BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin “Fen ve Teknoloji Öğretimi” Dersinde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 22, 11.03.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.30690

Öz

Bu çalışmada, “Fen ve Teknoloji Öğretimi-I” dersinde öğrenme amaçlı yazma etkinliği olarak mektup yazma etkinliğinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini, Eğitim Fakültesi, sınıf öğretmenliği lisans programında okuyan 120 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma nitel yaklaşıma göre gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan bir anket formu yoluyla toplanmıştır. Bu çalışmada elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları, yazma etkinliklerinin konu alan bilgisini artırdığını ve pekiştirdiğini, bilgiyi öğrenmek için araştırmaya sevk ettiğini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının görüşlerinden, yazma etkinlikleri ile öğrenilen bilgilerin daha kalıcı olduğu, yazma etkinliklerinin öğretim sürecini daha aktif hale getirdiği ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının birçoğu bu tür yazma etkinliklerini ileride kendi derslerinde kullanacaklarını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akçay, H., & Hand, B. (2008). Farklı şekillerde uygulanan yaparak ve yazarak öğrenme metotlarının ilköğretim öğrencilerinin fen öğrenimine katkısı. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bolu.
  • Alev, N. (2010). Perceived values of reading and writing in learning physics in secondary classrooms. Scientific Research and Essays, 5(11), 1333-1345.
  • Alvermann, D. E. (2004). Multiliteracies and self questioning in the service of science learning. In W. Saul (Ed.), Border Crossing: Essays on Literacy and Science. Newark, DE: International Reading Association.
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of Educational Research, 74, 29–58.
  • Bozat, Ö., & Yıldız, A. (2015). 5. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinden mektubun başarıya etkisi. Education Sciences, 10(4), 291-304.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, N. ve Çavuş, S. (2008). İnformal öğrenme ortamlarında fen konularının öğrenilmesine yazma etkinliğinin etkisi. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bolu.
  • Gee, J. P. (2004). Language in the science classroom: Academic social languages as the heart of school based literacy. In W. Saul (Ed.), Border crossing: Essays on literacy and science. Newark, DE: International Reading Association.
  • Graham, S., & Hebert, M. (2011). Writing-to-read: A meta-analysis of the impact of writing and writing instruction on reading. Harvard Educational Review, 81, 710–744.
  • Graham, S., & Perin, D. (2007). Writing next: effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. New York: Carnegie Corporation of New York.
  • Günel, M. (2009). Writing as a cognitive process and learning tool in elementary science education. Elementary Education Online, 8(1), 200-211.
  • Günel, M., Uzoğlu, M., & Büyükkasap, E. (2009). Öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin kullanımının ilköğretim seviyesinde kuvvet konusunu öğrenmeye etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 379-399.
  • Günel, M., Atila, E. M. & Büyükkasap, E. (2010). Betimleme modlarının öğrenme amaçlı yazma aktiviteleri içerisindeki kullanım varyasyonlarının ilköğretim kuvvet ve hareket konularının öğrenimi üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 113-127.
  • Halliday, M. A. K., & Martin, J. R. (1993). Writing science: literacy and discursive power. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
  • İlhan, N., Doğan, Y., & Çiçek, Ö. (2015). Fen bilimleri öğretmen adaylarının “özel öğretim yöntemleri” dersindeki yaşam temelli öğretim uygulamaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Uluslararası Hakemli Dergi), 4(2), 666-681.
  • Klein, P. D. (1999). Reopening ınquiry into cognitive processes in writing-to-learn. Educational Psychology Review, 11(3), 203-270.
  • McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (Sixth Ed.). Boston: Pearson.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari-ve-kurul-kararlari/icerik/150 adresinden alınmıştır.(Erişim Tarihi 17.10.2014 )
  • Norris, S.P. & Philips, L.M. (2003). How Literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224-240.
  • Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211–227.
  • Prain, V., & Hand, B. (2005). Science and literacy. In K. Appleton (Ed.), Elementary Science Teacher Education: Issues and Practice: Association of Educators of Science Teachers publication.
  • Tynjala, P. (1998). Writing as a tool for constructive learning: Students’ learning experiences during an experiment. Higher Education, 36, 209–230.
  • Uzoğlu, M. (2010). Öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin kullanımının ilköğretim seviyesinde kuvvet ve madde ünitesini öğrenmeye etkisinin araştırılması. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uzun, S. (2011). Öğrenme amaçlı okuma-yazma etkinlikleri ile zenginleştirilmiş ortamların fizik öğrenme üzerindeki etkisi: Enerji ünitesinde bir uygulama. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2009). Üniversite öğrencilerinin kuantum fiziği konularını anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldız, A. (2012). Letter as a writing to learn activity and the addressee. Mevlana International Journal of Education, 2(2), 1-10.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research. London: Sage Publication.
  • Yore, L. D., & Treagust, D. F. (2006). Current realities and future possibilities: Language and science literacy - empowering research and informing instruction. International Journal of Science Education, 28, 291-314.
  • Yore, L. D., Hand, B. M. & Prain, V. (2002). Scientists as writers. Science Education, 86(5), 672-692.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yakup Doğan

Nail İlhan

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, Y., & İlhan, N. (2016). Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin “Fen ve Teknoloji Öğretimi” Dersinde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(1), 1-22. https://doi.org/10.17984/adyuebd.30690

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.