The
purpose of this study is to reveal the influence of Computer Assisted
Instruction (CAI) applications developed for the eighth-grade middle school
students’ scientific thinking skills for "Force and Movement" unit. Another
purpose is to analyze to what extent CAI applications correspond to 5E
instruction model. The study was
conducted with 60 experimental and 60 control group students totaling in 120.
Within the scope of quasi-experimental method, Scientific Thinking Skills Scale
(STSS) and Structured Observation Form (SOF) were employed as data collection
tools. T-test was employed to analyze quantitative data of the study whereas
graded scoring key (rubric) was conducted for the evaluation of the qualitative
data. It was seen that
computer assisted applications based on 5E instruction model, which was
implemented on experimental group, is more effective than 5E instruction model
implemented on control group in terms of scientific thinking. However, experimental group students did not show the
intended improvement of scientific thinking. It is recommended that computer
assisted applications developed within the scope of this study can be used as
sample material to improve students’ science achievement, conceptual
understanding levels, and scientific thinking skills within the scope of FATIH
Project.
Bu
çalışmanın amacı, ortaokul sekizinci sınıf “Kuvvet ve Hareket” ünitesine
yönelik geliştirilen Bilgisayar
Destekli Öğretim (BDÖ) uygulamalarının öğrencilerin bilimsel düşünme becerileri
üzerindeki etkisini tespit etmektir. Ayrıca
BDÖ uygulamalarının 5E öğretim modeliyle ne derecede örtüştüğünü de araştırmaktır.
Çalışma, deney ve kontrol grubundan 60'ar öğrenci olmak üzere, toplam 120
öğrenci ile yürütülmüştür. Yarı deneysel yöntem kapsamında; Bilimsel Düşünme
Beceri Ölçeği (BDBÖ) ve Yapılandırılmış Gözlem Formu veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Çalışmada
elde edilen nicel verilerin değerlendirilmesinde t-testi kullanılırken, nitel
verilerin değerlendirilmesinde ise dereceli puanlama anahtarı (rubrik)
kullanılmıştır. Deney grubunda uygulanan
5E öğretim modelini temel alan bilgisayar destekli uygulamaların, kontrol grubunda uygulanan 5E öğretim modeline göre
bilimsel düşünmede daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Ancak deney grubu
öğrencilerde bilimsel düşünme becerileri açısından istenilen düzeyde bir gelişim
görülmemiştir. Bu çalışmada geliştirilen bilgisayar destekli uygulamaların FATİH
(Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesi kapsamında;
öğrencilerin fen başarısını ve bilimsel düşünme becerilerini geliştirmek
amacıyla örnek materyal olarak kullanılması önerilmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |