Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Adaylarının Bakış Açısı

Year 2021, Issue: 39, 48 - 62, 30.06.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinin paydaşları ve öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında gerçekleştirilen uygulamalar ve hazırlanan ödevlere yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden, fenomenografi desenine uygun olarak yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini Doğu Karadeniz’de yer alan bir eğitim fakültesinin öğretmenlik uygulaması dersine kayıtlı sekiz fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler “öğretmenlik uygulaması sürecinde ders işlemeye yönelik görüşler,” “uygulama öğretmeni ile ilgili deneyimler,” “akranını gözlemleme ve akranı tarafından gözlemlenme,” “uygulama öğretim elemanının uygulamaları ile ilgili görüşler,” “ders planı hazırlamaya yönelik görüşler,” “günlük tutmaya yönelik görüşler” ve “yapılandırılmış günlüklere yönelik görüşler” olmak üzere yedi başlık altında incelenmiştir. Elde edilen veriler genel olarak öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasına yönelik olumlu görüşlere sahip olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda öğretmenlik uygulamasından elde edilecek verimin artırılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Arslan, M. M. (2017). Adayların yansıtıcı günlüklerinde öğretmenlik uygulamasına yönelik farkındalıkları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1017-1026.
  • Aslan, M., & Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Barclay, J. (1996). Assessing the benefits of learning logs. Education+ Training, 38(2), 30-38.
  • Cengiz, C. (2020). The effect of structured journals on reflection levels: With or without question prompts?. Australian Journal of Teacher Education, 45(2), 23-43.
  • Cengiz, C., & Karataş, F. Ö. (2015). Examining the effects of reflective journals on pre-service science teachers' general chemistry laboratory achievement. Australian Journal of Teacher Education, 40(10), 125-146.
  • Çetinkaya, E., & Kılıç, D. (2017). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Etkililik Düzeyinin Okul Yöneticisi, Sınıf Öğretmeni ve Öğretmen Adayı Görüşlerine Göre İncelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 21(2).
  • Elmalı, Ş. & Balkan Kıyıcı, F. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri Ve Yansıtıcı Düşünmeye İlişkin Düşünceleri. İlköğretim Online, 17(3), 1706-1718.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Öner, Ü. (2017). Etkili öğretmenlik eğitimi perspektifinde öğretmenlik uygulamasi dersine eleştirel bir yaklaşim: nitel bir inceleme. Tarih Okulu Dergisi, 10(32), 927-954.
  • Marton, F. (1986). Phenomenography- A research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21, 28-49.
  • Marton, F. (1994). Phenomenography. In T. Husen & T. N. Poslethwaite (Eds.), The International Encyclopedia of Education (2nd ed.). (8, pp. 4424-4429). Oxford, U.K.:Pergamon.
  • Orgill, M. (2007). Phenomenography. G. M. Bodner & M. Orgill (Editör). Theoretical Frameworks for Research in Chemistry/Science Education (s. 132-151. UpperSaddleRiver, NJ: PrenticeHall.
  • Özdaş, F., & Çakmak, M. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasi dersine ilişkin metaforik algilari. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2747-2766.
  • Paker, T. (2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 132-139.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rded.). California: Sage Publication.
  • Saka, M. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik değerlendirmeleri. Elementary Education Online, 18(1).
  • Selvi, M., Doğru, M., Gencosman, T., & Saka, D. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin etkinlik kuramına göre incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 175-194.
  • URL-1https://www.hurriyet.com.tr/egitim/ogretmenlik-lisans-programlarina-yeni-duzenleme-40839468
  • URL2-https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_07/13135500_Yonerge.pdf
Year 2021, Issue: 39, 48 - 62, 30.06.2021

Abstract

References

  • Arslan, M. M. (2017). Adayların yansıtıcı günlüklerinde öğretmenlik uygulamasına yönelik farkındalıkları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1017-1026.
  • Aslan, M., & Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Barclay, J. (1996). Assessing the benefits of learning logs. Education+ Training, 38(2), 30-38.
  • Cengiz, C. (2020). The effect of structured journals on reflection levels: With or without question prompts?. Australian Journal of Teacher Education, 45(2), 23-43.
  • Cengiz, C., & Karataş, F. Ö. (2015). Examining the effects of reflective journals on pre-service science teachers' general chemistry laboratory achievement. Australian Journal of Teacher Education, 40(10), 125-146.
  • Çetinkaya, E., & Kılıç, D. (2017). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Etkililik Düzeyinin Okul Yöneticisi, Sınıf Öğretmeni ve Öğretmen Adayı Görüşlerine Göre İncelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 21(2).
  • Elmalı, Ş. & Balkan Kıyıcı, F. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri Ve Yansıtıcı Düşünmeye İlişkin Düşünceleri. İlköğretim Online, 17(3), 1706-1718.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Öner, Ü. (2017). Etkili öğretmenlik eğitimi perspektifinde öğretmenlik uygulamasi dersine eleştirel bir yaklaşim: nitel bir inceleme. Tarih Okulu Dergisi, 10(32), 927-954.
  • Marton, F. (1986). Phenomenography- A research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21, 28-49.
  • Marton, F. (1994). Phenomenography. In T. Husen & T. N. Poslethwaite (Eds.), The International Encyclopedia of Education (2nd ed.). (8, pp. 4424-4429). Oxford, U.K.:Pergamon.
  • Orgill, M. (2007). Phenomenography. G. M. Bodner & M. Orgill (Editör). Theoretical Frameworks for Research in Chemistry/Science Education (s. 132-151. UpperSaddleRiver, NJ: PrenticeHall.
  • Özdaş, F., & Çakmak, M. (2018). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasi dersine ilişkin metaforik algilari. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2747-2766.
  • Paker, T. (2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 132-139.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rded.). California: Sage Publication.
  • Saka, M. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine yönelik değerlendirmeleri. Elementary Education Online, 18(1).
  • Selvi, M., Doğru, M., Gencosman, T., & Saka, D. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin etkinlik kuramına göre incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 175-194.
  • URL-1https://www.hurriyet.com.tr/egitim/ogretmenlik-lisans-programlarina-yeni-duzenleme-40839468
  • URL2-https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_07/13135500_Yonerge.pdf
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Canan Cengiz

Publication Date June 30, 2021
Submission Date February 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 39

Cite

APA Cengiz, C. (2021). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Adaylarının Bakış Açısı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(39), 48-62.