Global
cherry demand has increased and the market has grown. Turkey is the third
largest exporter country in the world for cherry. The objective of this study
is to analyze the Turkish cherry sector’s competitive power in international
trade. In the study, Balassa’s Revealed Comparative Advantage (RCA) and
Vollrath’s indexes were used. The cherry trade data is obtained from the
International Trade Center (ITC-TRADEMAP) database and calculated for the years
between 2001-2017. For this purpose, the Chile, USA, Hong Kong, China, Turkey, Spain Austria, Uzbekistan, New
Zealand, Canada, Greece, Netherlands, Italy and Australia were taken into
account as the most exporter countries in the world. Turkey’s world cherry
export is around 124 million dollars on avarage for the period of 2001-2017.
When the shares of the exporting countries are examined; EU countries seem to
be a significant market. At the same time, The Russian Federation for the last
ten years has become an important country for Turkey. According to calculated
Balassa’s and Vollrath’s indexes, Turkey has a significant comparative
advantage in the cherry export. However, Turkey’s comparative advantage has
relatively been decreasing in recent years. From this point of view, it is very
important to develop new markets for existing market demands.
Küresel
kiraz talebi artmaktadır ve pazar büyümektedir. Türkiye kiraz ihracatında
genellikle üçüncü en büyük ülke konumundadır. Bu çalışmanın amacı, uluslararası
ticarette Türk kiraz sektörünün rekabet gücünü analiz etmektir. Çalışmada
Balassa’nın Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (RCA) endeksi ve Vollrath’ın
endeksleri kullanılmıştır. 2001-2017 dönemini kapsayan analizler için
kullanılan kiraz ticaret verileri, Uluslararası Ticaret Merkezi veri tabanından
elde edilmiştir. Bu amaçla dünyanın en büyük ihracatçı ülkeleri olan Şili,
Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Hong Kong, Türkiye, İspanya, Avusturya,
Özbekistan, Yeni Zelanda, Kanada, Yunanistan, Hollanda, İtalya ve Avustralya
incelenmiştir. 2001-2017 döneminde Türkiye kiraz ihracatı ortalama 124 milyon
dolar olarak gerçekleşmiştir. İhracat yapılan ülkelerin payları incelendiğinde;
AB ülkeleri önemli bir pazardır. Ayrıca son on yıldır Rusya Federasyonu da
Türkiye için önemli bir ülke konumuna gelmiştir. Hesaplanan Balassa ve Vollrath
endekslerine göre; Türkiye kiraz ihracatında büyük bir karşılaştırmalı
üstünlüğe sahiptir. Bununla birlikte, Türkiye’nin karşılaştırmalı üstünlüğü son
yıllarda nispeten azalmaktadır. Bu açıdan bakıldığında, mevcut pazar
taleplerinin yanında yeni pazarlara ulaşmak da çok önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Acceptance Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 29 Number: Special Issue |