Günlük hayatta
öğrencilerin tercihlerinde önemli bir rolü bulunan olasılık, matematik eğitimi açısından
anlaşılması güç nesneler içermektedir. Bu zorluklardan biri, bir olay sonucunda
ortaya çıkabilecek örnek bir durumu yansıtan temsil edilebilirliktir. Temsil
edilebilirlik, öğretim sürecinde karşılaşılan durumun uygun bir modelinin
sunulmasıyla durumu betimleyen ve öğrencilerin duruma ilişkin fikir
geliştirmelerine yardımcı olan önemli bir kavramdır. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin (9, 10 ve 11.
sınıf) olasılık konusunda temsil edilebilirlikle ilgili kavram yanılgılarını
belirleyerek bu kavram yanılgılarının okul türleri ve sınıf düzeyleri açısından
değişimini incelemektir. Araştırmada nicel
araştırma yöntemlerinden anlık tarama modeli kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme
yöntemiyle belirlenen araştırmanın örneklemini Van ilinde farklı türde iki
lisede 9, 10 ve 11. sınıflarda öğrenim gören 200 öğrenci oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak güvenirliği 0.84 olarak hesaplanan İstatistiksel
Muhakemede Temsil Edilebilirlik: Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve
Değerlendirilmesi testi Türkçe’ye uyarlanarak kullanılmıştır. Çalışmanın
bulguları, öğrencilerin %41.5’inin olasılık konusunda temsil edilebilirlikle
ilgili kavram yanılgısı olduğunu ortaya koymuştur. Kavram yanılgıları okul
türleri açısından incelendiğinde az da olsa nitelikli okullardaki öğrencilerde
görülme sıklığı daha düşük oranda seyrettiği belirtilebilir. Ayrıca sınıf
düzeyi arttıkça temsil edilebilirlikle ilgili kavram yanılgı yüzdesinin
azaldığı belirlenmiştir. Olasılık gibi soyut konuların öğretiminde öğrencilerin
günlük yaşamlarında kullandıkları örneklerin ve somut materyallerin tercih
edilmesinin temsil edilebilirlik ile ilgili zorlukları azaltabileceği
öngörülmektedir.
Probability, which has an important role in students'
preferences in daily life, contains objects that are difficult to understand in
terms of mathematics education. One of these challenges is the representativeness that
reflects an exemplary situation that may arise as a result of an incident. Representativeness
is a crucial concept that describes the situation by presenting a suitable
model of the situation encountered in the teaching process and helping students
to develop ideas about the situation. The object of this study is to determine the
misconceptions of high school students (9, 10 and 11th grade) about
representativeness in probability and to investigate the change of these
misconceptions regarding school types and grade levels.
In this study, the survey
model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of
the study, which was determined by purposeful sampling method, consisted of 200
students studying in 9, 10 and 11th grades in two different types of high
schools within the city of Van district. As a data collection tool, Representativeness in
Statistical Reasoning: Identifying and Assessing Misconceptions survey whose reliability
was calculated as 0.84, was applied by adapting to Turkish version. The findings of
the study revealed that 41.5% of students had misconceptions about the
representativeness in probability. When misconceptions were examined in terms of school types,
it could be stated that the incidence of misconceptions in students in
qualified schools was less. In addition, as the grade level increased, it is
determined that the percentage of misconceptions related to representativeness
determined to decrease. In the teaching of abstract subjects such as
probability, the preference of examples used by students in their daily lives and
the use of concrete materials is expected to reduce the difficulties related to
representability.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |