Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Bilişim Ağı Video Modüllerinin Fen Bilimleri Dersinde Kullanımına İlişkin Sekizinci Sınıf Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2021, , 685 - 705, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) video modüllerinin Fen Bilimleri dersinde kullanımına ilişkin sekizinci sınıf öğrencilerinin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcılarını 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Van’ın Tuşba ilçesinde bulunan bir ortaokulda sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan 10 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri beş sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Mülakatlar, ülkemizi etkisi altına alan Covid-19 salgını sebebiyle ZOOM programı üzerinden çevrim içi olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler, betimsel ve içerik analiz ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde sekizinci sınıf öğrencileri EBA video modüllerinin faydalarını, birden fazla duyu organına hitap etme, konuları eğlenceli olarak öğrenmeyi sağlama, konuları pekiştirmeye yardımcı olma, konuları açık ve net olarak ele alma şeklinde belirtmişlerdir. Bunun aksine öğrenciler, konuların yüzeysel olarak ele alınmış olmasını, derse odaklanmayı zorlaştırdığını, videoların kısa ve zihinsel yorgunluğa sebep olduğunu, EBA video modüllerinin sınırlılıkları olarak ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenciler EBA video modüllerinin okulda kullanımı sırasında aksaklıklar yaşandığını, bu nedenle evde bireysel hızları doğrultusunda video modüllerinden faydalanmalarının daha verimli olacağını belirtmişlerdir. EBA video modüllerinin Fen Bilimleri dersi için öneminin daha iyi anlaşılması için, farklı öğretim kademesindeki öğrenciler ile yürütülmesi önerilmektedir.

References

  • Açıkgöz, G. (2018). Eğitim bilişim ağı destekli matematik öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Akdeniz, A. R. Öztürk, M. ve Bakırcı H. (2017). Bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının sekizinci sınıf öğrencilerinin fen dersi akademik başarılarına ve bilginin kalıcılığına etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 59-77.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak FATİH projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim, 3(1), 1-10.
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eğitimde bilişim ağı kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Alabay, A. ve Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eğitimde bilişim ağı kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 27-29.
  • Alaca, E. ve Yılmaz, B. (2016). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı ve bilgi toplumuna dönüşüm: Türkiye’de durum. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 507-523.
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). FATİH projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Ar, K. Z. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin derslerinde bilişim teknolojilerini kullanma ile ilgili görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Atasoy, M. ve Yiğitcan-Nayir, Ö. (2019). Eğitim bilişim ağı video modüllerinin matematik dersinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 2(1), 24-37.
  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Aydınözü, D. Sözcü, U. ve Akbaş, V. (2016). Coğrafya öğretiminde eğitim bilişim ağı içeriklerinin öğrenci başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 343-361.
  • Bahceci, F. ve Efe, B. (2018). Lise öğrencilerinin eğitim bilişim ağı sitesine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 676-692.
  • Bektaş, M. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanma durumlarının incelenmesi: Sakarya Kaynarca örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya üniversitesi, Sakarya.
  • Brown, J. L. (2012). Online learning: A comparison of web-based and land-based courses. Quarterly Review of Distance Education, 13(1), 39-42.
  • Çakmak, Z. ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 284-295.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. Sage Publications, California, USA.
  • Efe, H. A., Oral B., Efe R. ve Sünkür, M. Ö. (2011). The effects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported co-operative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
  • Gezer, M. ve Durdu, L. (2020). Eğitim bilişim ağı ile ilgili tezlerin sistematik analizi. Başkent University Journal of Education, 7(2), 393-408.
  • Güvendi, M. G. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı'nın öğretmenlere sunmuş olduğu kullanım eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce sıklığı: Eğitim bilişim ağı örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • İnam, A. ve Unsal, H. (2017). Ortaokul 5. sınıf matematik uygulamaları dersinin web destekli öğretiminin öğrenci performans ve motivasyonuna etkisi ile öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. HAYEF: Journal of Education, 14(1), 203-222.
  • Kana, F. ve Saygılı, D. (2016). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersinde eğitim bilişim ağının kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20, 11- 23.
  • Karaman, S., Yıldırım, S. ve Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kırıcı, M. G., Artun, H. ve Bakırcı, H. (2018). Eğitim bilişim ağı destekli eğitimin kuvvetin ölçülmesi ve sürtünme kavramlarının öğrenilmesine etkisi. Turkish Studies, 13(6), 23-38.
  • Kurtdede-Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Lee, M. & Baylor, A. L (2006). Designing metacognitive maps for web-based learning. Educational Technology & Society, 9(1), 344-348.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. Harlow, UK.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çeviren: S. Turan) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Eğitimde FATİH projesi web sayfası erişim. http.meb.gov. tr/index. php. Adresinde 01. 01. 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Namlu, A. G. (1999). Teknoloji öğrenmede ne kadar etkili. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-2.
  • Öğreten, B. ve Uluçınar-Sağır, Ş. U. (2013). 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde interaktif öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 1-18.
  • Özbay, M. (2008). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Yayıncılık.
  • Özkan, H. (2019). Etkileşimli tahtanın öğretimde kullanımının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2018). Teknoloji dostu fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 493-526.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turkiyede-internet-kullanim-orani-yuzde-79-oldu/1952297. Adresinde 10.01. 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Eğitim Bilişim Ağı ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 278-296.
  • Woodside, A. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, E. A. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 276-286.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, , 685 - 705, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600

Abstract

References

  • Açıkgöz, G. (2018). Eğitim bilişim ağı destekli matematik öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Akdeniz, A. R. Öztürk, M. ve Bakırcı H. (2017). Bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının sekizinci sınıf öğrencilerinin fen dersi akademik başarılarına ve bilginin kalıcılığına etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 59-77.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak FATİH projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim, 3(1), 1-10.
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eğitimde bilişim ağı kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Alabay, A. ve Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eğitimde bilişim ağı kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 27-29.
  • Alaca, E. ve Yılmaz, B. (2016). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı ve bilgi toplumuna dönüşüm: Türkiye’de durum. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 507-523.
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). FATİH projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Ar, K. Z. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin derslerinde bilişim teknolojilerini kullanma ile ilgili görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Atasoy, M. ve Yiğitcan-Nayir, Ö. (2019). Eğitim bilişim ağı video modüllerinin matematik dersinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 2(1), 24-37.
  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Aydınözü, D. Sözcü, U. ve Akbaş, V. (2016). Coğrafya öğretiminde eğitim bilişim ağı içeriklerinin öğrenci başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 343-361.
  • Bahceci, F. ve Efe, B. (2018). Lise öğrencilerinin eğitim bilişim ağı sitesine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 676-692.
  • Bektaş, M. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanma durumlarının incelenmesi: Sakarya Kaynarca örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya üniversitesi, Sakarya.
  • Brown, J. L. (2012). Online learning: A comparison of web-based and land-based courses. Quarterly Review of Distance Education, 13(1), 39-42.
  • Çakmak, Z. ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 284-295.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. Sage Publications, California, USA.
  • Efe, H. A., Oral B., Efe R. ve Sünkür, M. Ö. (2011). The effects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported co-operative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
  • Gezer, M. ve Durdu, L. (2020). Eğitim bilişim ağı ile ilgili tezlerin sistematik analizi. Başkent University Journal of Education, 7(2), 393-408.
  • Güvendi, M. G. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı'nın öğretmenlere sunmuş olduğu kullanım eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce sıklığı: Eğitim bilişim ağı örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • İnam, A. ve Unsal, H. (2017). Ortaokul 5. sınıf matematik uygulamaları dersinin web destekli öğretiminin öğrenci performans ve motivasyonuna etkisi ile öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. HAYEF: Journal of Education, 14(1), 203-222.
  • Kana, F. ve Saygılı, D. (2016). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersinde eğitim bilişim ağının kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20, 11- 23.
  • Karaman, S., Yıldırım, S. ve Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kırıcı, M. G., Artun, H. ve Bakırcı, H. (2018). Eğitim bilişim ağı destekli eğitimin kuvvetin ölçülmesi ve sürtünme kavramlarının öğrenilmesine etkisi. Turkish Studies, 13(6), 23-38.
  • Kurtdede-Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Lee, M. & Baylor, A. L (2006). Designing metacognitive maps for web-based learning. Educational Technology & Society, 9(1), 344-348.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. Harlow, UK.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çeviren: S. Turan) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Eğitimde FATİH projesi web sayfası erişim. http.meb.gov. tr/index. php. Adresinde 01. 01. 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Namlu, A. G. (1999). Teknoloji öğrenmede ne kadar etkili. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-2.
  • Öğreten, B. ve Uluçınar-Sağır, Ş. U. (2013). 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde interaktif öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 1-18.
  • Özbay, M. (2008). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Yayıncılık.
  • Özkan, H. (2019). Etkileşimli tahtanın öğretimde kullanımının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2018). Teknoloji dostu fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 493-526.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turkiyede-internet-kullanim-orani-yuzde-79-oldu/1952297. Adresinde 10.01. 2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Eğitim Bilişim Ağı ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 278-296.
  • Woodside, A. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, E. A. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 276-286.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Bakırcı

Kübra Kılıç This is me

Publication Date July 15, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Bakırcı, H., & Kılıç, K. (2021). Eğitim Bilişim Ağı Video Modüllerinin Fen Bilimleri Dersinde Kullanımına İlişkin Sekizinci Sınıf Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 685-705. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600

Cited By