Kentleşme 19.yüzyıldan itibaren gündeme gelen bir olgu olarak görülmektedir. Nüfusun artmasına bağlı olarak kentleşmenin hızlanması insanların kent alanlarında daha yoğun faaliyet göstermelerine neden olmaktadır. Bu faaliyetler arasında görülen ulaşım ekonomik, sosyal ve çevresel bakımdan etkide bulunan önemli bir sektördür. Ancak genellikle yenilenemeyen enerji kaynaklarının tercih edilmesi nedeniyle emisyonlar çevrenin yanı sıra ulaşım sektörü ve kentlerdeki yaşamın sürdürülebilirliği için tehlikeli bir unsur haline gelmektedir. Özellikle nüfus bakımından en kalabalık il olarak kabul edilen İstanbul ili için kentleşmenin pek çok sorunu beraberinde getirdiği görülmektedir. Bu sorunlar arasında görülen emisyon salınımı, nüfusun giderek yoğunlaşması ve insanların ulaşım araçlarına daha çok gereksinim duyması sonucu artmakta ve çevresel sorunların da belirginleşmesine neden olmaktadır. İstanbul ilinde enerji kullanımından sonra en fazla 〖"CO" 〗_"2" emisyon salınımına neden olan ulaşım sektöründe sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için bu durumun kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu nedenle çalışmada emisyonların belirlenebilmesi için IPCC tarafından yayınlanan kılavuzda önerilen metodoloji aracılığıyla hesaplamalar yapılmıştır. 2010 ve 2022 yılları arasında Tier 1 yöntemi ile yapılan hesaplamalar doğrultusunda ulaşılan sonuca göre karayolu ulaşımından kaynaklanan 〖"CO" 〗_"2" emisyon salınımı 2010 yılında 9,847,58 Gg〖"CO" 〗_"2" dir. 2022 yılında 15,039,68 Gg〖"CO" 〗_"2" olarak gerçekleşmiştir. Toplam 〖"CO" 〗_"2" emisyonu değişiminin ise 2022 yılında 2010 yılına kıyasla %52,72 arttığı sonucuna ulaşılmaktadır. Ancak bazı dönemlerde karayolu ulaşımından kaynaklanan 〖"CO" 〗_"2" emisyonu önceki yıla göre azalış göstermiştir. Bu durum üzerinde alınan önlemler, alternatif ulaşım araçlarına yönelim ve salgın nedeniyle karantina dönemi tedbirleri etkili olabilir. Ulaşım emisyonun belirli dönemlerdeki azalışına bakıldığında il için alınacak önlemlerin etkili olması, çalışmada bu doğrultuda yer verilen önerilerin ve yapılacak olan düzenlemelere katkı sağlaması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilir Kent İçi Ulaşım, 〖"CO" 〗_"2" Emisyonu, İstanbul
JEL Sınıflandırması: O18, Q56, R42
Urbanization is seen as a phenomenon that has been on the agenda since the 19th century. Acceleration of urbanization due to population growth causes people to operate more intensively in urban areas. Among these activities, transportation is an important sector that has an economic, social and environmental impact. However, due to the fact that non-renewable energy sources are generally preferred, emissions become a dangerous element for the environment, as well as the transportation sector and the sustainability of life in cities. It is seen that urbanization brings with it many problems, especially for the province of Istanbul, which is considered the most populous province in terms of population. Emissions, which are among these problems, are increasing as a result of the population becoming denser and people needing more means of transportation, causing environmental problems to become evident. This situation needs to be controlled in order to ensure sustainability in the transportation sector, which causes the highest 〖"CO" 〗_"2" emissions after energy use in Istanbul. For this reason, in order to determine emissions in the study, calculations were made through the methodology recommended in the guide published by IPCC. According to the results obtained in line with the calculations made with the Tier 1 method between 2010 and 2022, the 〖"CO" 〗_"2" emission release resulting from road transportation is 9,847.58 Gg〖"CO" 〗_"2" in 2010. In 2022, it was realized as 15,039.68 Gg〖"CO" 〗_"2" . It is concluded that the total 〖"CO" 〗_"2" emission change will increase by 52.72% in 2022 compared to 2010. However, in some periods, 〖"CO" 〗_"2" emissions resulting from road transportation decreased compared to the previous year. The measures taken, the orientation towards alternative means of transportation, and the quarantine period measures due to the epidemic may be effective in this situation. Considering the decrease in transportation emissions in certain periods, it is expected that the measures to be taken for the province will be effective and the suggestions included in the study in this regard will contribute to the regulations to be made.
Key Words: Sustainable Urban Transportation, 〖"CO" 〗_"2" Emission, Istanbul
JEL Classification: O18, Q56, R42
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Macroeconomics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | May 11, 2024 |
Acceptance Date | September 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 31 Issue: 3 |