Bu araştırma, Afganistan, Irak, İran, Suriye ve Sahra Altı Afrika gibi yerlerden Türkiye’ye gelmiş ve Eskişehir’e yerleşmiş mülteci lise öğrencilerinin gelecekle ilgili hedeflerini, beklentilerini ve planlarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Karma yöntemin açımlayıcı sıralı deseniyle hazırlanan bu araştırmanın çalışma evrenini 976 mülteci lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemlerini ise nicel kısımda 276, nitel kısımda ise 27 mülteci lise öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel verilerin toplanması için anket tekniği, nitel verilerin toplanması için de yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 22.0 programı kullanılmış ve betimleyici istatistiki analizler yapılmış; nitel veriler için de betimsel içerik analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları mülteci öğrencilerin büyük bölümünün gelecekleri konusunda endişeli bir ruh hali içinde olduklarını ortaya koymuştur. Köken ülkedeki istikrarsızlıkların, eğitimdeki problemlerin, ebeveynlerinin iş bulamamasının, deneyimlenen yoksulluğun, yardımların yetersiz oluşunun, vatandaşlık statüsü alamamanın ve eğitim sonrasında Türkiye’de iş bulamama korkusunun, geleceğe yönelik kaygıların sebepleri olduğu belirlenmiştir. Yine, kimi öğrencilerin, Türkiye’de kalmayı, vatandaşlık statüsü almayı ve iş kurmayı hedeflediklerine de ulaşılmıştır. Ayrıca, öğrencilerden bazılarının Batı Avrupa ülkelerinden resmi mültecilik statüsünü almayı ve oralarda eğitim hayatını sürdürmeyi amaçladıkları da tespit edilmiştir. Bulgular, araştırmaya katılan mülteci lise öğrencilerinin yaşadıkları dezavantajlara rağmen geleceğe umutla bakmanın ve en azından bu yönde bir bakış açısını sürdürmenin çabası içinde olduklarını da ortaya koymuştur.
This research aims to reveal the future goals, expectations, and plans of refugee high school students who came to Turkey from places such as Afghanistan, Iraq, Iran, Syria, and Sub-Saharan Africa and settled in Eskişehir. The study population of this research, which was prepared with the explanatory sequential design of the mixed method, consists of 976 refugee high school students. The research samples, on the other hand, comprised 276 refugee high school students in the quantitative part and 27 in the qualitative part. A questionnaire was used to collect quantitative data, and a semi-structured interview form was used to collect qualitative data. SPSS 22.0 program was used to analyze the quantitative data obtained, and descriptive statistical analyses were made; Descriptive content analysis was also conducted for qualitative data. Research findings revealed that most of the refugee students are in a mood of anxiety about their future. It has been determined that instability in the country of origin, problems in education, parents' inability to find a job, experienced poverty, insufficient assistance, not being able to obtain citizenship status, and the fear of not being able to find a job in Turkey after education are the reasons for future concerns. It has also been found that some students aim to stay in Turkey, obtain citizenship status, and start a business. It has also been determined that some students aim to get official refugee status from Western European countries and continue their education there. The findings also revealed that the refugee high school students participating in the research are trying to look to the future with hope and maintain psychology in this direction despite the disadvantages they experience.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology, Sociology of Inequalities, Migration Sociology |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | August 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: Cumhuriyet Özel Sayısı |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).