national defense industry guidance documents. 


References

  • Abelman, R., Amy, D. (2008). An Assessment of the Institutional Vision of Catholic Colleges and Universities, Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 12, 2, 221–254.
  • Alcorn, M. D. (1998). Building Vision In Nonprofit Organizations. http://alcornassociates.com/docsnf/MDAArtVision.pdf
  • Alkoç, G. P. (2010). Misyon ve Vizyon İfadelerinin İşletme Stratejisindeki Yeri ve İşletme Performansı Üzerindeki Etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Alter, S. K. (2000). A Business Planning Reference Guide for Social Enterprises, Creative Commons Attribution.
  • Anthony, S. O. (2012). Influence of Vision and Mission Statement on Organizational Effectiveness: An Appraisal of a Private Sector Experience in Nigeria, The Pacific Journal of Science and Technology, 13, 1, 389-397.
  • Arabacı, İ. B., Şener G. (2014). Üniversitelerin Misyon İfadelerinin Tematik Olarak İncelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22,2, 701-716.
  • Ay, Ü., Koca, A. İ. (2012). ISO 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4, 2, 1309-8039.
  • Bart, C. K. (1996). The Impact of Mission Statements on Firm Innovativeness, International Journal of Technology Management, 11 (3/4), 479-493.
  • Brătianu, C., Bălănescu, G. V. (2008). Vision, Mission and Corporate Values. A Comparative Analysis of the Top 50 U.S. Companies, Management & Marketing, 3, 3, 19-38.
  • Burke, K. (2011). Characteristics of a Good Vision Statement: Integrated and Paraphrased from Various Sources Including the Academic Leadership Journal, University of Hawai, 07/11, 1-3.
  • Caudle, S. L. (2005). Homeland Security Capabilities-Based Planning: Lessons from Defense Community, Homeland Security Affairs, I, 2.
  • Collins, J. C., Porras, J. I. (1996), Building Your Company’s Vision, Harvard Business Review, 65-77.
  • Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu (2014). Denetleme Raporu.
  • Defense News. (2015, 10 Ocak). http://www.special.defensenews.com/top-100/.
  • Dermol, V. (2012). Relationship Between Mission Statement and Company Performance, Management Knowledge and Learning International Conference.
  • Dobson, P., Starkey, K. (1998). The Strategic Management, Blackwell Publishers Ltd., USA.
  • Drohan, W. M. (1999). Writing a Mission Statement, Association Management, 117.
  • Foursight Consulting Group (2006). Quick Reference to Creating Vision, Mission & Value Statements, http://www.foursightconsulting.com.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, (2.Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomonolojik Bir Araştırma, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 2, 25-38.
  • Haghighi, M., Toroghi, H. K., Behrooz, A. (2013). Vision Analysis of Iranian Top Companies Compare with Top Global Companies, New York Science Journal, 6.
  • Hodes, B. (2015, 15 Ocak). Mission and Vision-Align Behind A Winning Message!, Business Strategy, http://www.cmiteamwork.com.
  • Kantabutra, S., Avery, G. C. (2010). The Power of Vision: Statements that Resonate, Journal of Business Strategy, 31, 1, 37-45.
  • Kasowski, B., Jacques, L. (2010). A Study of the 2005 Fortune 500 Vision Statements, Working Paper, 1-37.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki, Sosyoekonomi, 81-98.
  • Köseoğlu, M. A., Ocak, S. (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Ögeler İşletmelerin Mülkiyet Yapısına Göre Değişir mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13, 1, 63-82.
  • Köseoğlu, M. A., Temel, E. K. (2008). Sektörlere Göre Misyon İfadelerinde Kullanılan Ögelerdeki Farklılaşmalar: İMKB Şirketleri Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 71-88.
  • Lamba, M. (2014). Büyükşehir Belediyelerinde Geleceğe Bakış: Stratejik Planlar Üzerinden Bir İnceleme, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6, 2, 83-96.
  • Martin, J., Mccormack, B., Fitzsimons, D., Spirig, R. (2014). The Importance of Inspiring a Shared Vision, International Practice Development Journal, 4, 2, 1-15.
  • Massod, R., Maqssom, A., Ellahi, M. Khan, M. A. (2012). Measuring Content of Vision Statement For Imaging Future, International Scientific Conference People Buildings and Environment, 312-320.
  • McGowan, A. Sykes, J. (2015, 15 Ocak). Vision Statement Definitions and Examples, http://www.timethoughts.com/goalsetting/vision-statements.htm.
  • Miles, B. M. Huberman, M. A. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mintzberg, H. (1978). Patterns In Strategy Formation, Management Science, 24, 9, 934-948.
  • Mintzberg, H. (1993). The Pitfalls of Strategic Planning, California Management Review, 36, 1, 32-47.
  • Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning, Harvard Business Review, 107-114.
  • Mintzberg, H., Waters, J. A. (1985). Of Strategies, Deliberate and Emergent, Strategic Managemtent Journal, 6, 257-272.
  • Miser, M. (2006). Vision: The Engine of Change, Aduro Consulting, 1-13.
  • Muslu, Ş. (2014). Örgütlerde Misyon ve Vizyon Kavramlarının Önemi, HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3, 3, 5, 150-171.
  • Neuendorf, K. A., Skalski, P. D. (2010). Extending the Utility of Content Analysis via the Scientific Method, School of Communication Cleveland State University.
  • Oghojafor B. E. A., Olayemi O. O., Okonji, P. S. (2011). Enhancing Organization’s Performance Through Effective Vision and Mission, Chinese Business Review, 10, 11, 1071-1075.
  • Papulova, Z. (2014). The Significance of Vision and Mission Development for Enterprises in Slovak Republic, Journal of Economics, Business and Management, 2, 1, 12-16.
  • Pervin, A. (1997). A Conversation with Henry Mintzberg, Family Business Review, 10, 2, 185-198.
  • Rajasekar, J. (2013). A Comparative Analysis of Mission Statement Content and Readability, Journal of Management Policy and Practice, 14, 6, 131-147.
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı. (2009). 2009-2016 Savunma Sanayii Sektörel Strateji Dokümanı.
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı. (2012). Güvenlik Savunma ve Savunma Sanayi 2023 Kongresi.
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı. (2013). Performans Programı.
  • Swanson, E. (2010). Catching and Casting a Vision, CruPress, 1-4.
  • TÜBİTAK, (2003). Vizyon 2023 Projesi, Savunma Havacılık ve Uzay Sanayii Panel Raporu.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı, (2014). Savunma Reformu Raporu.
  • Türkiye Cumhuriyeti. (1998). Türk Savunma Sanayii Politikası ve Stratejisi Esasları hakkındaki 98/11173 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma, İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yozgat, U., Karataş, N. (2011). Going Green of Mission and Vision Statements: Ethical, Social, and Environmental Concerns Across Organizations, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 1359–1366.
  • Özer, A. M. (2010). İşletmelerin Geleceği İçin Yol Haritası: Vizyon Yönetimi, Çimento İşveren, 4-21.
Year 2016, Volume: 23 Issue: 2, 503 - 518, 25.08.2016
https://doi.org/10.18657/yecbu.83864

Abstract

References

  • Abelman, R., Amy, D. (2008). An Assessment of the Institutional Vision of Catholic Colleges and Universities, Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 12, 2, 221–254.
  • Alcorn, M. D. (1998). Building Vision In Nonprofit Organizations. http://alcornassociates.com/docsnf/MDAArtVision.pdf
  • Alkoç, G. P. (2010). Misyon ve Vizyon İfadelerinin İşletme Stratejisindeki Yeri ve İşletme Performansı Üzerindeki Etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Alter, S. K. (2000). A Business Planning Reference Guide for Social Enterprises, Creative Commons Attribution.
  • Anthony, S. O. (2012). Influence of Vision and Mission Statement on Organizational Effectiveness: An Appraisal of a Private Sector Experience in Nigeria, The Pacific Journal of Science and Technology, 13, 1, 389-397.
  • Arabacı, İ. B., Şener G. (2014). Üniversitelerin Misyon İfadelerinin Tematik Olarak İncelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22,2, 701-716.
  • Ay, Ü., Koca, A. İ. (2012). ISO 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4, 2, 1309-8039.
  • Bart, C. K. (1996). The Impact of Mission Statements on Firm Innovativeness, International Journal of Technology Management, 11 (3/4), 479-493.
  • Brătianu, C., Bălănescu, G. V. (2008). Vision, Mission and Corporate Values. A Comparative Analysis of the Top 50 U.S. Companies, Management & Marketing, 3, 3, 19-38.
  • Burke, K. (2011). Characteristics of a Good Vision Statement: Integrated and Paraphrased from Various Sources Including the Academic Leadership Journal, University of Hawai, 07/11, 1-3.
  • Caudle, S. L. (2005). Homeland Security Capabilities-Based Planning: Lessons from Defense Community, Homeland Security Affairs, I, 2.
  • Collins, J. C., Porras, J. I. (1996), Building Your Company’s Vision, Harvard Business Review, 65-77.
  • Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu (2014). Denetleme Raporu.
  • Defense News. (2015, 10 Ocak). http://www.special.defensenews.com/top-100/.
  • Dermol, V. (2012). Relationship Between Mission Statement and Company Performance, Management Knowledge and Learning International Conference.
  • Dobson, P., Starkey, K. (1998). The Strategic Management, Blackwell Publishers Ltd., USA.
  • Drohan, W. M. (1999). Writing a Mission Statement, Association Management, 117.
  • Foursight Consulting Group (2006). Quick Reference to Creating Vision, Mission & Value Statements, http://www.foursightconsulting.com.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, (2.Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomonolojik Bir Araştırma, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 2, 25-38.
  • Haghighi, M., Toroghi, H. K., Behrooz, A. (2013). Vision Analysis of Iranian Top Companies Compare with Top Global Companies, New York Science Journal, 6.
  • Hodes, B. (2015, 15 Ocak). Mission and Vision-Align Behind A Winning Message!, Business Strategy, http://www.cmiteamwork.com.
  • Kantabutra, S., Avery, G. C. (2010). The Power of Vision: Statements that Resonate, Journal of Business Strategy, 31, 1, 37-45.
  • Kasowski, B., Jacques, L. (2010). A Study of the 2005 Fortune 500 Vision Statements, Working Paper, 1-37.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki, Sosyoekonomi, 81-98.
  • Köseoğlu, M. A., Ocak, S. (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Ögeler İşletmelerin Mülkiyet Yapısına Göre Değişir mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13, 1, 63-82.
  • Köseoğlu, M. A., Temel, E. K. (2008). Sektörlere Göre Misyon İfadelerinde Kullanılan Ögelerdeki Farklılaşmalar: İMKB Şirketleri Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 71-88.
  • Lamba, M. (2014). Büyükşehir Belediyelerinde Geleceğe Bakış: Stratejik Planlar Üzerinden Bir İnceleme, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6, 2, 83-96.
  • Martin, J., Mccormack, B., Fitzsimons, D., Spirig, R. (2014). The Importance of Inspiring a Shared Vision, International Practice Development Journal, 4, 2, 1-15.
  • Massod, R., Maqssom, A., Ellahi, M. Khan, M. A. (2012). Measuring Content of Vision Statement For Imaging Future, International Scientific Conference People Buildings and Environment, 312-320.
  • McGowan, A. Sykes, J. (2015, 15 Ocak). Vision Statement Definitions and Examples, http://www.timethoughts.com/goalsetting/vision-statements.htm.
  • Miles, B. M. Huberman, M. A. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mintzberg, H. (1978). Patterns In Strategy Formation, Management Science, 24, 9, 934-948.
  • Mintzberg, H. (1993). The Pitfalls of Strategic Planning, California Management Review, 36, 1, 32-47.
  • Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning, Harvard Business Review, 107-114.
  • Mintzberg, H., Waters, J. A. (1985). Of Strategies, Deliberate and Emergent, Strategic Managemtent Journal, 6, 257-272.
  • Miser, M. (2006). Vision: The Engine of Change, Aduro Consulting, 1-13.
  • Muslu, Ş. (2014). Örgütlerde Misyon ve Vizyon Kavramlarının Önemi, HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3, 3, 5, 150-171.
  • Neuendorf, K. A., Skalski, P. D. (2010). Extending the Utility of Content Analysis via the Scientific Method, School of Communication Cleveland State University.
  • Oghojafor B. E. A., Olayemi O. O., Okonji, P. S. (2011). Enhancing Organization’s Performance Through Effective Vision and Mission, Chinese Business Review, 10, 11, 1071-1075.
  • Papulova, Z. (2014). The Significance of Vision and Mission Development for Enterprises in Slovak Republic, Journal of Economics, Business and Management, 2, 1, 12-16.
  • Pervin, A. (1997). A Conversation with Henry Mintzberg, Family Business Review, 10, 2, 185-198.
  • Rajasekar, J. (2013). A Comparative Analysis of Mission Statement Content and Readability, Journal of Management Policy and Practice, 14, 6, 131-147.
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı. (2009). 2009-2016 Savunma Sanayii Sektörel Strateji Dokümanı.
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı. (2012). Güvenlik Savunma ve Savunma Sanayi 2023 Kongresi.
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı. (2013). Performans Programı.
  • Swanson, E. (2010). Catching and Casting a Vision, CruPress, 1-4.
  • TÜBİTAK, (2003). Vizyon 2023 Projesi, Savunma Havacılık ve Uzay Sanayii Panel Raporu.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı, (2014). Savunma Reformu Raporu.
  • Türkiye Cumhuriyeti. (1998). Türk Savunma Sanayii Politikası ve Stratejisi Esasları hakkındaki 98/11173 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma, İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yozgat, U., Karataş, N. (2011). Going Green of Mission and Vision Statements: Ethical, Social, and Environmental Concerns Across Organizations, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 1359–1366.
  • Özer, A. M. (2010). İşletmelerin Geleceği İçin Yol Haritası: Vizyon Yönetimi, Çimento İşveren, 4-21.
There are 53 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Metin Ocak This is me

Murat Güler

Nejat Basım

Publication Date August 25, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Ocak, M., Güler, M., & Basım, N. (2016). Türk Savunma Sanayi Firmaları Vizyon ve Misyon İfadelerinin İçerik Analizi (The Content Analysis of Vision and Mission Statements in Turkish Defense Industry Firms). Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 23(2), 503-518. https://doi.org/10.18657/yecbu.83864