Gelişen teknoloji ve tüketici yapısındaki
farklılaşmalar nedeniyle, günümüz
pazarlarında kendine yer edinmeye ya da yerini korumaya çalışan firmalar için
markalaşma önemli bir gereksinim halini almıştır. Markalaşma konusun, tarıma
dayalı sanayi ürünleri örneğinden hareketle ele alan bu çalışmada, zeytinyağı
sektöründeki 22 firmadan derlenen veriler ışığında; firmaların markalaşmaya
yaklaşımları, markalaşma sürecine ilişkin çalışmaları ortaya konulmuş,
değerlendirilmiş ve önerilerde bulunulmuştur. Çalışma ile; hem yurt içi, hem de
yurt dışı pazarlarda markalaşarak, yüksek katma değerli ürünler yaratmaya
çalışan firmalar için bir yol haritası çizilmiştir. Bu kapsamda, firmaların
markalaşma süreçlerinde gerek iç pazarda, gerekse dış pazarlarda hedef kitleyi
doğru teşhis etmesi, tanıtım ve reklam çalışmalarını bu konsepte uygun olarak
belirlemesi önerilmiştir.
Branding has become an important necessity
for companies who are penetrating to the
market or maintaining their place in
today's markets due to the differentiation in developing technology and
consumer structure. In this study, the issue of branding was examined in all
its aspects and the significance of branding in Ag-business industrial products was examined through
an example of olive oil. In this frame, the data compiled from 22 companies in
olive oil sector; Branding process was evaluated and recommendations were made.
Through the study, a road map has been drawn for companies trying to create
high value-added products by becoming a brand in both domestic and foreign markets.
In this context, it has been suggested that firms should correctly identify the
target customers in domestic and in
international markets during the branding process, and determine advertising
and advertisement practices in accordance with this concept.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2017 |
Submission Date | January 12, 2017 |
Acceptance Date | February 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 54 Issue: 2 |