Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması)

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 150 - 166, 27.04.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.338417

Öz

Eğitim sisteminin verimliliği,
toplumun ihtiyacı olan nitelik ve nicelikte insan gücünün yetiştirilmesine
bağlıdır. Bu yüzden öğretmen, eğitim sisteminin en stratejik parçalarından biri
olarak kabul edilir. Eğitim sistemindeki hedeflere nitelikli, mesleğini seven,
konu bilgisi, alan bilgisi ve pedagojik alan bilgisine sahip olan öğretmenlerin
yetiştirilmesiyle ulaşılabilir. Eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen
adaylarının öğrenimleri süresince kazandıkları genel kültür, özel alan eğitimi
ve öğretmenlik mesleği ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve alışkanlıklarını
gerçek bir eğitim öğretim ortamı içinde kullanabilme yeterliği kazanmalarını
sağlayacak uygulama dersi öğretmenlik uygulamalarıdır. Bu çalışmada amaç,
pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması derslerindeki
yeterliklerini belirlemektir. Bu çalışma nitel bir çalışma olup fenomenolojik
araştırmaya göre desenlenmiştir. Uygulanan strateji ise çeşitlemedir. Görüşme,
gözlem ve doküman incelemesi vasıtasıyla toplanan veriler, betimsel analiz
yöntemiyle analiz edilip yorumlanmıştır. Bulgular sonucunda öğretmen
adaylarının alan, meslek ve genel kültür bilgileri bakımından yeterli; ancak,
ders planı, materyal hazırlama, değerlendirme ve kayıt tutmada yetersiz
oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlardan hareketle öğretmenlik
uygulaması derslerinin daha uzun süreye yayılması, ders planı ve materyal
hazırlama ile ilgili ders içeriklerinin düzenlenmesi ve uygulama okulunda
öğretmen adaylarının özgüvenini artıracak düzenlemeler yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Ada, S. ve Baysal, Z. N. (2013). Pedagojik-Androgojik Formasyon ve Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik mi, Nicelik mi?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (1), 36-38.
  • Büyükikiz, K. K. (2011). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazma Beceri ile Öz-Yeterlilik Algıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dündar, H. ve Karaca, E. T. (2013). Formasyon Öğrencilerinin “Pedagojik Formasyon Programı”na İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 19-34.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 427-438.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, T. ve Afacan, Ö. (2012). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 76-96.
  • Kennedy, M. (2016). Parsing the Practice of Teaching. Journal of Teacher Education, 67 (1), 6-17. MEB (2008). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği-Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr sitesinden 26.11.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için bir Rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Polat, S. (2013). Pedagojik Formasyon Sertifika Programı ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 48-60.
  • Sachs, J. (2016). Teacher professionalism: why are we still talking about it?. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22 (4), 413-425.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, İ. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğretmen İstihdamı ve Mesleki Geleceklerine İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (3), 1167-1184.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Birimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Are Prospective Teachers Qualified at Teaching Practice (A Phenomenological Study)

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 150 - 166, 27.04.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.338417

Öz

The efficiency of the education
system in a country depends on the quality and quantity of the human power
needed by the society. Thus, the teacher is considered as one of the most
strategic parts of the education system. The objectives in the education system
can be achieved by raising teachers who are qualified, who love their
profession and who have knowledge of the subject, knowledge of the field and
pedagogical knowledge. Teaching practice course is a course where teacher
candidates trained at education faculties implement their knowledge, skills,
attitude and habits related with general culture, special field education and
teaching profession in a real education and training environment. The aim of
the study is to determine the competences of the prospective teachers at
pedagogical formation certificate program. The study is a qualitative one and modeled
according to the phenomenological research. The applied strategy is
triangulation. The data collected by interviews, observations and document
review is analyzed by descriptive analysis method and interpreted. In conclusion,
it is found that the prospective teachers are competent at professional field,
teaching profession and cultural knowledge while they are incompetent at
preparing lesson plan, designing material, evaluation and recording. From the
conclusions, it is suggested to make the practice lessons spread over a longer
period, to organize the course content related with lesson plan and material
preparation and to make arrangements to increase the confidence of teacher
candidates at the practice school.

Kaynakça

  • Ada, S. ve Baysal, Z. N. (2013). Pedagojik-Androgojik Formasyon ve Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik mi, Nicelik mi?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (1), 36-38.
  • Büyükikiz, K. K. (2011). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazma Beceri ile Öz-Yeterlilik Algıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dündar, H. ve Karaca, E. T. (2013). Formasyon Öğrencilerinin “Pedagojik Formasyon Programı”na İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 19-34.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 427-438.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, T. ve Afacan, Ö. (2012). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 76-96.
  • Kennedy, M. (2016). Parsing the Practice of Teaching. Journal of Teacher Education, 67 (1), 6-17. MEB (2008). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği-Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr sitesinden 26.11.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için bir Rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Polat, S. (2013). Pedagojik Formasyon Sertifika Programı ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 48-60.
  • Sachs, J. (2016). Teacher professionalism: why are we still talking about it?. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22 (4), 413-425.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, İ. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğretmen İstihdamı ve Mesleki Geleceklerine İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (3), 1167-1184.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Birimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kerim Gündoğdu

Mehmet Altın Bu kişi benim

Nurtaç Üstündağ Bu kişi benim

Betül Altay

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2018
Kabul Tarihi 7 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, K., Altın, M., Üstündağ, N., Altay, B. (2018). Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 150-166. https://doi.org/10.30803/adusobed.338417
AMA Gündoğdu K, Altın M, Üstündağ N, Altay B. Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması). ADUSOBIED. Nisan 2018;5(1):150-166. doi:10.30803/adusobed.338417
Chicago Gündoğdu, Kerim, Mehmet Altın, Nurtaç Üstündağ, ve Betül Altay. “Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli Mi? (Bir Olgubilim Çalışması)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2018): 150-66. https://doi.org/10.30803/adusobed.338417.
EndNote Gündoğdu K, Altın M, Üstündağ N, Altay B (01 Nisan 2018) Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 1 150–166.
IEEE K. Gündoğdu, M. Altın, N. Üstündağ, ve B. Altay, “Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması)”, ADUSOBIED, c. 5, sy. 1, ss. 150–166, 2018, doi: 10.30803/adusobed.338417.
ISNAD Gündoğdu, Kerim vd. “Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli Mi? (Bir Olgubilim Çalışması)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/1 (Nisan 2018), 150-166. https://doi.org/10.30803/adusobed.338417.
JAMA Gündoğdu K, Altın M, Üstündağ N, Altay B. Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması). ADUSOBIED. 2018;5:150–166.
MLA Gündoğdu, Kerim vd. “Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli Mi? (Bir Olgubilim Çalışması)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 1, 2018, ss. 150-66, doi:10.30803/adusobed.338417.
Vancouver Gündoğdu K, Altın M, Üstündağ N, Altay B. Öğretmen Adayları Öğretmenlik Uygulamasında Yeterli mi? (Bir Olgubilim Çalışması). ADUSOBIED. 2018;5(1):150-66.

Cited By








Öğretmenlik Uygulaması Dersi Kapsamında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Züleyha YILDIRIM YAKAR
https://doi.org/10.33437/ksusbd.655590

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.