The purpose of this study is to explore the problems that are encountered during the pilot applications of FATIH Project (Increasing Opportunities and Improving Technology Movement) from the perspectives of school administrations, teachers and students. A case study method was used. The study was conducted during the 2011-2012 spring semester at two different high schools in Rize. The participants of the study composed of two school administrators, six teachers and thirty 9th grade students. The questionnaire and semi-structured interview form were used as data collection tool. Students were administered the interview and questionnaire while the administrators and teachers were administered only interview. Descriptive and content analysis methods were administered for data analysis. The findings were examined into administrator, teacher, and student. The findings obtained from the school administrators explained under the three main themes encountered while the findings obtained from the teachers were gathered into five main components of FATIH Project. Also, the school administrators and teachers were pointed out the three main problems: teachers' lack of in-service training on this issue, their deficiency in technological literacy, and lack of adequate infrastructure. The students’ problems were focused on four main categories: Tablets, courses, communications, and health.
Bu çalışmanın amacı; FATİH Projesinin (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) pilot uygulamalarında karşılaşılan sorunları yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda ortaya çıkarmaktır. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; 2011-2012 bahar döneminde Rize ilindeki iki lisede görevli olan 2 yönetici, 6 öğretmen ile bu iki lisenin 9. sınıfında öğrenim gören 30 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak; anket ve mülakat kullanılmıştır. Yöneticiler ve öğretmenlerle görüşme yapılırken, öğrencilerle de anket ve görüşme yapılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analize ve içerik analizine başvurulmuştur. Bulgular; yönetici, öğretmen ve öğrenci çerçevesinde incelenmiştir. Yöneticilerden elde edilen bulgular üç ana tema altında açıklanırken, öğretmenlerden elde edilen veriler FATİH Projesinin beş ana bileşeni altında toplanarak açıklanmıştır. Ayrıca yöneticiler ve öğretmenler FATİH projesi uygulama sürecinde; öğretmenlerin hizmet içi eğitim eksikliği, teknoloji okuryazar düzeylerinin yetersizliği ve altyapı eksikliği gibi üç temel soruna işaret etmişlerdir. Öğrenciler ise; tablet, ders, iletişim ve sağlık olmak üzere dört temel sorun üzerinde yoğunlaşmışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 1 |